Nasveti šampijonov v zbiranju odpadkov

Ponavadi mi gre na živce, če se grdo zmotim, kar se sicer ne dogaja prav pogosto, toda v tem primeru sem dejansko vesel.

Pred kakšnim letom in pol sem napisal prispevek z naslovom Ločeno zbiranje odpadkov ne deluje, kjer sem opisal nekaj mojih pomislekov v zvezi z zbiranjem odpadkov na ekoloških otokih.

Pred dnevi pa sem dobil v roke Ogrizek številka 11 Komunalnega podjetja Vrhnika, kjer nam pihajo na dušo in dvigujejo samozavest v članku, da smo v ločenem zbiranju odpadkov najboljši v Sloveniji (gre za občine Borovnica, Vrhnika in Log-Dragomer). Pa ne samo to. Mi že danes z lahkoto dosegamo standarde ločenega zbiranja odpadkov,  ki so predvideni za EU šele leta 2020.

Kako zelo se je zmanjšala količina ostankov komunalnih odpadkov, torej tisto, kar se ne zbere ločeno na ekoloških otokih, pa morda najlepše prikazuje tale graf:

Trenutno sicer k nam masovno še ne romajo izvidniki EU, ki bi kopirali naš know-how, kar se tiče ravnanja z odpadki, smo pa tudi na to pripravljeni. Namreč recept je kot kaže otročje preprost in se ga da razložiti v enem stavku. Pravi preboj se je zgodil leta 2010, ko je komunala nehala dovažati kante za smeti vsak teden in so ta ciklus spremenili na 14 dni. Jaz tega takrat sploh nisem vedel in sem nekaj časa mislil, da mi zanalašč nočejo odpeljati kante za smeti.

Na zgornji sliki se lepo vidi takojšnja posledica te spremembe, saj je količina nesortiranih odpadkov na prebivalca samo v enem letu strmoglavila iz 190 na 131 kg, kar pomeni, da se je v enem letu zmanjšala količina na deponijo odpeljanih odpadkov za četrtino oziroma 1355 ton. Pa še to je po moji oceni preveč, saj če bi frekvenco odvozov še znižali, pridemo verjetno tja na realnih 80 kg. So pa na grafu uporabili klasični trik, da os x dejansko ni na ničli, ampak pri 125 kg, tako da vse skupaj še lepše izgleda.

Jaz se spomnim starih časov, ko je bil dobesedno greh, če kakšen teden nismo napolnili do vrha črne kante za smeti ali pa celo, bog ne daj, sploh nismo pripravili kante za odvoz. To je bilo podobno, kot če bi med vojno stran metal kruh. Takrat smo vsi mrzlično iskali po hiši, kje bi našli še kakšne smeti, stare obleke, pohištvo, mrtvega hrčka, skratka karkoli, kar bi napolnilo kanto do vrha. Danes pa so se časi povsem obrnili in izkazalo se je, da se bomo zadušili v smeteh, če nečesa ne ukrenemo.

Mene osebno tak rezultat komunale nič ne preseneča, saj mi je že dolgo jasno, da ko enkrat začneš striktno ločevati odpadke, potem klasičnih smeti za v kanto skoraj ni več. Če si malo pomagam z Ogrizkom, so tam našteli obutev, kose oblačil, vreče od sesalnikov, smeti pri pometanju, plenice, cigaretni ogorki, iztrebki malih živali in še nekaj malenkosti. Kdor nima doma ravno slona ali pa kolekcije čevljev ranga nekdanje filipinske prve dame Imelde Marcos, verjetno ne pogreša vsakotedenskega odvoza smeti, je pa res, da je potrebno potem večkrat obiskati ekološke otoke.

Ima pa takšno ravnanje z odpadki malo past.

Namreč sedaj skoraj kamorkoli pridem opazim v stanovanjih neke vreče s smetmi, kjer ljudje ločeno zbiramo plastenke, papir, pločevinke od piva itd. Tega verjetno nihče vsak dan ne odvaža, ampak šele, ko se nabere določena količina odpadkov, ki jo vržeš v avto in zapelješ do otoka. Nekateri pa postanemo leni in vreče tako postajajo čedalje večje. Jaz imam tako v stanovanju včasih že pravo malo deponijo. In tu se skriva past.

Američani poznajo izraz compulsive hoarding,  kar pomeni psihološko motnjo, ko oseba čuti potrebo po zbiranju čedalje večje količine stvari in na koncu se lahko tak človek skoraj zaduši v lastnih smeteh. Pa hoarding ni omejen samo na smeti. Obstajajo ljudje, ki na takšen način zbirajo celo živali. Posamezni taki primeri pridejo tudi v medije, ko recimo pri nekomu odkrijejo v stanovanju cel trop mačk ali psov in ogromne količine iztrebkov. Mislim da smo nek tak odmeven primer imeli tudi pri nas v zvezi s psi, čeprav temu takrat nihče uradno ni rekel hoarding. Po moje bi morali ta izraz tudi pri na čim prej sprejeti ali pa ga posloveniti, ker teh primerov ni tako malo.

Pri ločenem zbiranju odpadkov se verjetno lahko pri komu ta motnja dejansko tudi razvije, oziroma jo takšen način kopičenja odpadkov v stanovanju sproži.

Ampak to potem pa že ni več problem komunale.

11 komentarjev to “Nasveti šampijonov v zbiranju odpadkov”

  1. Jure Says:

    Oh, vrhnika & odpadki (btw edina stvar, ki tuki funkcionira) LOL

    Pred kratkim sem preselil na ta konc. Naj rečem samo, da še zdaj nisem prav prepričan, ali delam vse prav.

  2. NuckinFuts Says:

    Ni bil hording v eni od epizod South parka? Tam kjer so se norčevali tudi iz filma Inception in te zadeve? ^^

  3. Jure Says:

    Kam za vraga gredo škatle od cigaretov? 😉 Papir, če odlupim folijo? Kaj pa tisti kvazi alu-papir not?

  4. dronyx Says:

    @NuckinFuts: Drži. Jaz sem v bistvu za hoarding izvedel iz te epizode South Parka. 😉

    @Jure: Jaz se v take podrobnosti ne spuščam. Ko naletim na dilemo, zabrišem vse skupaj v navadno kanto za smeti, ker sicer boš na koncu iz čevljev ruval ven žeblje.

    Opažam pa, da so otroci bolj dovzetni za te ekološke štose (starga psa težko učiš nove trike). Nečakinja ima štiri leta in da pred njo vržem nekam v travo vrečko od čipsa me debelo gleda, kot bi padel iz Marsa. Ona vse ve, kam je treba dat kakšen odpadek. Je pa res, da se zadnje čase tudi meni dogaja, da čudno gledam recimo v službi, ko imamo en sam koš za smeti, v katerega letijo papir, pločevinke, olupki…Včasih kar težko preklopim med domačo eko diktaturo in Ljubljansko sproščenostjo pri ravnanju z odpadki, oziroma se počutim podobno, kot kakšen Šved, ki pripelje na naše ceste in se čudi, kako so znaki za omejitve samo za okras.

  5. Om Nom Nom Says:

    Mislim, da je k tej disciplini zelo pripomoglo tudi to, da je vrhniška komunala ene parkrat izdala položnice zaradi neločevanja.

    Je pa tudi dejstvo, da imamo NAJBOLJ idiotske kontejnerje ever. Vsak kos plastike moraš znova prijet in ga zadegat skozi luknjo. Da ne začnem razlagati o problemih z embalažo fitnes hrane.

  6. dronyx Says:

    @Om Nom Nom: Jaz sem že nekaj časa nazaj predlagal, da bi morali plastenke in podobno embalažo zbirati v plastičnih vrečah. Meni je po svoje smešno, da imaš na vsaki bencinski plastične rokavice, pa čeprav mi bencin obupno lepo diši, medtem ko embalažo tlačimo v tiste špranje z roko, pa čeprav kakšna stara embalaža od mesa… (he, he). Jaz sem sicer iznašel nek način, kako v bistvu najprej vrečo stlačim skozi odprtino, potem pa nekako z muko spravim vsebino v kontejner, brez da si preveč zamažem roke (podobno kot stisneš tubo zobne paste), ampak to ni niti slučajno user friendly.

    Prava tehnologija bi bila pa po moje ta, da bi imel doma takšno kanto za smeti, ki bi ti omogočala ločevanje odpadkov, oni bi pa imeli takšne smetarske avte, da bi znali to inteligentno pobrat.

  7. Om Nom Nom Says:

    Ja, jaz jih popakiram v vrečke od zelenjave (ne preveč nabasano) in potem rinem skozi une špranje.
    Mislim, da se nam konec leta ali naslednje leto obeta to, da bomo plastiko zbirali v kanti pred hišo. Kar je smiselno, ker zdaj tistih 5 dek navadnih smeti, ki jih pridelam letno, puščam pred hišo, vso plastiko, steklo in papir pa trogam kot mula čez pol vasi.

  8. chef Says:

    Hoho, “pametni smetarki tovornjaki” v smislu pametnih telefonov.

  9. smoger Says:

    A je zaradi ločevanja odpadkov položnica za odvoz smeti nižja?

    Jaz sem c.hoarding prvič videl pri Oprah…(to je prvič in zadnjič, da sem gledal Oprah. :S)

  10. dronyx Says:

    @smoger: Jaz nisem bil pozoren, če so ceno odvoza smeti kaj spremenili, ampak če primerjam našo ceno z nekaterimi drugimi kraji, se mi zdi, da je to pri nas zelo poceni. Ampak kot rečeno, ko enkrat ločuješ odpadke, ti postanejo surovina, ki jo komunala upam prodaja naprej ali sama predeluje. Nenazadnje, marsikje kradejo papir iz zabojnikov, ker se ga da očitno prodat na Dinosu. Bodo pa verjetno otroci razočarani, ker včasih so nekaj denarja za končne izlete zbrali tudi s pomočjo starega papirja. Bodo morali tudi oni očitno nekaj dinarčkov nameniti v propagando in komunikacijo z javnostjo, da bomo star papir prišparali za njih.

  11. pijanec Says:

    Skandinavci pri nas kar hitro vozijo in se požvižgajo na omejitve. Verjetno se tega navadijo že po poti čez Nemčijo, ki so še bolj divjaški narod kot mi.

Komentiraj