Ločeno zbiranje odpadkov ne deluje

Tale zapis se navezuje na Mercatorjevo ekološko ozaveščenost in njihovo nenadno veliko skrb za plastiko.

Kakšno leto nazaj sem se šel tudi jaz ločeno zbiranje odpadkov, tako kot piše v brušurici, ki jo je razdelila komunala in je bila natisnjena na recikliranem papirju.

Osnovna ideja je ta, da vsak občan odpadke sortira doma, torej tam, kjer nastajajo in za posamezne vrste tako sortiranih odpadkov so predvideni tako imenovani ekološki otoki, kjer so nameščeni plastični kontejnerji. Posebej za steklo, papir in plastiko, ki jih komunala potem enkrat na teden prazni oziroma odpelje na odpad.

Do tu vse lepo in prav, zaplete pa se v trenutku, ko opaziš, koliko je dejansko plastike. Sploh v poletnih mesecih, ko se porabi veliko pijač, ki so vse po vrsti v plastenkah, je tega zares ogromno in če bi preračunal, koliko občanov pride na en tak kontejner in koliko plastike skupaj ustvarijo, zadeva enostavno ne pije vode! Račun se ne izzide. Matematika odpove. Tristo ali še več ljudi ustvari na teden po moji grobi oceni vsaj za pet do deset takih kontejnerjev plastične embalaže. Torej, ali komunalci že slutijo, kaj jim želim povedati? Večina več kot očitno ne ločuje odpadke, sploh pa ne plastike, ker so predvideni kontejnerji za to preprosto premajhni, način njihove uporabe pa povsem nepraktičen.

Ne vem, kako si komunala zamišlja, da bom uporabljal te zabojnike. Naj jaz eno pa po eno plastično steklenico ali vrečko nosim v te bokse? Se hecate?

Jaz sem poizkušal delovati racionalno in sem za plastiko kupil v trgovini velike, sto litrske črne vrečke, ker pri nas mislim da ne obstajajo za to posebne vrečke, ki bi jih predpisala komunala. Potem napolnim takšno vrečo s plastiko, jo lepo zavežem, vržem v prtljažnik avtomobila in dostavim do najbližjega ekološkega otoka. Samo mi pa res ne misel ne pride, da bom najprej odpadke lepo doma sortiral, potem pa jih še eno uro zlagal v kontejner in brskal po smeteh, kakšen večji kos plastike pa je morda celo potrebno razrezati, da bi šel notri skozi ozko špranjo. Zato sem pač veliko črno vrečo prislonil zraven kontejnerja za plastiko in se odpeljal. Samo glej no glej, ta moja črna vreča se je valjala tam okrog še naslednje tri tedne, morda še dlje! Vsakič, ko sem se peljal tam mimo z avtom, mi je postalo kar malo nerodno, ker sem vedel, da je to moja vreča. Izgleda da imajo delavci komunale, ki te kontejnerje praznijo nedvoumna navodila, da naložijo res samo kontejnerje, karkoli drugega pa pustijo čisto pri miru, čeprav jim je jasno, da gre za plastiko in bi lahko vrečo samo zabrisali v smetarski avto, ker je bila čisto lahka.

Če dobro razmislim še enkrat, jaz s sortiranjem odpadkov počnem nekaj, kar bi sicer morali početi drugače oni sami na smetišču. Na tak način so njim prihranjeni marsikateri stroški, meni pa se položnica ne zmanjša niti za en sam cent.  Torej s tem imajo korist samo oni, jaz nič. Ampak zato pa vsaj pričakujem, da gredo tudi oni meni nasproti in mi olajšajo delo. Tako kot prvo pričakujem, da se za plastiko omogoči ločeno zbiranje v posebne vreče in poleg kontejnerja lahko postavijo zaradi mene še en ograjen plato, kamor bi občani lahko odlagali te vreče. Jaz sem prepričan, da bo tako zbrana količina plastike nekajkrat večja kot sedaj, ko v bistvu za to sploh ni tehničnih pogojev in je vse skupaj ena navadna demo verzija. Čas bi že bil po moje za pravo produkcijsko verzijo, skupaj s prvim servisnim popravkom.

Preberi še:
Dobičkonosni odpadki

24 Responses to “Ločeno zbiranje odpadkov ne deluje”

  1. T. Says:

    Na poti v službo jih odloži v Kamniku pod Krimom, kjer je že ljubljanska jurisdikcija z normalnimi kontejnerji s pokrovom. Tile vrhniški so res nekaj boljšega – pa pri plastenkah še gre, bolj so problem kaki manjši kosi, ki jih moraš res vse še enkrat prešlatat – sosedom gre pa uno stalno butanje vratc zagotovo tudi na kak organ.

  2. moi Says:

    Hja … T. – imaš prav, res je skrajno “neapetitlih” tlačit recimo konzerve ipd. v te kontejnerje, pa še škripajoča vratca so obupna zabava (imam otok pod oknom)! V Lj smo imeli kontejnerje, kjer se je dal pokrov dvignit – a potem so se notr znašle svakojake smeti! DrOnix – tvoja vreča je ostajala tam zaradi tehnike pobiranja: te zabojnike namreč prime ročka, jih dvigne nad kamion in iztrese vsebino. Delavec je samo šofer in si rok ne maže (njegova naloga ni metat vreče gor).
    No, jaz sedaj konzerve ipd. dajem v malo vrečko od sadja/zelenjave in to še lahko stlačim skozi odprtino. Večje kose pa pač enega po enega zmečem not.

  3. DJ Says:

    Ja, tu je res ene par takih stvari, ki jih bo potrebno spremeniti, da bodo “uporabnikom prijazni”. Mene je nazadnje sokiralo to, da na primer gre v kontejner za plastiko samo plastenka od soka, medtem ko zamasek in tisti krogec, ki ostane na flaski, ne (ceprav sta po mojih laicnih ocenah narejena iz plastike 😉 ). WTF? Pa ene 18 let nazaj, ko sem bil prvic pri zlahti na severu nase danasnje sirse domovine, sem bil cisto sokiran otrok, ko sem slisal, da moras “kozarec” od Nutelle prej oprati, predno ga vrzes v kontejner za steklo…
    Skratka… tu se bo verjetno obracalo se veliko denarja. Recikliranje oz. ravnanje z odpadki je postal zakompliciran posel, “fabrike”, ki se bodo s tem ukvarjale, pa bodo verjetno v naslednjih letih ali desetletjih zaposlovale precej (tudi nekvalificirane ali manj kvalificirane) delovne sile.

  4. Dinozaver Says:

    Pameten človek ne sortira odpadkov, ker se mu to enostavno ne splača. Dokler je embalaža brez vrednosti, je uporabniku čisto vseeno, kam jo odvrže.

  5. Čukica Says:

    Jao, kak meštre za koplikacije si občasno 🙂

    Recikliram od prvega dne, še pred temi ekološkimi otoki smo dajali na kup papir, da smo ga podarili otrokom, ko so pozvonili na vratih.

    Volumen odpadnih plastenk zmanjšam tako, da jim speštam, preden jih oddam v kontejner, vsaj tiste, ki so tanjše. Nič ne razmišljam, kdo bi moral namesto mene to delat. Enostavno ne želim biti ena izmed množice »stečajnih upraviteljev« te uboge zemlje in od nje samo še izcuzati, kar se da.

    BTW, v Ljubljani nam ne zaračunavajo odvoza odpadkov, ki jih ločeno zbiramo v tapisanih kontejnerjih, ker menda Snaga služi s prodajo le-teh predelovalcem, plačujemo odvoz smeti v navadnih kontejnerjih (glede na njegov volumen).

  6. Sakir Says:

    V luči krize, v spomin na komunizem, kjer so imeli vsi delo, v predlog naši brezumni vladi, naj vse brezposelne zaposlijo na smetiščih, da bojo sortirali smeti. Problem brezposelnosti rešen in se bomo kot kitajci lahko hvalil, da imamo 100 % zaposlenost. 🙂

  7. dronyx Says:

    @T.: Ne omenjaj Kamnika pod Krimom. Poleti enkrat sem se peljal mimo s kolesom in nekdo je direktno na avtobusno postajo, kjer se zavije na Rakitno, odvrgel veliko črno vrečo, v kateri je bilo izgleda neko meso ali crkovina. Zadeva je tam razpadala na soncu in tako obupno smrdela, da ne znam povedat. In ta vreča je morala tam ležati več dni, ker sem jo potem še videl iz avta naslednji dan. Očitno nimajo nobenega dovolj usposobljenega, ki bi lahko saniral takšne bioteroristične odpadke.

    Sem pa študiral, zakaj so te luknje za plastiko tako majhne. Ampak očitno se je designer tega kontejnerja bal, da če bo luknja večja, bodo ljudje notri metali pa gume, otroške vozičke, manjša plovila…

    @moi: Včasih so bili šoferji gospodje, ki si niso mazali rok. Danes je vse drugače. Poglej kakšnega šoferja, ki razvaža za Merkur, Rutarja in podobne trgovce. Včasih je sabo pripeljal dva delavca, ki sta raztovarjala, danes pride sam, natakne rokavice in tovori. Šofer je voznik in hkrati fizikalec. Seveda pa možno, da ima za enkrat komunala tole še drugače urejeno in šofer samo vozi.

    @čukica: Na deželi plačujemo pavšal, ne glede na to, če jaz prispevam samo eno kanto na mesec, sosed pa štiri. Vsi plačamo enako in verjetno bi jaz lahko vrgel v kanto tudi radioaktivne odpadke ali kakšen drug strup, pa ne bi nihče opazil. To se mi zdi pošteno, da ti obračunajo vsako kanto, ki jo odpeljejo. Tako imaš vsaj motiv, da sortiraš odpadke in vsak, ki to počne, je opazil, da kante za smeti skoraj ne potrebuje več.

  8. Čukica Says:

    To pa ni vzpodbudna politika. A ne moreš pritisnit na kakega lokalnega svetnika, da se to spremeni? 😉

    Pri nas je lažje, tak otok se nahaja ene 80 m stran od bajte in če sem zadosti zgodnja, lahko odpadke odnesem tja kar v šlafroku. Dejansko se količina “navadnih” smeti od striktnem ločevanju zelo zmanjša. Sem pa tudi slišala, da bodo v Ljubljani po vzoru na nekatera EU mesta začeli s politiko korenčka in palice. Posebna “smetiščna inšpekcija” bo pregledovala vsebnost navadnih kontejnerjev in tiste, ki bodo vzorno ločevali, nagrajevala, tiste, ki ne, pa udarila po žepu. Strela je samo v tem, da v bloku, recimo, lahko 90 % ljudi vzorno ločuje, potem se pa najde model in vse zaserje. Plačeval bodo pa vsi. V glavnem, še veliko se bo treba naučit.

  9. jazby Says:

    Ločevanje odpadkov je za nekatere prehud miselni proces.
    Na moji listi najbolj neustrezno razvrščenih odpadkov trenutno
    vodi kantica motornega olja odvržena v zabojnik za bio-odpadke.
    Da ne govorimo o piksnah za pivo, ki se tam redno pojavljajo (pivo je – “no doubt about it” – bio proizvod!)

  10. dronyx Says:

    @Čukica: “Waste managment” se mi zdi proces, ki zahteva generacijo, da bo zares zaživel, tako kot je treba. Večina ljudi še vedno dojema smeti kot smeti, ki jih zabrišeš v prvo kanto, ki je pri roki. Otroke pa je potrebno že od malega vzgajati, da pač sodobna generacija proizvaja sodobno količino smeti, ki se jih ne da več obdelati s starimi metodami. Jaz opazujem nečakinjo, ki ima tri leta in če jaz vržem na tla neko piksno ali papirnati robček, ga bo ona sama od sebe pobrala in nesla v koš.

    @jazby: Ločeno zbiranje odpadkov nima smisla, če imaš “špil ferderberje”. Kaj če si komunala pomagati s steklom, če so notri tudi kovinske piksne ali škatle za čevlje? To mora potem nekdo še enkrat pregledati in ponovno sortirati.

  11. DJ Says:

    Večina ljudi še vedno dojema smeti kot smeti, ki jih zabrišeš v prvo kanto, ki je pri roki. Otroke pa je potrebno že od malega vzgajati,

    Se strinjam, ampak k temu bi jaz dodal se to, da se bo moral folk zavedati, da vecina “smeti” (razen bio/komposta in mogoce nevarnih odpadkov) material in surovine, ki gredo naprej v predelavo – in za to tudi zahtevati ustrezno kompenzacijo oz. pritiskati v tej smeri. Zakaj bi dvakrat ali veckrat ob nakupu tega in tega placeval za eno in isto stvar, ki si jo potem “oddal v nadaljnjo predelavo”. Waste management je/bo rudarjenje nove dobe. Surovine. Denar.
    (Tako kot so vcasih odkupovali prazne steklene flase, ampak to bi bil sele zacetek.)
    Samo se bojim, da bo raja spet raje mirno sprejela kaksne podrazitve, obdavcitve ali kazni, namesto da bi slo v smeri kompenzacij za oddajo surovin.

  12. chef Says:

    Smetnjake ponekod celo zaklepajo! Tako so mislili, da bom vsako škatlo posebej ne samo stlačil, ampak razstavil in zložil tako, da bo šla točno skozi za to namenjeno režo, ki je ozka približno toliko kot volilna gajbica.

    Link

  13. Čukica Says:

    Jao, skregala se bom.

    Zakaj pa ne bi začeli pri sebi, zakaj moramo začenjat pri otrokih? Da se razumeva, jasno, tudi pri otrokih, samo če boš ti vpričo nečakinje metal smeti na tla, jih bo ona morda pobirala, nek drug otrok te bo pa raje posmenal, sej si ja zabaven stric 🙂

    Hočem povedati samo to, da me to spominja na govorance o tem, kako je glede spoštovanja prometnih predpisov treba začet pri otrocih, da sicer ne bo rezultata. In potem tete v vrtcu pridno učijo malčke, kako se je treba obnašat na cesti. Nato pride fotr in z malčkom na zadnjem sedežu naredi vse mogoče prekrške, kar jih je. In izniči delo tetic.

    Zakaj ne bi začeli vzgajat sebe, ne glede na vse nelogičnosti in slabe rešitve, ki nam jih vsiljujejo. Zgolj in samo zato, ker nam je ljuba mati zemljica? Sem naivka, a, sej, ne rečejo mi zastonj Čukica.

  14. Stinson Says:

    najboljse da se uredi zadeva z plastiko, piksnami pijac in podobnimi, tako kot je urejeno v ostalem razvitem svetu. ko kupis pijaco placas varscino, ki jo dobis ko prineses prazno flaso nazaj. postavijo naj v vse trgovine avtomate ki to skenirajo, izdajo dobropis in to je to. sicer niso neke gromozanske vsote, pa vendar se nabere par evrov. pa se za okolje naredis nekaj dobrega ce ne vrzes flase med navadne odpadke.

  15. tajča Says:

    Jaz imam tudi pogled skozi okno na travnik s takimi tremi plastičnimi kontejnerji. Groza.

  16. tajča Says:

    Imam pa genijalno idejo: ločevanje v vrečke z izbrano barvo (za plastiko rdeča, za papir rumena, za steklo modra..in to na kup):?

  17. dronyx Says:

    @Tajča: Kar se tiče papirja je po moje najboljša možnost ta, da zbiraš papir lepo celo leto na kupe in sproti zvežeš z vrvjo, potem pa ko otroci zbirajo star papir, postaviš vse skupaj pred vrata. Seveda če imaš papirja razumno malo in ne živiš na desetih kvadratih, kjer je vsak centimeter dragocen. Jaz sem imel letos toliko papirja, da sem jim ga raje kar pripeljal z avtom pred šolo in če bi ga postavil v skladovnico, ga je bilo za tri stolpe po dva metra višine. Mi pa na misel ne pride, da bi to sproti nosil v kontejnerje, ker to je pa sploh malo mimo.

  18. Tjasa Says:

    Se povsem strinjam s Čukico.
    Drugač pa so uni kontejnerji tudi pol ovinka stran s ceste na železniški Preserje.

  19. moi Says:

    drOx … “naš” šofer pripelje, natakne rokavice, vzame v roke “joystick”, dvigne zabojnik nad keson (sej se tko reče?!), strese ven smeti in vrne zabojnik na svoje mesto. Pospravi “joystick”, sname rokavice in se odpelje 🙂 Prejšnji teden je bil oblečen v snežno belo majčko 😀

    In da, če recikliraš, imaš “splošnih” odpadkov bore malo! Meni pa ni blem splaknit embalaže – mi vsaj ne smrdi iz kant!!

  20. weasel Says:

    Kaj pa hrvati? poznam eno gospo, ki zbira pri nas plastenke in jih vozi na hrvaško….

  21. Recycle Says:

    Pozdravljeni,

    ko berem vse te zapise, si ne morem kaj, da ne bi odgovorila… pišem namreč diplomsko o ločevanju odpadkov in ozaveščanju prebivalstva in sem trenutno precej na tekočem z vsemi stvarmi o odpadkih.

    1. VSI brez izjeme plačujemo le za preostale odpadke, torej glede na velikost zabojnika, ločene odpadke odpeljejo komunalna podjetja zastonj! Če kdo misli, da je pavšalno, se moti.

    2. Po zakonu o odpadkih se morajo vsi odpadki vreči v zabojnik in se ne smejo nikakor pustiti ob zabojniku, razen, če kupite Snagino vrečo, potem jo odpeljejo tudi, če stoji ob zabojniku, vse druge vreče pustijo tam.

    3. Kdor misli, da ločuje odpadke za druge, se moti. Ločujemo zase, za naše okolje in za naslednje rodove! Če imate premajhen zabojnik npr. za embalažo, enostavno pokličete komunalno podjetje in jih prosite za dodatnega. Po vseh pravilih vam ga morajo dostaviti!

    4. Kozarec od Nutelle ali pa jogurtov lonček, konzervo,… moraš prej oprati! Seveda je tukaj na prvem mestu preprosta logika. V kolikor je embalaža tako umazana, da boš za umivanje porabil 10 l vode, je bolje, da te embalaže ne ločiš, saj onesnažiš več vode in to ni več tako ekološko kot se zdi. Vendar gre tudi z zelo malo vode, samo splahne se, pa mogoče še malo gobice… pa je. Sicer je embalaža tudi kasneje oprana, vendar bi z embalažo, kjer so še ostanki hrane, umazal tudi čisto embalažo v zabojniku.

    5. Plastenkam je potrebno nujno odstranit zamašek, zato, da jih kasneje lahko stisnejo. Kar ne pomeni, da zamašek ne sodi v zabojnik za embalažo. Zamašek odstranimo s plastenke, potem pa oboje vržemo v isti zabojnik.

    6. Sicer o tem ni bilo tukaj debate, pa vseeno opozorilo, ker se prepogosto dogaja: V zabojnik za bio odpadke NE sodi vrečka, razen, če ni biorazgradljiva (kupite jih lahko v vseh večjih trgovinah). Zato stresite iz vrečke bio odpadke in ne vrzite vsega skupaj v isti zabojnik!

    Pa lepo ločujte, da bomo ohranili našo edino Zemljo še za naslednje rodove!

    Lep pozdrav!

  22. nika Says:

    Fak Pr nas nekje bogu zahrbtu vsi vržejo dpadke kamor koli se jim zlubi Ena soseda je taka K***a da vrže kr v gozd odpadke P***a

  23. kekez Says:

    Jaz sem odpadke striktno ločeval in na to navajal tudi svoje otroke.

    Zdaj tega očitno ni več treba. Naša komunala je svoje storitve v zadnje pol leta podražila za 230%, v zadnjih dveh letih pa skoraj za 500%. Iz tega sklepam, da so za ločevanje odpadkov sami zaposlili dodatne ljudi. Drugače si tega ne znam razlagati.

  24. kekec Says:

    Industrija drvi v napačno smer. Zakaj mora biti vse zavito v plastiko? zakaj ni več vračljivih steklenic kot včasih? Karton/papri se je včasih zakurlo v peči ob kateri si se grel, pepel pa si odnesel na polje kot gnojilo. Smetnjakov se sploh ni potrebovalo. Ne komunala in ne trgovci nočejo več slišati za ta sistem ker bi s tem pošel njihov dobiček, okolje je pa vsak dan bolj onesnaženo.

Leave a Reply

