Visoko šolstvo kot dober biznis

Da je visoko šolstvo v kapitalizmu postalo v prvi vrsti predvsem dober biznis dokazujejo tudi ceniki za nekatere njihove “storitve”.

Sam sem že pred časom zabrisal v smeti komunistično diplomo krvavo rdeče barve, ki mi jo je izdala takratna Univerza Edvarda Kardelja. Sedaj sem želel priti do duplikata in iz Fakultete za elektrotehnike so mi odgovorili, da me bo to stalo neverjetnih 158,11 €! To naj bi bilo v skladu s cenikom, ki ga je sprejela Univerza v Ljubljani in predvidevam, da je v to ceno vključen samo tisk duplikata, torej brez pripadajočih kanapejev oziroma tapasov in zaigranega nasmeha rektorja.

Ker se mi je cena zdela oderuška sem prosil, da mi v skladu z Zakonom o dostopu do informacij javnega značaja pošljejo specifikacijo, kako so do takšne visoke cene prišli. Torej koliko stane tisk duplikata, kakšni so manipulativni stroški, davek, dobiček itd. Odgovora sicer nisem dobil, je pa tudi molk odgovor in to zelo zgovoren.

Sem pa opazil, da so tudi nekatere druge cene “storitev” slovenskih fakultet izjemno zasoljene in očitno fakultete na študentih v kapitalizmu znajo dobro služiti. Recimo izdaja sklepa o podaljšanju študija stane na neki zasebni fakulteti okrog 40 €!  Torej 40 € za navadno potiskano A4 stran papirja, ki se jo natisne iz vnaprej pripravljenega obrazca! Če bi bil jaz zaposlen na fakulteti bi študente zanalašč zajebaval, samo da mi čim več plačujejo za take obrazce po 40 €.

Če primerjamo ceno izdelave duplikata diplome s povprečno neto slovensko plačo dobimo za 172 ur dela zaokroženo navzdol skromnih šest duplikatov, torej šest trših platnic z grbom univerze in potiskan papir z osebnimi podatki ter smerjo študija. In v primeru tiska duplikatov diplom zanesljivo ne gre za ročno delo, ampak ima univerza verjetno sklenjeno pogodbo s kakšno tiskarno, pri čemer cena enega izvoda po mojem mnenju ne more presegati 20 €. Po tem, koliko duplikatov diplom dobiš za eno povprečno plačo sodi slovenski delavec tako med ene najslabše plačanih v EU, če ne celo širše. Je pa po drugi strani res, da je cena duplikata diplome v primerjavi s ceno izdaje sklepa o podaljšanju študija smešno poceni.

Ampak da smo prišli do sem oziroma bolje rečno tako nizko je krivda po moje predvsem v incestnem odnosu med resornim ministrstvom, ki bi moral narediti red v visokem šolstvu in skrbeti za to, da iz fakultet prihaja usposobljen kader, ki bo na trgu delovne sile konkurenčen in diploma ne bo samo ničvreden papir ter fakultetami, kjer jim je očitno pohlep povsem zameglil razum in so tako kot v zdravstvu začutili, da bi tudi to področje lahko postalo predvsem dober posel za izbrance pod krinko “brezplačnega” visokega šolstva.

Naše visoko šolstvo dejansko še zdaleč ni brezplačno, saj so stroški tako za študente, kot tudi za davkoplačevalce visoki, o kvaliteti pa nima smisla niti razpravljati, saj so po moje številne fakultete močno pod nivojem boljših srednjih šol (so seveda tudi svetle izjeme). Da bi fakultete in resorno ministrstvo zares videli, koliko je naše visoko šolstvo dejansko vredno na trgu pa bi morali po moje obvezno uvesti šolnino, država pa bi lahko ponudila brezobrestne kredite za študente. Potem bi se hitro izkazalo, da lahko večino fakultet kar zaprejo, marsikateri nesojeni študent pa bi si našel raje kakšno resno delo, namesto da vedri po predavalnicah in študentskih žurih ter tako izgublja dragoceni čas (dobro, kvaliteten žur resda ni izgubljen čas, dolgčas v predavalnicah pa zanesljivo).

Sem se pa odločil, da duplikata diplome za tako oderuško ceno pač ne bom zahteval. Za tak denar jaz na Balkanu lahko kupim novo diplomo poljubne smeri oziroma če si že kupujem papir je smiselno potem vzeti kar doktorat.

Oddajte komentar

