Elektronska demokracija pri nas na off

Sam nisem velik zagovornik referendumov in podobne ljudske iniciative, ker preprosto menim, da nepoučeni volilni upravičenci in laiki ne moremo kvalitetno odločati o strokovnih rečeh, sploh ker večina niti ne prebere, o čem se dejansko odloča. Ljudje glasujejo predvsem na podlagi politične preference in tako se pri nas vsak referendum spremeni v mini volitve. Kot se je Vlado Miheljak slikovito izrazil, bi danes volilci na referendumu zavrnili tudi povečanje plač ali pokojnin, če bi ga predlagala sedanja vlada, kaj šele ukinitev pranja denarja prek študentskih napotnic.

Ampak če pa se že gremo masovno tovrstno obliko demokracije, pa bi bilo po moje že skrajni čas, da država izda elektronsko osebno izkaznico, na kateri bo tudi spletni certifikat ter po možnosti za vsakega polnoletnega državljana odpre hkrati še posebni poštni predal, ki bo dostopen samo s spletnim certifikatom in v katerega bomo prejemali razna vabila za volitve, referendume, informativne davčne izračune in podobno.

Meni se na volišče enostavno že nekaj časa ne ljubi več hoditi, doma pa bi verjetno glasoval.

Ni mi sicer uspelo izbrskati podatka, koliko Slovenskih družin razpolaga vsaj z enim osebnim računalnikom in dostopom do interneta. Po moji oceni je takih danes že več kot 50%, kar pomeni, da ima vsaj 70% volilnih upravičencev infrastrukturo, ki omogoča izvajanje elektronske demokracije od doma.

Jaz si predstavljam, da bi potem ukinili klasična volišča in volilne komisije. Večina državljanov bi glasovala od doma, za vse ostale pa bi na občinskih uradih odprli posebne terminale, kjer bi lahko s pomočjo elektronske osebne izkaznice izrazili svojo voljo. Problem ostanejo starejši, ki živijo sami in nimajo nikogar, ki bi jih zapeljal na takšno volišče, ampak za njih bi pa lahko občine izvedle volitve tudi na domu s pomočjo prenosnih terminalov.

Sam sem na enem seminarju poslušal primer Belgije, kjer baje takšna elektronska osebna izkaznica že nekaj časa obstaja, poleg tega pa država omogoča pridobitev take izkaznice tudi za mlajše od 18 let, ki se potem uporablja za prijavo v razne spletne forume in klepetalnice ter tako služi tudi za zaščito mladoletnikov pred raznimi zlorabami in pedofili.

Kakor sem slišal, so bile tudi pri nas prisotne take ideje, vendar do realizacije ni nikdar prišlo, ker obstaja vrsta bolj ali manj tehtnih pomislekov, med drugim tudi ta, da bi bil proti taki rešitvi varuh konkurence, ker bi potem avtomatično izpadli ostali ponudniki digitalnih potrdil oziroma certifikatske agencije, kot je Halcom.

Žal ne vem, kolikšen je tržni delež posamezne certifikatske agencije pri nas in koliko ljudi sploh ima spletni certifikat, domnevam pa, da ima že sedaj državni Sigen-ca prevladujoči delež in da ima spletni certifikat vsaj 10 do 20% državljanov. Jaz ne vidim nobenega razloga, da bi obstoječe certifikate diskriminirali, saj nenazadnje tudi mnoge banke pri spletnem poslovanju podpirajo več različnih certifikatov in le redke so tiste, ki vežejo poslovanje prek spleta samo na eno rešitev. Po moje bi bili za poslovanje z državo primerni vsi certifikati, kjer se da nedvoumno ugotoviti, za katero osebo gre. Nihče pa se ne bi mogel izgovarjati, da nima certifikata, ker bi ga imel na osebni izkaznici, ki bi tako postala obvezen osebni dokument za identifikacijo.

Jaz ne vidim tudi razlogov, da ne bi podprli uporabe spletnih certifikatov na SIM karticah mobilnih telefonov (WPKI) za tiste, ki morajo biti vedno korak pred ostalimi in bi radi na sončno nedeljsko popoldan glasovali kar iz kakšne gorske koče ali barke.

Kar se tiče stroškov, bi zamenjavo osebnih izkaznic delno lahko sofinancirala država, prav tako pa bi po moje morala država sofinancirati nakup čitalcev pametnih kartic (cena enega je okrog 30 €) za tiste, ki takšne naprave še nimajo. Jaz upam, da bi se postopoma lahko celotno poslovanje z državo izvajalo skoraj v celoti elektronsko in bi se tako dalo konkretno izračunati, v kolikšnem času bi se takšna investicija povrnila.

Cena izvedbe enega samega referenduma je čez 4 milijone in računam, da bi se lahko ta cena vsaj prepolovila. Da niti ne govorim o tem, koliko stane državo pošiljanje klasične pošte 1.6 milijona volilnim upravičencem, davčnim zavezancem…

Nenazadnje pa bi takšna rešitev sigurno pomenila tudi precejšnje povečanje uporabe ostalih oblik elektronskega poslovanja, ker marsikdo danes sploh ne ve, kakšne so tehnične možnosti na tem področju in informacijsko napredna družba je sigurno tudi neka konkurenčna prednost.

To pa mi po moje zaenkrat žal še nismo.

5 Responses to “Elektronska demokracija pri nas na off”

  1. DJ Says:

    Da je vzrok (tudi) v tem, da so pomisleki zaradi preferiranja drzavne certifikatske agencije? Precej banalno (konec koncev tudi voznisko, potni list in osebno izkaznico izdaja drzava in ne Papiroplastika d.n.o.). Prvic slisim, je pa seveda elegantna resitev, da se uporablja katerikoli certifikat (kar so koncno banke spoznale), verjamem pa, da bo najbrz vecina vzela tistega od SIGEN, ker je brezplacen (beri: se financira iz davkov).
    Postni predal pa obstaja – moja.posta.si – res pa je, da ga za vse moznosti drzava tudi priblizno ne izkorisca (ali oglasuje njegovo uporabo). Imam ga ze nekaj let, ampak v glavnem sameva. Na zalost deluje samo v Internet Explorerju, je pa koncno uporaben tudi s kaksnim drugim certifikatom (in ne zgolj placljivim od PostarCA, kot je bilo nekdaj).

  2. dronyx Says:

    @DJ: Pomisleki so zlasti v tem, da bi elektronsko osebno izkaznico dobil vsak, medtem ko je SIGEN sedaj zgolj eden izmed ponudnikov spletnih certifikatov. Ampak če s tem nima problema Belgija, jaz ne razumem, zakaj bi si ga delali mi?

    moja.posta.si pa ne poznam. Hočeš reči, da če se prijavim z mojim certifikatom, pridem do svojega poštnega predala, ali moram plačati, da mi ga odprejo? Jaz nekako od takega poštnega predala pričakujem, da je brezplačen in da omogoča tudi vročanje, predvsem pa, da ga država uporablja za svojo korespondenco z državljani.

    No ja, če že nimamo elektronske osebne izkaznice, imamo pa vsaj diplomsko delo na to temo.

  3. DJ Says:

    Po moje bi moralo delati, če se prijaviš s certifikatom. Ni nič za plačati – jaz sem ga odprl že kar nekaj let nazaj in sem pač moral takrat plačati od Pošte certifikat (ker je edini deloval), sedaj pa gre tudi s SIGEN. Ne vem pa, če je potrebno prej na kakšnem poštnem uradu registrirati uporabo ali pa pobere vse “iz” certifikata. Tako ali tako imajo 080 številko na voljo za informacije oz. pomoč.

  4. dronyx Says:

    Predvsem me skrbi datoteka Cenik na desni. Posredovanje dokumenta – ZUP, ZPP, ZKP stane 0,90 €. To je skoraj dražje, kot če mi ga pošljejo po pošti. Očitno je to bolj mišljeno za podjetja oziroma natančneje “Storitev moja.posta.si je namenjena fizičnim osebam in pravnim osebam oziroma fizičnim osebam, registriranim za opravljanje dejavnosti”.

  5. Looser Says:

    “Jaz ne vidim tudi razlogov, da ne bi podprli uporabe spletnih certifikatov na SIM karticah mobilnih telefonov (WPKI) za tiste, ki morajo biti vedno korak pred ostalimi in bi radi na sončno nedeljsko popoldan glasovali kar iz kakšne gorske koče ali barke.”

    En razlog bi bil ta, da na današnjih telefonih usim (za identifikacijo) sploh ne potrebuješ. Še vsi telefoni, ki sem jih imel v rokah so brez težav dostopali do web strani, ki so zahtevale certifikat (če si ga seveda namestil na telefon)
    Sam sem nlbklik (nisem več njihov uporabnik) na telefonu uporabljal že pred več kot 7.leti, pa čeprav so šele lani bombastično razglasili da se klik po novem lahko uporablja tudi na telefonih…..

Leave a Reply

