Obrtniška vstaja

Ko so obrtniki napovedali, da bodo zaradi nevzdržnega finančnega položaja, v katerem so se znašli, začeli dvigovati množično denar iz bank sem se najprej vprašal, kakšen denar bodo dvigovali, če so pa vsi tik pred bankrotom? Namreč ko je delavec v buli z denarjem, kot se temu reče, ni na banki kaj za vzet, ampak si je potrebno denar sposojati pri sorodnikih in prijateljih, da  ti ne odklopijo elektrike ali RTV signala.

Danes sem pa prebral, da bodo iz bank mnogi dvigovali kar limite, ker gotovine nimajo, kar pa je sploh zaskrbljujoče. Namreč ravno od podjetniškega sektorja bi jaz pričakoval, da se obnaša najbolj racionalno, ko je govora o delu z denarjem. Limiti na bankah so zanesljivo eni najdražjih možnih kreditov, ker so obresti visoke, poleg tega pa naše banke za vsak dvig gotovine iz konkurenčnega bankomata verjetno še zmeraj veselo zaračunajo še dogovorjeno kartelno provizijo.  Če si v resnih finančnih težavah po moje res ni nobene logike, da si še dodatno nakoplješ neka nepotrebna finančna bremena.

Jih je bilo pa zanimivo gledati v vrsti pred bankomati, ko so veselo mahali s šopi bankovcev pred kamerami televizije. Taki prizori me vedno navdajajo z optimizmom, ker očitno kriza vendarle ni tako zelo globoka, kot se skuša prikazati. Eden izmed njih je celo prostodušno priznal, da je dvignil iz banke kar 50.000 evrov. Jaz ne poznam veliko delavcev, ki bi lahko sanjali takšne vsote, kaj šele dvigovali iz bank. Poleg tega se mi zdi tako hvaljenje z denarjem po TV izzivanje po nepotrebnem, saj pri nas trenutno obstaja precej “samostojnih podjetnikov”, ki te je pripravljenih osebno obiskati na domu, če vedo, da imaš nekje pod povštrom spravljenih svežih 50 tisočakov neoznačene gotovine.

Jaz sicer verjamem, da imajo dejansko mnogi obrtniki velike težave zaradi plačilne nediscipline. Se pa sprašujem, za koliko teh težav so krive njihove napačne poslovne odločitve oziroma bom kar direktno rekel naivnost. Namreč v poslovnem okolju, kjer je dobra natega še vedno največ vredna in kjer se ve, da ni učinkovitega pravnega reda, moraš pač vedeti, da enostavno ne moreš vzeti čisto vsakega podizvajalskega posla, ker marsikaj od tega ne boš dobil nikdar plačano. Nekatere firme pač igrajo na te karte in ko ne gre več, razglasijo insolventnost ali stečaj, mali podizvajalci kot upniki izvisijo, oni pa nadaljujejo z enako poslovno prakso pod drugim imenom.

Če že obstaja obvezno članstvo v raznih obrtniških zbornicah in društvih, kar je po moje neumnost iz nekih drugih časov, bi lahko ti namenili nekaj svoje dragocene energije tudi za usposabljanje obrtnikov na tem področju in vzpostavili vsaj interno črno listo podjetji, s katerimi ni pametno sklepati raznih podizvajalskih biznisov. Ne pa samo da vlečejo visoke članarine, si delijo sejnine in nagrade ter izdajajo neke zbornike, ki jih verjetno nihče ne bere.

Čeprav tole sicer verjetno ne velja čisto za vse obrtnike, vendar moram pa reči, da kar sem jaz imel opravka s privatniki in obrtniki ni nikomur prišlo niti na misel, da bi mi izstavil kakršenkoli račun, blagajniški prejemek ali kaj podobnega. Nekateri so bili dobesedno šokirani, če sem račun samo omenil in so mislili, da se iz njih norčujem! Eden med njimi mi je hotel kar na licu mesta in to izračunano na pamet popraviti vnaprej dogovorjeno ceno, če bom zahteval račun! Ne bi se pa niti čudil, če bi mi grozil še s kakšno inšpekcijo zaradi predrznosti.

Ne vem, koliko se davkarija tega problema zaveda, ampak meni se zdi skrajno krivično, da so nekateri zaposleni v tej državi priviti do konca v davčnem primežu, medtem ko četica drugih veselo sistem izzigrava in se požvižga na vse po sistemu…Kaj nam pa morete?!

Je pa meni naravnost smešno, če nekdo zahteva pravni red, hkrati pa sam ta isti pravni red na vsakem koraku izzigrava in vse to še opravičuje na vse možne načine.

Vem, tole je do marsikaterega obrtnika, ki ima zaposlene delavce in redno poravnava vse obveznosti krivično, vendar v praksi pa sistem dejansko tako deluje in to je po moje samo še ena huda anomalija.

7 Responses to “Obrtniška vstaja”

  1. babylon9 Says:

    Odličen blog, še bolj se mi dopade pisanje dr. Onyx, škoda, da nisem naletel nanj že prej. Ocena čista desetka.

    O obrtnikih pa škoda besed kaj delajo, sploh v tej situacji, ko smo vsi.
    Vidijo samo eno zgodbo, škoda, da ne pogledajo še drugo. Potem bi se najbrž precej drugače vedli. Brr grem rajš pošiljat dobre misli Japoncem in želje, da si čimprej opomorejo po silovitem potresu dne 11.3.2011.

  2. chef Says:

    Mislim, da je problem preprosto tudi v tem, da je teh obrtnikov preveč. Dokler so lahko investitorji na kredo zidali bloke s stanovanji, v katerih nihče ne živi (prodajajo jih obrtniki, ki so delali za kompenzacijo in zahtevajo za kvadrat v Ljubljani tri jurje in več, hkrati pa jamrajo, da nimajo denarja), je to še šlo skozi. Zdaj je pa na trgu kar na lepem cel kup zidarjev, krovcev, štromarjev in drugih, ki se ne morejo več prodajat niti na črno.

    Enostavno jih je bilo že včasih preveč, zato so jih pa lahko investitorji privijali s kompenzacijami ali pa kar neplačevanjem. Obrtnik je moral nujno tvegat, da je sploh dobil vsaj stanovanje. Vodovodarjev, ki samskim gospodinjam montirajo pipe, je pa itak toliko, da te srat stisne. Seveda tu ne gre za neka visoko strokovna dela (govorim o teh majstrih na črno), ker to obvlada večina moških, jaz bi se pa verjetno tudi naučil, ko bi se spravil sam montirat prvo cev.

    Skratka, to so po mojem dejansko kadri, ki so odveč, in so bili lahko veseli, da jim je šlo doslej razmeroma dobro.

  3. dronyx Says:

    Meni je po svoje zanimiv tale obrtniški paradoks. Sedaj obrtniki od države terjajo, da sistemsko uredi problem plačilne nediscipline, medtem ko so sami znani po tem, da se na vse načine izogibajo plačevanja davkov državi in da najraje poslujejo po sistemu keš na roko. Tako imaš potem primere, ko je dobro stoječi privatnik z lepim avtomobilom in vilo za državo praktično socialni problem z minimalnimi prihodki. Ampak v bistvu gre pa za enak princip natege, le da so v prvem primeru oni žrtev, v drugem pa se sami poslužujejo enake metode in je opeharjena država za svoje prihodke. To je meni kljub vsemu malo smešno in bi morali najprej pri sebi razčistiti, kaj sploh hočejo.

  4. chef Says:

    Saj načeloma zahtevajo tudi boljši nadzor dela na črno oziroma reforme, po katerih se delo na črno (za naročnike del) ne bi več splačalo. OZS, skratka, govori o šušmarjih, ki delajo na črno, češ da so oni krivi, da gre slabo tudi tistim, ki vedno izdajo račun.

    Samo problem je v tem, da je takih pri nas verjetno komaj kaj, medtem ko so klasični obrtniki, ki so v bistvu navadni goljufi, celo med ljudstvom razumljeni kot veliki frajerji, ki so nategnili državo in se vozijo z mercedesi ML. AMpak to je problem – v takem sisetemu nekdo, ki ne zna drugega kot hiše zidat ali okna vgrajevat, prosperira bolj kot visoko kvalificirani kadri, ki si pač ne morejo privoščit dela na črno, saj morajo pač računovodkinje ali strojni inženirji izdajat račune.

    Po drugi strani je pa res, da mi tem fušarjem dovolimo delo na črno. Ampak če mu slučajno ne plačaš na roko, ti pa malar izstavi račun v višini polovice tvoje plače, ker je prepleskal 35 kvadratov veliko stanovanje. Enkrat mi je en s tako ceno prišel ven, da sem ga nagnal in bom stanovanje navsezadnje vseeno premalal sam.

  5. dronyx Says:

    @chef: Jaz kot rečeno imam z obrtniki kar se računov tiče samo ene vrste izkušenj. Preprosto nihče ni pripravljen izdati računa in je šokiran, če ga zahtevam. Izpadem pa vedno naiven, ker mislim, da je dogovorjena cena z računom. Pa tu ne gre za neke šušmarje na črno, ampak firme, ki imajo lepo registrirano obrt in se pojavljajo v raznih poslovnih imenikih.

    To je seveda huda nelojalna konkurenca za vse tiste, ki se tega ne upajo početi, ali imajo kakšne druge moralne zadržke, ker preprosto ne morejo biti cenovno konkurenčni. Tako čez čas ostanejo na trgu samo tisti, ki državo goljufajo, to pa opravičujejo ponavadi s tem, da država itak ne zna delati z denarjem, medtem ko si sami brez pomislekov ubodejo novo merčko za 50 tisočakov ali več. Seveda pa njihovi otroci kljub temu hodijo v vrtce, šole, sami obiskujejo zdravnike in z veseljem koristijo ostale storitve, ki jih država zagotavlja iz proračuna, samo da za to prispevajo minimalno možno.

    Jaz se strinjam, da smo delno tudi mi krivi, da tole poslovanje brez računov tako cveti, vendar če je nekaj tako masoven pojav, potem gre predvsem za sistemski problem, ki se ga nikakor ne da individualno reševat. Nenazadnje me lahko še kdo na gobec, če bi mu preveč s tem težil, ker verjetno najdeš tudi primera, ki sploh ne ve kaj naredit, če zahtevam račun.

    Po moje je tu rešitev samo v strogi zakonodaji in nadzoru. Znanec ima na Hrvaškem stanovanje skoraj tik ob morju in na krasni lokaciji, vendar mu na misel ne pride, da bi ga oddajal na črno. Zakaj? Ker ga skoraj zanesljivo dobijo in kazni so zelo visoke. Pri nas pa se očitno tem privatnikom računica lepo izide.

  6. chef Says:

    Ja, ampak zakaj jim plačujemo na roko? Še enkrat.
    Jaz hočem premalat garsonjero. Zahtevam, da mi pove ceno z računom (to se seveda dogovarjam še preden pride s penzlnom). Ampak on za en dan dela zahteva več kot polovico moje plače! Ko je to izjavil, sem mislil, da bom jaz njega na gobec, sem ga pa samo nagnal.

    To je seveda izsiljevanje, ker če bi mi premalal tole revščino brez računa, bi bila cena dvakrat nižja oziroma bistveno nižja od njegovih zakonsko določenih dajatev državi.

    Mene sicer bolj zanima, kako preživeti kot s.p. Jaz sem razmišljal, da bi odprl s. p., ampak nikoli ne bi nabral dovolj stroškov, da bi se splačalo, pa še tisto bi moral goljufat.

    Prav jim da do tiste točke, da nam država preveč vzame in če hočeš ti kaj več kot 1200 evrov neto plače, moraš že goljufat, razen če si odvetnik ali dohtar s koncesijo, ampak oni so itak legalni lopovi.

  7. smoger Says:

    No, še ena ankedotica:
    Soseda…75+let najame vodoinštalaterja da ji uredi vso cevovje v kopalnici…in mož je bil res komot ona pa dobra kot kruh. Vsak dan mu je prinesla kake 3 pločevinke pive (0,5L seveda) in še kosil je pri njej…po skoraj 2 tednih je izginil…naredil pa skorajda ničesar. Seveda obstajajo tudi profiči.

Leave a Reply

