Kam po Mobitela? Na Telekom!

Ali se po slovensko pravilno reče Facebooku Frisbook ali Knjiga Ksihtov me ne zanima. Ne obremenjujem se niti s tem ali so Social Networks po naše socialna, družabna ali družbena omrežja. Me pa blazno moti, ko si neko veliko podjetje v državni lasti dovoli vsiliti neko svoje poimenovanje za tako razširjen pojem, kot je mobilni telefon.

Če pogledamo na spletni strani Mobitela, oni striktno uporabljajo za mobilni telefon izraz mobitel in to se jim očitno ne dogaja čisto slučajno, ampak gre za skrbno premišljeno potezo oddelka za propagando. Simobil in Tušmobil recimo ne prodajata mobitele, ampak mobilne telefone različnih blagovnih znamk, med katerimi pa presenetljivo ni mobitelov iz Mobitela. Celo Debitel, ki kakor mi je znano uporablja kar Mobitelovo omrežje, sam ne trži debitelov ali mobitelov, ampak mobilne telefone.

Mogoče so si pri firmi Mobitel vzeli za vzornika ameriško podjetje Xerox, ki je leta 1959 izdelalo prvi fotokopirni stroj in so ljudje dolgo časa fotokopirce imenovali kar Xerox mašine. Vendar Mobitel je po mojih podatkih do sedaj izdelal samo en telefon (Itak Foun), pa še tu je bila verjetno njihova samo potiskana plastika od ohišja. Zakaj tega mobilnega telefona ni danes videti nikjer več mi pa ni jasno.

Takšna prisvojitev imena ima verjetno za Mobitel tudi nekaj finančne koristi, saj nekdo, ki živi v kakšnih odročni krajih (mislim tu predvsem Štajersko in okolico Kočevske reke) sliši kje v vaški gostilni, da za samohodno telefoniranje potrebuje mobitel in ko se odpelje v veliko mesto po nakupih, ga prvo v oči zbode velik napis Mobitel. Od tu pa ni več daleč (ne)logični zaključek, da tu pač prodajajo mobitele. Pa še fletne punce imajo zaposlene za šalterjem, ki ti z veseljem razkažejo pestro ponudbo mobitelov in razložijo vse možne načine dolgoročne vezave.

Zares v oči zbodel pa me je izraz mobitel ko sem slučajno naletel na Mobitelov recimo temu blog tehnik, ki ga pišejo predvidevam honorarni sodelavci.

Blog je za naše razmere sicer čisto soliden in kogar zanimajo tovrstne naprave si lahko napase oči. Ampak na blogu pa nekateri pisci striktno uporabljajo izraz mobitel za mobilni telefon, kar je potem meni delovalo tako, kot da bi jim nekdo to zabičal, oziroma jim to piše v pogodbi o delu.

Verjetno so vse pisce pred nastopom službe vzeli v dril tudi inštruktorji za marketing Mobitela.

“Fantje, sedaj delate za Mobitel in kar takoj pozabite na mobilne telefone, mobilnike, mobilce in samohodke. Pri nas je mobitel enostavno mobitel. Dajmo ponovit še enkrat vsi skupaj… m.o.b.i.t.e.l! Jasno? Če bi kdo rad prodajal samo čisto navadne mobilce, tamle so vrata in naj poskusi srečo pri Simobilu! Jan FERME, mobitel te nima rad! Spet gledaš čez okno, ko jaz razlagam, potem pa bomo spet brali o Samsungovih mobilnih telefonih! Če ti ni kaj prav, greš lahko za Baumaxa pisat recenzije Kitajskih bormašin!”

Če pa bi kdo zares rad kupil Mobitela, pa bo verjetno pravi naslov kar Telekom Slovenije. Ampak dvomim, da ga bi prodali, ker se praktično cela skupina finančno šlepa na njem.

Še vedno pa mi nikakor ni jasno, kako so lahko sploh pristali na združitev s Telekomom? To deluje meni podobno, kot če bi se združila (da mi ne bi kdo slučajno…!) jaz in Monica Bellucci. Oziroma še huje.

Popravek:

Sem si vzel še minuto dvajset za globlji razmislek in se moram posuti s pepelom, ker v tem zapisu pa res pišem neumnosti. Mislim da se je izraz mobitel pojavil šele z GSM telefonijo in kot tak ni obstajal pri NMT telefonih (ali pa je mene spomin zapustil). Mobitel je v bistvu takrat moral iznajti neko ime za novo napravo in oni so zadevo rešili enostavno tako, da so ime firme dali kar po imenu naprave ali pa celo obratno.

Ampak s tem verjetno ni nič hudo narobe, saj jaz lahko tudi registriram firmo Krompir d.o.o. za prodajo krompirja ali pa Trgovina d.d. namesto Mercator ali Spar. Ni pa po moje to nek višek kreativnosti, ker večina svetovnih mobilnih operaterjev je vendarle pokazala za mišji kakec več domišljije.

Se pa problem z besedo mobitel za mobilni telefon pojavi takoj, ko pride na trg resna konkurenca, česar pa Mobitel na začetku nikakor ni imel. Simobilu sigurno danes niti na misel ne pade, da bi prodajal mobitelčke! To bi bilo Orto smešno. Zato si je bilo potrebno hočeš nočeš izmisliti neko drugo besedo, ker mobitel se dejansko pojavlja samo še pri Mobitelu in v pogovornem jeziku, pa čeprav je beseda mobitel načeloma čisto v redu skovanka za to napravo.

11 Responses to “Kam po Mobitela? Na Telekom!”

  1. chef Says:

    Saj večina ljudi pogovorno uporablja izraz mobitel, Crnkovič (ki je po nekaterih namigovanjih itak Mobitelovo trboilo) pa celo v cajtengih in mu tega sranja sploh ne lektorirajo.

    Skratka, Mobitelu je uspelo uvalit besedo mobitel v naš besednjak.

    Jaz te besede nalašč nikoli ne uporabljam.

  2. Dajana Says:

    hihi, jaz sem mislila, da se tako reče! Kako se pa reče? Mobilec. Ko so se pojavili mobite… eeee mobilci sem živela na Dunaju in tam se reče: handy… ročni telefon. In v Ameriki se reče: cell phone… eeee… Celphone, Celfone, Celfon, Mobile Fone, Celular Phone🙄

  3. napo Says:

    ne pozabimo še na prepoved uporabe besed superge in kalodont!

  4. Jan Says:

    hej dr. onyx🙂

    od začetka sem pisal “mobilni telefon” in “mobilnik”, vendar sem bil kmalu popravljen. sploh pa, ko jaz to napišem gre še čez lektorsko in uredniško sito in že sami popravijo tisto, kar jim ni všeč.🙂

  5. dronyx Says:

    Jaz uporabljam pogovorno večinoma izraz mobilec v smislu “pokliči me na mobilca” (kar ni isto kot motovilec), medtem ko v tekstih uporabljam izraz mobilni telefon. Mobitel pa skoraj nikdar iz principa.

    Je pa očitno nekdo zlobiral, da se je mobitel znašel celo v slovenskem pravopisu (2001):

    1. móbitel -a prenosni telefon
    2. móbitelen -lna móbitelni - pogovor

    Kaj pa počneš? Imam mobitelen pogovor!? Kakšen kretenizem!

    kretenízem -zma m, pojm. (í) telesna in duševna nerazvitost; števn., slabš. neumno dejanje

    @napo: Na tvoj seznam lahko dodaš vsaj še flomaster.

  6. DJ Says:

    Kaj pa “radenska”? Čeprav tam je bil učinek za nosilca blagovne znamke ravno nasproten, ker so ti včasih, ko si naročil “radensko”, prinesli kar en x substitut, ki je bil seveda slabši.
    Jaz sem v začetku rekel “mobitel”. Ker je bil samo Mobitel in Simobil je šele začenjal svoj “pohod”.
    Potem so se dodajale raznorazne funkcije, ki s telefoniranjem nimajo več nujno veliko skupnega, in se je po mojem opažanju prijela beseda “mobilnik”.
    Hkrati pa se mi zdi, da se vedno bolj uporablja beseda – telefon. Ker je stvar postala že “navaden kruh” in je fiksni oz. stacionarni telefon postal redkost, tako da se za slednjega sedaj posebej poudarja “pokliči me na stacionarni telefon”.😉

  7. smoger Says:

    @dronyx: Malo off records…si videl tole: http://www.delo.si/clanek/143319

  8. dronyx Says:

    @DJ: Telefon je pa dejansko čedalje bolj nepravilna beseda za opis naprave, kot je recimo 600 € vreden sodoben mobilni komunikator. Tudi če pogledaš statistiko, kaj ljudje počnejo s temi napravami, je upam jasno, da je klasično telefoniranje postalo povsem drugotnega pomena.

  9. smoger Says:

    Zanimivi komentarji pod (prej nalimanim člankom):
    ‘Hvala za poduk, baldrick ampak v resnici gre za precej revolucionaren premik v glavah. In to v pravi smeri! Ti tvoji “stroški” bodo pač denar, ki bo šel domačim IT ponudnikom za razliko licenc, ki gredo Microsoftu in njihovim prenafutranim lepotcem v lokalni podružnici! Čisti plus za Golobiča!
    Sitnosti, nerodnosti ob uvajanju … no ja, gre za vpliv na prislovično “produktivnost javne uprave”. Izraz govori sam zase …

    Mogoče se bo pa kdo zlonamerno spomnil, da je minister Žiga (za razvoj …. sic!) v jajčeglavi vladi celo podpisal pismo o nameri “izgradnje regionalnega centra za e-upravo”. S samim bilom Gatesom …lol! To sramoto so lokalno sicer uspešno počistili s spleta ampak, jebiga, dokazi se hranijo drugje ..

    http://www.microsoft.com/presspass/emea/presscentre/pressreleases/regionalegovpr_230108.mspx

    To je vizija tehnološke družbe grosupeljske kamarile! Zdaj z Jonasom in Crnkovičem dela reklamo za iPad in Mace.. ‘

  10. dronyx Says:

    @smoger: Jaz sem že 10 let nazaj vedel, da bi lahko vsaj 80% uporabnikov v javnem sektorju brez težav vse svoje potrebe zadovoljilo z brezplačno pisarniško zbirko, ker večina vseh funkcionalnosti MS Offica niti ne zna izkoristiti, pa tudi dejansko ne potrebuje pri svojem delu. Že kazalo v Wordu je za veliko večino povsem nepoznana funkcija, kaj šele pivot tabele v Excelu. Linux na desktopu je pa posebna zgodba in zahteva precej več priprav in prilagoditev.

    Bi bil pa po moje zares pravi pristop da bi se začela EU obnašati kot tehnološka velesila in bi poskrbela za lasten razvoj in delovna mesta na tem področju, ne pa da se stekajo milijarde evrov drugam, predvsem v ZDA. Če se je lahko Obama osebno srečal s šefi Googla, Appla, Oracla, Facebooka, Twitterja in podobnih IT velikanov, bi se lahko tudi EU komisija za ne vem kaj srečala s podobnimi podjetji na ozemlju EU. Aha, jih ni? No, potem pa škoda. Bomo pa še naprej škatle z licencami uvažali in prevajali uporabniške vmesnike.😉

  11. DJ Says:

    Jih skorajda ni. Oz. Skype je menda še v Estoniji, ampak se mi zdi, da so ta glavni v ZDA in je tam gori samo še podružnica.

Leave a Reply

