Rižota

Očitno televizijo gledam premalo, tako da mi uide večina oddaj, ki bi jih sicer moral po uradni dolžnosti skritizirati.

Prejšnjo nedeljo sem čisto slučajno prvič gledal par minut kuharsko oddajo Ljubezen skozi želodec, v kateri nastopata “kuharska pustolovca”, zakonca Luka in Valentina Smej Novak. Pred kamerami sta golobčka pripravljala rižoto z jurčki, ampak onadva sta naredila iz tako preproste jedi v televizijski kuhinji cel cirkus. Marsikateri kuhar začetnik se bo po tem kulinaričnemu afnanju morda celo ustrašil narediti navadno rižoto, ki je nekaj najbolj preprostega, kar lahko skuhate. Res pa sta modela vrhunska nakladača, ki bi bila verjetno sposobna tudi iz priprave navadnih palačink posneti nekaj ur filmskega materiala.

Za tiste, ki ste se po tej oddaji preplašili delati navadno rižoto, ali vas je postalo morda celo sram, ker sta vam dokazala, da nimate pojma, bom razkril vse male skrivnosti priprave rižote, brez nepotrebnega nakladanja in afnanja pred kamero.

Najprej na drobno sesekljajte neko majhno čebulo. Ker ne delamo golaža, je poudarek na majhno in drobno. Potem potrebujemo še nekaj, kar bo dalo rižoti okus, poleg samega riža, ki je bistvo vsake rižote. Običajno je to kakšen košček mesa, zelo dobra rižota specifičnega okusa pa nastane tudi iz gob (po možnosti ne strupenih). Jaz običajno vzamem kar košček piščančjega fileja, ki ga narežem na drobne lističe.

Potem vzamemo neko kvalitetno posodo, nalijemo vanjo par kapljic olja, samo toliko, da je pokrito dno (ne delamo pomes fritesa) in na ne prevroče olje stresemo sesekljano čebulo in narezane koščke mesa. Tu je ključno, da tega ne scvremo, da postane vse črno, ampak samo malo popražimo in z leseno žlico sproti mešamo (poudarek je na leseni žici, ker sem omenil kvalitetno posodo, ki jo običajno kovinsko orodje lahko poškoduje). Prav tako ni nobene potrebe predhodno zarumeneti čebule na vročem olju.

Že prej pripravimo riž, ki ga je potrebno nekako pravilno izmiriti in ne kar vsuti iz embalaže direktno v lonec. Tu občutek lahko grdo vara, ker zadeva nabrekne. Ženskam poskušam ponavadi fenomen razložiti s penisi, moškim pa je itak zadeva jasna in ne potrebujejo dodatne razlage. Jaz običajno za meritve uporabljam kar skodelico za kavo. Riž damo potem na cedilo in ga pod vodo dobro operemo. Če so luknje v cedilu večje od velikosti riževih zrn, se vam lahko mimogrede zgodi, da vam riž voda odplakne navzdol po kanalizaciji. Da mi ne bo kdo potem jokal, da ga nisem opozoril. Hkrati izmerimo z isto skodelico še potrebno količino vode, ki pride na vrsto malo kasneje. Jaz nekako prisegam na razmerje 1 : 2,5. Namreč če je vode preveč, se bo rižota kuhala predolgo in bo nastal voden mlečen riž, če bo vode premalo, bo riž ostal še trd (kar se da popraviti tako, da dolijemo še malo vode in kuhamo dalje). To je cela znanost, kar se tiče pravilne uporabe meroslovja pri kuhanju rižote.

Skodelico dobro opranega riža potem stresemo na popraženo čebulo in pustimo par sekund. Če posoda ni kvalitetna, in je ogenj premočan, se začetnikom pogosto zgodi, da imajo že v tej fazi grdo, temno rjavo čebulo, ko pa stresejo notri še riž, se vse skupaj prismodi na dno posode. Ali pa še večja napaka, da preventivno zlijejo v posodo kake pol litre olja, da se ja ne bo nič zasmodilo, samo potem dobimo zelo mastno rižoto. Tega pa nočemo v nobenem primeru, razen če ste odvisnež od masti. Po parih sekundah dolijemo skrbno odmerjeno vodo, pokrijemo s pokrovko, ko zadeva zavre zmanjšamo jakost ognja tako, da se rižota počasi kuha in po kakšnih dvajsetih minutah je zadeva gotova. Plosk, plosk…je bilo res tako težko?

Posebej nisem omenil soli, ki je upam tudi začetniku samoumevna. Sam ponavadi dodajam kar manjšo količino ojačevalca arome (Vegeta), ker mi ta okus pač ugaja, neko obdobje pa sem v rižoto dajal tudi velike količine currya, tako da je bila močno rumene barve. Ampak tega sem se sčasoma naveličal, ker potem ne ješ več rižote, ampak curry, ki vsemu ostalemu ukrade okus in aromo.

Sem pa opazil, da nekateri zmečejo v rižoto vse živo in mrtvo. Grah, narezane paprike, paradižnik, smetano, bučke, ingvar, koriander, kokosovo kremo za sončenje, sončnice, šparglje, blitvo, kanabis, rukolo, rake, hobotnice itd. Kot bi bila rižota neka univerzalna kuhinjska kanta za odpadke! To se mi zdi škoda, ampak ljudi nima smisla prepričevati, kaj naj jedo. Okusi so pač različni.

Glede riža sem vedno kupoval, kar mi je prvo prišlo pod roke, večinoma neke generične izdelke. Šele pred nekaj meseci pa sem prvič naredil rižoto z rižem Uncle Ben’s.

Do tega riža sem imel vedno predsodke. Ime mi je delovalo odbijajoče, ker me je spominjalo na Uncle Sam, oziroma na ameriški imperializem. Temnopolti afro-američan na embalaži mi tudi ni ustrezal, pa ne zaradi tega, ker bi bil nek zagrizeni rasist. Ob tej sliki sem podzavestno pomislil na ameriške sužnje, pripeljane iz Afrike (Kunta Kinte), ki gojijo riž za svoje gospodarje.

Ampak živel sem v globoki zmoti.

Uncle Ben’s dolgozrnati riž je z naskokom najboljša vrsta riža za rižoto, kar sem jih imel priliko poskusiti in sedaj so v hipu izpadli iz konkurence vsi ostali. Je sicer nekoliko dražji od konkurenčnih generikov, vendar po moje tu kvaliteta odtehta. Edino kar še občasno kupim je basmati vrsta riža, ki ga pa uporabljam predvsem za klasično prilogo, kuhano samo v vodi in postreženo v Kitajsko keramiko.

15 Responses to “Rižota”

  1. chef Says:

    TI si to sranje dejansko uspel gledat do konca?
    Jaz sem obupal že po nekaj minutah in še kar ne morem verjet, da sta lahko dva uspešna intelektualca tako obupno trapasta.

  2. dronyx Says:

    Kje pa. Gledal sem morda 10-15 minut. ker pa tako malo gledam TV, sploh nisem vedel za to novo kuharsko oddajo. Vem pa, da se ljudje bojijo skuhati, kar so videli po TV, ker izgleda tako komplicirano. Kdor je gledal oddajo, bo šel morda res skuhati govejo juho samo zato, da bo imel s čim zaliti rižoto. Ne me jebat!

  3. Tomaz Z. Says:

    Sam sicer televizije skoraj ne gledam, kadar pa jo, pa je na sporedu predvsem Investigation Discovery, saj mi raznorazne kuharske oddaje niso pretirano vsecne ravno zaradi zgoraj omenjenega nakladanja. Tuje tv postaje so pri tem nekoliko boljse, vendar le malenkostno. In ne, nadvse popularna Rachael Ray ne spada v sfero kvalitetnejsih oddaj.

    Mi je pa vsecen tale tvoj nacin priprave rizote, ceprav ne vem, zakaj se ti zdi skoda dodati se kako zelenjavo. Pa dobro, stvar okusa. 🙂

  4. smoger Says:

    glede:
    – mesa:
    Lahko uporabiš goveje meso, ki ostane od juhe. Razrežeš na koščke in popečeš na olju. In potem dodah že kuhan riž in začimbe.

    – riža in vode:
    masa riža/ masa vode = 1:2

    -riža:
    Posebej skuhaš.

    -začimb:
    sladka paprika je cool. Ko je riž gotov pa dodaš parmezan.

    Kanabis->LOL
    Slišal sem že, da so oni kuhali kanabis v mleku.

  5. dronyx Says:

    @Tomaz Z.: Jaz definitivno nisem pretiran ljubitelj zelenjave, zato jo morda zaradi tega v moji rižoti ni. Se pa da pri rižoti, podobno kot recimo pri pizzi, poljubno zlorabljati domišljijo, tako da je možnih načinov priprave vsaj za ena več, kot je število kuharjev. Sam osebno se nagibam k čim enostavnejši pripravi.

    Marsikomu tudi sam riž nima nobenega okusa, zato se mu zdi, da mora v rižoto zmetati čudna raznih dodatkov. Jaz s tem nimam problema in imam raje, da ima rižota okus po rižu, kot čem drugem.

    @smoger: Tega ne štekam, zakaj bi se moral riž posebej kuhati? To je zame zgolj po nepotrebnem umazana posoda več. Sladka paprika pa ti podobno kot curry rižoto močno pobarva, kar meni trenutno ne ustreza.

  6. smoger Says:

    @dronyx: Ja, stvar okusa (ločeno kuhanje, rdeča paprika).

    Priporočam tudi kuskus. Ful simpl za naredit.

    Glede pice podpiram tvojo tezo: Less is more.

  7. seamus Says:

    Če imam le čas, vedno uporabim neoluščen Droga riž. Kuha se sicer dalj (pol ure, če ga namakaš ali pa 50 minut če ga ne). Ima poseben okus, nekaterim je všeč, drugim pa ne. In bogokletno bi bilo polnozrnati riž kuhati posebej. Recimo da to še nekako prenesem pri kemijsko opranem rižu (sam nikoli ne kuham ločeno).

  8. bubašvabe Says:

    Tisto glede juhe, jaz dam notri govejo kocko (pa ne me zdaj na križ pribijat, meni je fajn). Zelenjava pa res definitivno nima kaj iskati v rižoti. No, za grah so me prepričali, pa še to komaj in obvezno mora biti tisti sladki iz konzerve. Pa jaz definitivno rižoto konkretno popram.

    Ni mi pa jasno, kako hudiča uspe nekaterim ljudem skuhati rižoto tako, da je tekoča (in brezokusna). Ravno danes sem jedel riž pri familiji in je bil dobesedno tekoč (in brezokusen). Wtf?!?

  9. dronyx Says:

    @bubašvabe: Kar se tiče uporabe jušnih kock in vegete je zadeva taka. Imaš ljudi, ki brez tega ne znajo skuhati praktično ničesar. Potem imaš ljudi, ki se jim zdi uporaba takih koncentratov navadno goljufanje. In potem obstaja pa še presenetljivo velika skupina ljudi, ki je trdno prepričana, da jušne kocke povzročajo raka in so zdravju škodljive. Običajno gre za isto skupino ljudi, ki hkrati misli, da raka pozdravi surovo konjsko meso.

  10. alcessa Says:

    Odkar sem prvič jedla basmati, se drugega riža ne pritaknem več … škoda življenjske dobe 🙂 Sama sicer uporabljam razmerje 1 : 1,5, vendar bi tudi 1 : 1,25 še šlo. In meni je tudi najbolj všeč riž brez vsega (basmati je sam po sebi dober), vendar pa riž kdaj uporabim tudi kot vir OH-jev, kadar hočem na silo porabiti ostanke zelenjave in sira – v tem primeru riž skuham, vse ostalo naseckam in dam v pečico. O metanju hrane v smeti namreč nimam dobrega mnenja, takšne jedi na silo ( v lonec daš, kar še imaš) pa so velikokrat zeloooo dobre…

  11. dronyx Says:

    @alcessa: razmerje riž:voda je ključno, čeprav se mi zdi, da niso ravno vse vrste riža enake, kar se tega tiče. Pri nekaterih vrstah 1:1,5 pomeni, da imaš še trd riž. Je pa res, da je večji problem, če vodo predoziraš, ker potem lahko eno uro samo izparevaš odvečno tekočino. Taka razkuhana rižota je meni pa bolj bljak.

  12. alcessa Says:

    Ja, se strinjam. Za razkuhan riž (ki se pri 1,5 pri basmatiju ne zgodi, obljubim) sem se nazadnje opravičila, ker stvar res ni dobra.

    Takole naredim:

    Skodelico riža operem in ga dam v lonec z 1,5 skodelice vode, malce posolim in ga pustim 20 minut, da se namaka. Potem ga 5 minut kuham (samo toliko je namreč potrebno) in ga naslednjih 15 minut pustim, da se zmehča in popije vodo. Za basmati je to pravzaprav idealen recept. Ni razkuhan, ni pretrd, nasprotno: je kot s televizije 🙂

  13. dronyx Says:

    @alcessa: Saj marsikdaj na embalaži natisnejo kakšne koristne nasvete, vendar jaz se tudi v kuhinji obnašam tako, kot v računalništvu. Nikdar ne berem navodil, ker so mi dolgočasno napisana. Namesto tega dvakrat kliknem, potem pa vidim, kaj se zgodi. 😉

  14. ŠeEnaRiževa Says:

    Jaz ločim med kuhanim rižem in rižoto.

    Kuhan riž mora biti zraven pohane ali pečene piške ter variacij na to + zraven paše vinska omaka (mnjami)
    Popečem čebulo.
    V posodo dam malo olja, 1 skodelico riža, mešam dokler riž ne postekleni, zalijem z 2 skodelicama vode.
    Ko zavre riž prestavim iz plina na električno ploščo, vanj vržem pečeno čebulo ter klinčke ter pol kocke goveje juhe (tudi nam se zaradi riža ne da kuhati goveje juhe). Pustim packat na namanjši temperaturi. Po mnenju moje mame je smrtni greh ga mešati.

    Rižoto pa delam podobno kot ti, vendar je potrebno dodati meso, zelenjavo ipd (moja najoptimalnejša varianta zajema narezano piščančje meso velikosti caa 2cmx2cm, korenček, grah, stročji fižol, koruzo, paradižnik, papriko). Ko vse skupaj zavre ga pokriješ s pokrovko in prestaviš v pečico. 10 min pred koncem odkriješ pokrovko ter zgornjo plast fino zapečeš.

  15. Vida Munda Says:

    Ko sem začela brati, se mi je zdelo najprej duhovito, potem pa sem opazila, da gre za pristno slovensko domačo “foušijo”, s (da se izrazim strokovno) ščepcem
    samoljubja.
    Ampak sem si rekla. “Že prav” človek pač zna po svoje.”

    Ko pa si na koncu dodal vegeto, pa si me dokončno prepričal, da nimaš pojma….

    Žal

Leave a Reply

