Prednosti zmrzali v javnem sektorju

Kakor sam opažam, ima blokada zaposlovanja ter zamrznitev plač in napredovanj v javnem sektorju vsaj eno potencialno zanimivo prednost, ki jo nekateri že spretno izkoriščajo.

Namreč kljub recesiji zaposleni v javnem sektorju še vedno odhajajo v pokoj, nekateri si pa najdejo tudi službo drugje, morda celo v gospodarstvu. Ker so nove zaposlitve večinoma blokirane, je v bistvu najelegantnejši način, da prideš do zamenjave enostavno ta, da najdeš primerno usposobljenega delavca nekje drugje v javni upravi, na podobnem delovnem mestu. In če je iskano delovno mesto višje ovrednoteno oziroma sodi v višji plačni razred, ljudje z veseljem sprejmejo “izziv”, saj jim je jasno, da naslednji dve leti na istem mestu nimajo nikakršne možnosti za napredovanje, kakor tudi ne za plačilo uspešnosti ali česa podobnega. Skratka, “delodajalec”, karkoli že to pomeni v javni upravi, nima praktično nobenega vzvoda več, da bi lahko kogarkoli zadržal, če si zaposleni najde službo (besedo delo nerad uporabljam) kje drugje.

Na tak način pridemo do paradoksa, da recimo nekdo opravlja deset let delo svetovalca III. in ima recimo bogate izkušnje ter svoje delo obvlada, potem pa mu nekdo ponudi mesto svetovalca I., kar je morda samo bednih 50 € več na mesec. Ponujeno z veseljem sprejme, ker ve, da je to v bistvu edina možnost za kakršnokoli napredovanje, medtem ko bivši njegovi šefi lahko samo debelo gledajo, kje bodo našli nekoga, ki bo sposoben početi isto delo.

Jaz sem videl podobne primere, ko je nastopila vlada Janeza Janše leta 2004. Takrat so marsikaterega dobrega delavca tako sprovocirali, da si je našel službo drugje, njegovo delovno mesto pa so potem zapolnili običajno trije pripravniki, ki vsi skupaj niso bili sposobni opraviti dela, ki ga je opravil prej en sam z izkušnjami. Število zaposlenih pa je v tem času raslo v nebo.

Ampak danes dvomim, da bodo lahko upravičili nove zaposlitve, bodo pa v dveh letih zanesljivo izgubili precej sposobnega kadra, ki bi ga javna uprava še kako potrebovala.

Varčevati je treba, pa naj stane kar hoče.

In nenazadnje, če je država zamrznila plače javnih uslužbencev, zakaj po isti logiki ne zamrznejo tudi uvedbo novih davkov, ne zamrznejo cene bencina, ne zamrznejo ceno kurilnega olja, ne zamrznejo cene elektrike, komunale, ceno vrtca (vprašanje je retorično)?

Poglej še:
Zamrznjeni javni uslužbenci
Lovci na glave

7 komentarjev to “Prednosti zmrzali v javnem sektorju”

  1. chef Says:

    Zakaj pa zakonsko ne predpišejo rasti plač v skladu z inflacijo tudi za zaposlene v realnem sektorju?
    Imam že dve leti isto plačo ob nekih dogovorjenih ugodnostih, ki to navsezadnje sploh niso (luksuzno vozilo, ki ga itak ne rabim ipd.), potem mi pa še reče, da sem lahko vesel, ker sploh še imam službo in da je trimesečna zamuda regresa pač žalostno dejstvo, s katerim se moram sprijaznit.
    Najhuje pa je, da ima delodajalec prav.

  2. dronyx Says:

    @chef: Meni ni še nikdar nihče v življenju rekel, da sem lahko vesel, ker imam službo in to močno pogrešam. Se pa spomnim, ko sem delal še kot študent v neki privatni firmi, da me je šef večkrat na dan vprašal, če sem zadovoljen in se pri njih dobro počutim. To se mi je zdelo fuj ogabno sluzasto in že takrat sem vedel, da to ne bo zame. Raje imam 500 € manjšo plačo na mesec, samo da me nihče analno s tem ne posiljuje!

    Drugače pa so zaposlenim v javnem sektorju plače zamrznili že leta 2002 (Drnovškova vladavina) za čas, ko se bodo s sindikati pogajali o novi kolektivni pogodbi. To je pa trajalo vse do 2008, ker je bilo očitno tako stanje nekomu v interesu. V tem času je marsikateri javni uslužbenec s srednjo šolo žalostno ugotovil, da je postal socialni problem, ki ima plačo morda samo za par evrov nad današnjo zakonsko določeno zajamčeno minimalno.

    Tu jaz vidim razlog, zakaj pri nas tako silovita stavka javnega sektorja, ko pa vendar niso skoraj nikogar odpustili in tudi niso plač zmanjšali, tako kot kje drugje po Evropi.

    Pri nas se je očitno kriza za javne uslužbence začela že leta 2002. To je kljub vsemu nekaj let pred svetovno krizo.

  3. chef Says:

    Seveda, vmes smo dobili evro, in cene pomnožili s faktorjem 2, tako da se jaz s stavko v javnem sektorju po svoje strinjam. Me pa zanima, kaj bi se zgodilo, če bi vlada rešitev poiskala tam, kjer bi jo morala (kar je utopično): v prevetriti javnega sektorja.

    Vseeno bi dobili cel kup ljudi, ki bi postali socialni problem (no, nekateri so že zdaj), ampak potem bi pa verjetno spet granitne kocke letele v parlament. Jaz sem absolutno za visoke plače v javni upravi, ampak ne po sistemu uravnilovke.

  4. dronyx Says:

    @Chef: Če boš dobro pogledal, stavka predvsem uniformiran del javne uprave oziroma tisti, ki imajo nizke plače tudi zaradi zahtevane nižje stopnje izobrazbe (srednja). Jaz ne poznam nobenega uradnika, ki bi stavkal. Večini je jasno, da plače so, kot so, če ti ni všeč, si službo poiščeš kje drugje v javni upravi ali pa poskusiš najti zaposlitev v gospodarstvu, kjer so plače lahko bistveno višje (povprečni državni uradnik dobi pod 2000 € bruto). Kakor je meni znano, ni nihče vezan na neko delovno mesto in odpovedni roki so največ par mesecev, pa še to se da močno skrajšati.

  5. seamus Says:

    Sj to je men postalo najbolj zanimivo.

    Začelo se je s splošno stavko javne uprave. Sedaj pa kolegi (vsi visoko izobraženi) iz JU (s katerimi sem govoril, so povečini iz ministrstev) nasprotojujejo stavki. Običina Kamnik in Radovljica v celoti ne stavkata (za te dve vem 😉 ) in stavki nasprotujeta.

    Kolega iz občine celo predlaga odpustitev stavkajočih (po njegovih podatkih štrajka 15-20% zaposlenih v JU in to zanj ni nobena stavka) in prodajo države tujcem – do tega vikenda nisva nikoli govorila o tej temi, pa ima ideje zelo podobne mojim 😀

  6. dronyx Says:

    @seamus: Stavke ponavadi organizirajo sindikati in v sindikate se združujejo predvsem večje poklicne skupine. Običajno uradniki po ministrstvih in podoben kader niso člani nobenega sindikata.

  7. chef Says:

    Torej je v bistvu nateg, da se govori o stavki javne uprave, ker gre praktično samo za policiste in carinike.
    Mene sicer nikoli ne bi videli v sindikatu (razen če bi delal na ajzenponu). Sem član enega poklicnega združenja, ki sicer deluje na globalni ravni, pa mi gre še to na jetra, ker me kar naprej buzerirajo z nekimi vabili na trgatve in podobno pijansko sranje.

Oddajte komentar

