Alkohol na blogu

Jaz že nekaj časa zbiram prazne steklenice alkoholnih pijač iz celega sveta, ki jih imam nekatere razstavljene tudi na kuhinjski polici. Pa tu ne mislim piksne od Laškega piva, ampak bolj konkretne alkoholne pijače, ki so ponavadi polnjene tudi v atraktivno embalažo.

Sem pa študiral, ali bi jaz kršil kakšno našo zakonodajo ali predpis, če bi na blogu na desni strani, tam kjer je trenutno kot primer prikazana steklenica Coca Cole, visela kakšna slika steklenice vodke Absolut?

Kakor sem zasledil, naš Zakon o medijih (ZMed) praktično prepoveduje oglaševanje alkoholnih pijač v medijih (47. člen).

(4) Oglaševanje alkoholnih pijač prek medijev in na nosilcih iz tretjega odstavka 2. člena tega zakona je prepovedano, razen če je z zakonom določeno drugače.

Kako si zakonodajalec predstavlja pojem medija pa je razloženo v 2. členu istega zakona:

(1) Mediji po tem zakonu so časopisi in revije, radijski in televizijski programi, elektronske publikacije, teletekst ter druge oblike dnevnega ali periodičnega objavljanja uredniško oblikovanih programskih vsebin s prenosom zapisa, glasu, zvoka ali slike, na način, ki je dostopen javnosti.

(2) Programske vsebine po tem zakonu so informacije vseh vrst (vesti, mnenja, obvestila, sporočila ter druge informacije) in avtorska dela, ki se razširjajo prek medijev z namenom obveščanja, zadovoljevanja kulturnih, izobraževalnih in drugih potreb javnosti ter množičnega komuniciranja.

(3) Mediji niso bilteni, katalogi ali drugi nosilci objavljanja informacij, ki so namenjeni izključno oglaševanju, poslovnemu komuniciranju, izobraževalnemu procesu ali notranjemu delu gospodarskih družb, zavodov in ustanov, društev, političnih strank, cerkvenih in drugih organizacij, šolska glasila, Uradni list Republike Slovenije, uradna glasila lokalnih skupnosti in druge uradne objave, plakati, letaki, prospekti in transparenti, ter video strani brez žive slike (neplačana obvestila), razen če je s tem zakonom določeno drugače.

Vendar zgoraj citirani členi so v bistvu brez veze, ker posebni zakon (ZZUZIS-A) ureja področje oglaševanja alkoholnih pijač. In v zvezi z močnejšimi alkoholnimi pijačami je zanimivo tole (5. člen):

Oglaševanje alkoholih pijač, ki vsebujejo več kot 15 volumenskih odstotkov alkohola, je prepovedano.

15b člen istega zakona pa v bistvu direktno postavlja pogoje, kako lahka izgleda oglas za tisto alkoholno pijačo, ki se jo lahko uradno oglašuje:

Ne sme vzpodbujati čezmerne porabe alkohola ali prikazovati pozitivne vzročne zveze med pitjem alkohola in uspehom v življenju, ne sme biti namenjeno mladim in prikazovati oseb, ki uživajo alkohol, ne sme prikazovati oseb, mlajših od 25 let, ne sme povezovati uživanja alkohola s povečano telesno zmogljivostjo ali z vožnjo v prometu, ne sme ustvarjati videza, da uživanje alkohola prispeva k uspehom v družbenem in spolnem življenju, ne sme poudarjati, da ima alkohol zdravilne učinke, ali da je poživilo, pomirjevalo ali sredstvo za reševanje osebnih težav, ne sme prikazovati abstinence ali zmernega pitja v negativni luči, ne sme poudarjati visoke vsebnosti alkohola kot posebne kakovosti alkoholnega izdelka, ne sme se pojavljati v in na stavbah, objektih in pripadajočih zemljiščih, kjer se opravlja zdravstvena dejavnost ter dejavnost vzgoje, športa ter izobraževanja, ne sme se pojavljati na panojih, tablah, plakatih ali svetlobnih napisih, ki so od vrtcev in šol oddaljeni manj kot 300 metrov, ne sme se pojavljati na prireditvah, ki so v prvi vrsti namenjene mladoletnim osebam, in na športnih prireditvah, ne sme vključevati simbolov, podob, junakov iz risanih filmov in drugih mladinskih oddaj, vsebovati mora opozorilo: “Minister za zdravje opozarja: Uživanje alkohola lahko škoduje zdravju!ali “Minister za zdravje opozarja: Prekomerno pitje alkohola škoduje zdravju!“.

Kakšna je lahko pravilna interpretacija naše zakonodaje v primeru bloga, nimam pojma. Dejstvo je, da blog ni nikjer eksplicitno naveden kot medij, blog pa načeloma tudi nima uredniško oblikovanih programskih vsebin. Prav tako blog ne more biti zavezan nikakršnim kodeksom in neformalnim pravilom, ki pa so itak postavljena samo za to, da jih lahko vsi po vrsti gladko izigravajo in kršijo.

Če jaz objavim sliko steklenice alkoholne pijače, ki ima krepko čez 50 % alkohola, po moje ne gre za oglas, kakor tudi ne za sponzoriranje, saj jaz od tega nimam nikakršne koristi in jaz tudi nimam nikakršnega interesa reklamirati posamezni izdelek, kakor tudi ne vzpodbujati pitje alkohola. Slika steklenice alkoholne pijače meni služi zgolj kot del designa bloga, tako kot prazne steklenice alkoholnih pijač oblikujejo podobo moje kuhinje. In steklenice alkoholnih pijač so podobno kot stekleničke za parfume velikokrat kvalitetni oblikovalski dosežki, ki so zanimivi sami po sebi, brez opojne vsebine, ki se običajno notri skriva.

Je pa dejstvo, da si jaz v tej žalostni, brezperspektivni državi brez alkohola življenja ne morem več niti zamisliti. Tega dejstva žal ne more spremeniti nobena zakonodaja. Sicer sem malo razmišljal, da bi se včlanil v kakšen klub anonimnih alkoholikov, ampak jaz sploh nisem anonimen, ker ga dostikrat močno srknem tudi v javnosti. Poleg tega je za anonimne alkoholike znano, da se ga gredo po vsaki seansi zapiti do mrtvega, kar ni ravno terapevtsko.

Sem pa tudi študiral, da bi se že sedaj postavil v vrsto za transplantacijo jeter, ker ne bi rad zadnji trenutek iskal darovalca, ko bo že prepozno. Pri našem propadajočem javnem zdravstvu ne smeš ničesar prepustiti naključju, sicer kaj hitro prehitro zagrizeš v zemljo.

Preberi še:
Abstiniram skupaj s Karitas
Minister za natego opozarja

Advertisements

14 Responses to “Alkohol na blogu”

  1. whiteazz Says:

    hehe, ah, naše butale.

    čudno da nam ne določijo kolikoX gremo lahko sra…/dan in seveda v skladu s tem tudi obdavčijo.

    mah, lepo reče JP paradajzkomunistična đamarhija. 🙂

    respect & keep the good work!

  2. dronyx Says:

    V zvezi s tem zapisom mene tudi zanima, kakšen je sploh domet slovenske zakonodaje, če se blog nahaja nekje na strežnikih v ZDA? Namreč če naša zakonodaja prek državnih meja ne seže, kar po moje ne more, potem je to seveda priložnost za oglaševalce, ki jim je v Sloveniji zakonsko prepovedano oglaševati posamezne izdelke.

  3. Tomaž Says:

    Oglaševanje alkohola je v Sloveniji zelo regulirano, dovoljeno le za alkoholne pijače z vsebnostjo alkohola do 15%. Med drugim mora vsak oglas za alkoholno pijačo, ki je objavljen v slovenskem mediju ali na drugih nosilcih informacij (se pravi velja tudi za internet) vključevati tudi opozorilo ministra. Oglaševanja alkohola ureja ga Zakon o zdravstveni ustreznosti živil ter predmetov in snovi, ki prihajajo v stik z živili. Najdete ga tu: http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r01/predpis_ZAKO1381.html

  4. dronyx Says:

    @Tomaž: Jaz sem to vse preštudiral, vendar ne vem, ali ta zakon zadeva tudi blog, ki se fizično nahaja v ZDA? Poleg tega jaz tudi ne vem, ali se šteje slika steklenice alkoholne pijače, ki ima recimo 40 % alkohola, že za oglas, čeprav proizvajalec s tem nima veze in slika nima namen reklamirati alkoholno pijačo.

    Ker če je samo objava slike problem, potem morajo takoj iz vseh trgovin umakniti s polic alkoholne pijače, ki vsebujejo prek 15 % alkohola, ker ljudje to gledajo, ko se vozijo mimo z vozički in marsikdo pijačo zato tudi kupi. Da niti ne omenjam spletni trgovin z alkoholnimi pijačami.

    Sem pa tole vprašanje poslal po elektronski pošti na tržni inšpektorat in me zanima, kakšno je njihovo stališče. Sam trdim, da naša reklamna prohibicija nima dosega do strežnika v ZDA. Če komu ni všeč slika steklenice 40% alkohola, mora potem tako kot pri spletnih igralnicah stran blokirati na usmerjevalnikih.

  5. Tomaž Says:

    Tak odgovor smo dobili na SOZ-u. Objava slike česarkoli (pa tudi alkohola) ni sporna. Če imaš na strani oglas, bi itak moral imeti označeno, da gre za oglas. Razen, če to spet velja samo za medije, ki so prijavljeni kot medij.

  6. dronyx Says:

    @Tomaž: In kakšna je definicija oglasa? Če jaz nalepim na blog sliko reciva Iphona, ker mi je aparat oblikovalsko všeč, ali je to lahko oglas, če pa proizvajalec s tem nima nič? Če prav razumem Zakon o medijih (46. člen), to ni oglas, je pa res, da to lahko ugotoviš šele, če poznaš ozadje.

    Recimo nek znani bloger pogosto objavlja zapise o cigarah, ki meni delujejo kot tipično prikrito oglaševanje. Kot novinarski članek verjetno taki zapisi ne bi bili nikjer objavljeni. Samo blog ni medij in ne sodi pod oglaševalski kodeks, tako da vprašanje, če je tu sploh lahko kaj spornega.

    Me pa ta zadeva zanima čisto iz pravnega vidika.

  7. Poslušalka Says:

    Po veljavnem ZMed blogi pašejo med elektronske publikacije, so medij – vendar za elektronske publikacije nekaj določb ne velja. Splošne omejitve pa še vedno veljajo. Splošna opredelitev medijev ti tega ne pove, ugotoviš pa, ko prideš do definicije elektronskih publikacij.

    V Pravni praksi 34/2010 (2. september) je zanimiv članek mag. Boštjana Makaroviča z naslovom “Tace stran od interneta!”. Govori o predlogu novele zakona o medijih (ZMed-1), po kateri je natančno definirano le, kaj mediji NISO. To bi bile oblike komuniciranja, ki so namenjene posameznikom ali omejenim skupinam. Torej so blogi po novempredlogu zakona še vedno obravnavani kot mediji – do trenutka, ko omejiš število uporabnikov. Avtor članka sicer tako ureditev kritizira kot arhaično.

    Drugo vprašanje pa je pristojnost v primeru, ko blog gostuje na strežniku v tujini. Za vsebino je odgovoren avtor, ne ponudnik storitve (npr. WordPress). A morajo organi pregona avtorja najprej najti, za to pa mora načeloma podatke posredovati ponudnik storitve. Z nalogom policije v tuji državi… tu zadeve postanejo malo komplicirane in mislim, da prav veliko pravne prakse (vsaj pri nas) še ni. Saj si pred časom že sam ugotavljal, da ni ravno enostavno priti do avtorjev nekaterih zapisov.
    Deluje v obe smeri ;-).

  8. dronyx Says:

    @Poslušalka: Jaz še nisem slišal, da bi bil blog medij. Če pogledaš zgoraj citiran člen zakona, ki definira pojem medija, je pomembno tudi tole: “…uredniško oblikovanih programskih vsebin…”. Večina blogov nima uredniško oblikovanih vsebin, kakor tudi nima urednika v klasičnem pomenu.

    Bojim se, da bo nov zakon o medijih zopet neko Kazahstansko skropucalo. Namreč tako definicijo medija je zopet lahko napisal nekdo, ki o zadevi dobesedno nima pojma, saj na tak način čez noč dobimo kakšnih milijon novih medijev, od forumov, do javnih fejsbuk profilov. To je podobno, kot če bi avto definiral, da je to vozilo na štirih kolesih, ki se lahko pripelje iz točke A v točko B, notri pa ti potem padejo pomotoma še bicikli s štirimi kolesi, pa traktorji, otroške igračke…

    Poleg tega pa taka definicija izloči medije, ki bodo recimo omejili dostop do spletnih vsebin tako, da bodo te postale plačljive. Po njihovo je isti carski praženec (šmorn po domače), če Požareport uvede plačljive vsebine, ali pa če jaz zaprem blog samo za povabljene? Ampak saj isto omejitev ima že danes tiskano Delo in ostali časopisi. Če časopisa ne kupiš, nimaš dostopa in na tak način ima vsaka edicija praktično omejen krog bralcev in ni medij.

    Ta država dejansko pušča na vseh področjih in jaz se čisto nič ne čudim, da so ljudje čedalje bolj besni.

  9. Poslušalka Says:

    Je. Kot si zapisall, so med mediji navedene tudi elektronske komunikacije. Te pa so (115. člen):

    Elektronske publikacije so mediji, s katerimi fizične ali pravne osebe razširjajo programske vsebine prek računalniških povezav tako, da so dostopne širši javnosti, ne glede na njihov obseg.

    Če si v dvomu, da objavljaš programske vsebine, se vrneš na 2. člen:

    Programske vsebine po tem zakonu so informacije vseh vrst (vesti, mnenja, obvestila, sporočila ter druge informacije) in avtorska dela, ki se razširjajo prek medijev z namenom obveščanja, zadovoljevanja kulturnih, izobraževalnih in drugih potreb javnosti ter množičnega komuniciranja.

    Tako široka opredelitev elektronskih publikacij seveda vključuje tudi bloge.

    Pač pa naslednja dva odstavka 115. člena povesta, katere določbe ZMed za el. publikacije ne veljajo. Je tako super zapisano, da moraš prebrat skoraj cel zakon. Samo prvi člen ti nič ne pove.

  10. dronyx Says:

    @Poslušalka, po moje mora elektronska publikacija, ki bi bila rada medij, zadostiti pogoju, da gre za uredniško oblikovane vsebine. Banalno rečeno, če v študentskem naselju na nekem TV kanalu prikazujejo sliko nadzorne kamere, ki kaže parkirišče, to še ni medij, ker ne gre za uredniško oblikovane vsebine.

    Če logično pomisliš, je elektronska publikacija (ki po moje ni nujno tudi medij) praktično katerakoli objava na internetu, ki je javno dostopna. To je potem podobno, kot če jaz doma na rolo wc papirja napišem FUCK YOU ALL, zabrišem to skozi okno in v tistem trenutku se moj wc papir šteje že za medij, ker je moj napis javno dostopen. To je skregano z vsako logiko. Ne moreš interneta tako drugače obravnavati od ostalih nosilcev vsebin.

  11. Poslušalka Says:

    Eh, ko bi bilo pravo vedno logično. Žal si ga ne moremo razlagat “po moje” ampak lahko le preverimo, kaj je zapisano in kaj ni.

    Kaj naj bi bile uredniško oblikovane vsebine namreč nikjer v zakonu ni definirano. Ker kriterijev ni, pomeni, da se lahko razlaga zelo široko. Saj za svoje blog zapise si ti urednik, ne? Medijske hiše recimo za članke na spletu uporabljajo medijsko pravo, za komentarje pa ne. Ker komentarji niso oblikovani (ne uredniško ne kako drugače).

    Bi bilo pa zanimivo, če bi se blogerji malo bolj organizirano vključili v pripravo ZMed-1 in dosegli, da se tovrstna spletna komunikacija izloči iz definicije medija oziroma nekako drugače opredeli.

  12. dronyx Says:

    @Poslušalka: Jaz nisem tako pameten, da bi poznal odgovor. Sem pa naslovil vprašanje še na inšpektorat za kulturo in medije, ki mora nedvoumno vedeti, ali je blog medij.

  13. Poslušalka Says:

    Tudi mene zanima, kaj bodo odgovorili.

  14. Bruno Says:

    Ako ima kolekcionara mini bočica alkoholnih pića neka mi se javi.Ja ih imam 3800 i 300 duplikata.Mogu se vidjeti na :http://www.minibottles.ueuo.com

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s


%d bloggers like this: