Vožnja odličnosti

Danes zjutraj sem slišal po radiu, da naj bi bila z 13. avgustom 2010 za vse, ki opravijo vozniški izpit, obvezna še dodatna usposabljanja in delavnice, kjer se bodo novopečeni vozniki učili “vožnjo odličnosti” in to seveda ne zastonj. Okvirna cena za to dodatno šolanje naj bi bila okrog 200 €.

Zame je to še ena neumnost, ki so jo očitno uspeli zlobirali tisti, ki si od tega obetajo dodatni zaslužek, kar je v teh kriznih časih še posebej dobrodošlo.

Če se jaz spomnim mojih ur vožnje kakšnih 10 let nazaj, sem se jaz usedel v avto kot popolni začetnik, ki ni vedel nič. Inštruktor mi je pokazal osnovne komande, razložil prestave in poudaril, da moram gledati ob cesti znake ter voziti po predpisih, ker imam zadaj tablico L. Tu se je inštruktorski del v bistvu končal. Potem sem jaz šofiral, on pa je bral časopis ali izpolnjeval loto listke ter športno napoved, vsake toliko časa pa je dejal levo ali desno. To je bilo pa že v bistvu vse. Nobenih pametnih nasvetov, namigov, skratka česarkoli, da bi lahko temu rekel upravičeno inštrukcije. Avtošola mi je posodila avto in človeka, ki je v njem sedel zato, da sem jaz nabral dovolj ur vožnje in sem šel lahko potem na Roško delati izpit.

Kje imajo bodoči učenci odličnosti v vožnji kakšno garancijo, da ne bodo dodatno plačane ure izgledale natančno tako?

Po mojem mnenju vožnja avtomobila ni umetnostno drsanje, kjer bi štela odličnost izvedbe ali umetniški vtis. Cilj je verjetno zagotoviti varno vožnjo, k čemer pa takšne dodatne inštrukcije po mojem ne bodo prinesle ničesar, saj so za to potrebne izkušnje in predvsem zdrava pamet ter sposobnost predvidevanja nepredvidljivega. Vojaški piloti bi temu rekli “situation awareness”.

Zame je voznik po dvajsetih ali tridesetih urah še vedno začetnik, ki nima dovolj izkušenj, da bi lahko bil varen voznik.

Če vprašaš novopečenega voznika, kaj je zanj varna vožnja, bo odgovoril kot iz topa, da je to vožnja po predpisih in prometnih znakih.

Zame čista bedarija.

Po predpisih (bolje rečeno prometnih znakih) je pri nas na lokalni cesti dovoljeno peljati tudi 90 km/h, kar je zelo hitro za nekatere ozke, nepregledne, ovinkaste ceste, na katerih lahko srečaš velike kamione, ki varčujejo pri cestnini, kolesarje, traktorje. Marsikdo je že zletel s ceste v kakšnem takem ovinku, ker hitrosti ni prilagodil razmeram in je bil prepričan, da prometni znaki pomenijo priporočeno hitrost, ki se jo je potrebno čim bolj striktno držati.

Resda v predpisih verjetno kje tudi piše, da moraš vožnjo prilagoditi razmeram, ampak to dikcijo uporabljajo predvsem policisti, ko odločajo o krivdi za prometno nesrečo in po tej dikciji si v vsakem primeru kriv, ker če bi vožnjo dejansko prilagodil razmeram, bi avto pustil doma in se sploh ne bi zaletel.

Sam naredim dnevno vsaj 70 km in letos samo po lokalnih cestah, ker varčujem pri vinjeti.

Če gledam iz stališča šoferja, niso največja motnja na cesti hitri vozniki, ampak prepočasni, ki se vlečejo kot megla. Ti naredijo ostale živčne, pade marsikatera kletvica in pogosto opazujem, da ponavadi povzročijo taki vozniki največ kritičnih situacij, ker ljudje izgubijo živce in jih prehitevajo na nepreglednem delu ceste ali kar direktno v ovinek. Takih primerov je presenetljivo veliko in včasih se samo držim za glavo, koliko so nekateri pripravljeni tvegati, ko vendar nimajo v avtu vgrajenega radarja, da bi vedeli, kaj prihaja izza ovinka.

Sam ne vozim po predpisih, ker vseh niti ne poznam, se pa držim nekaterih mojih internih nepisanih pravil, ki so se izkazala v praksi za učinkovita. In v zadnjih štirih letih praktično na cesti nisem bil niti v eni kritični situaciji, ko bi moral naglo zavirati ali kaj podobnega. Pa tudi sicer na slovenskih cestah nisem v življenju še plačal kazni za en prometni prekršek (to sicer ni noben dokaz varne vožnje), razen eno napačno parkiranje Jankoviću.

Poleg tega se je potrebno zavedati, da vsi ljudje nismo enako nadarjeni za različne aktivnosti.

Nekdo recimo ni talent za kuho in ima težave že s tem, da si speče ocvrto jajce na oko, drugi ni talent za tehniko in mu nepredstavljive težave dela že daljinski upravljalnik za TV, nekateri pa očitno niso talenti za vožnjo in po stotih urah vozijo enako slabo in nevarno kot takrat, ko so prvič sedeli za volanom. Če tak voznik pride do izpita, njemu čisto nič ne bodo pomagale dodatne terapevtske delavnice in ure odličnosti v vožnji.

Jaz poznam primer gospe, ki je sicer opravila vozniški izpit, ni pa nikdar v avtu prestavila v višjo prestavo, kot v tretjo. Zdelo se ji je prekomplicirano in preveč za razmišljat!?

Sploh zanimive pa bodo skupinske delavnice o psihosocialnih odnosih med udeleženci v cestnem prometu. Pokazati fakič drugemu vozniku, vožnja tesno za ritjo in kunilingus med vožnjo niso ni okey, m’kay? Kje se lahko javim za predavatelja?

Jaz si tudi težko predstavljam, da bi cestni divjak, ki je na youtubu objavil posnetek podiranja hitrostnega rekorda iz Kranja v Škofjo Loko (video dostopen tule), po takem dodatnem usposabljanju za 200 € vožnje odličnosti naredil miselni preskok v glavi in spoznal, da je takšno početje nevarno in predvsem neodgovorno do ostalih udeležencev v prometu!

Kdor to pričakuje, blefira, ali pa res nima pojma. Ampak po moje kar blefira!

Preberi še:
Pravilo 20 km/h

13 komentarjev to “Vožnja odličnosti”

  1. Afnogunc Says:

    So policaji vprašali dečvo, ki je zletela s zasnežene ceste, kaj je počela. Njen odgovor je bil: Volan me ni ubogal.

    Kaj češ narediti s takimi?

  2. dronyx Says:

    @Afnogunc: Odgovor je na dlani. Šola odličnosti v vožnji.

    Drugače pa imam jaz čisto brezplačen in zelo preprosto nasvet za varno vožnjo. Šofiranje je zahtevna dejavnost, ki zahteva popolno koncentracijo. Med vožnjo ne smemo telefonirati, brati časopisa, opazovati hiške, konjičke, ženske ob cesti, ne smemo kregati otrok na zadnjem sedežu, ker se obmetavajo s čipsom in podobno. Vedno držimo varnostno razdaljo in spremljamo vzvratna ogledala, sploh ob kakršnemkoli spreminjanju pasov, zavijanju in podobnih manevrih. Avto mora biti vedno brezhibno vzdrževan, pnevmatike morajo imeti dovolj profila in morajo biti ustrezne letnemu času. To, pa še malo zdrave pameti in ni potrebnih nobenih 200 € za dodatne psihološke seanse.

    Mimogrede, ali kdo preverja znanje inštruktorjev v avto šolah in zakaj ne bi za njih zahtevali obvezne preizkuse znanja na vsakih nekaj let? Ne razumem, zakaj greniti in po nepotrebnem dražiti življenje samo mladim voznikom?

  3. chef Says:

    Inštruktor v avtošoli je baje lahko vsak kekec, ki je spacal osnovno šolo in opravil nekakšen tečaj.

    žJaz tole vožnjo odličnosti (kar je tako bedast termin kot da bi si ga izmislil premier Pahor) razumem kot tečaj varne vožnje, kjer ti na cesto polijejo vodo tri centimetre na debelo in ti rečejo, da na črto zabremzaj ali se izmakni oviri.

    Že res, da jih večina divja zato, ker so preprosto idioti, ampak ko ena reče, da je volan ni ubogal, ji je treba razložit, zakaj ne … odgovor je seveda na dlani: ker je prfuknena.

    Jaz sem se že vozil z enim računalničarjem, ki je pred kratkim naredil izpit in ko je po dveh tednih deževalo, je po tisti cesti šibnil hitreje kot jaz to počnem po suhem (ob tem še šaltat ne zna, ker nima občutka za sklopko). In ko ga opozoriš, da utegne biti cesta mastna, ti odgovori, da nič ne skrbi. On enostavno ne ve, kaj je to mastna cesta.

    Je pa res, da je meni to razložil fotr še preden sem sploh prvič vrtel volan oziroma sem do tega prišel sam, iz kolesarskih izkušenj.

  4. chef Says:

    Sem si pogledal tista dva debila med Kranjem in Škofjo Loko.

    Mene je ob takih primerih najbolj strah, da bom enkrat v trenutku slabosti in slabe volje ob takem idiotu, ki mi bo šel v škarje, samo do daske pritisnil na plin, do daske, do čelnega trka. Tako da ne bi bilo “VUUAAAAA; stari, tiča sem zbou, ne se jebat, ahahahahahha, pa ne no, ahahahahhah!”. Jaz si bom pa samo mislil “evo ti, idiot, pa sva oba na drugem svetu!”.

    Zaenkrat se k sreči še zadržujem.

  5. dronyx Says:

    Chef, eni pač hodijo v casino preizkušat srečo, drugi to počno na cesti in pri tem lahko tudi kot čisto navadna kolateralna škoda dobiš v glavo celo mizo za ruleto. Ampak srhljivo se mi pa zdi to, da teh ljudi nihče ne uspe spraviti s ceste! So pa verjetno prehitri za Jankovićevo rdečo Škodo Roamster z vgrajenim radarjem, ki ponavadi stoji na Jurčkovi cesti proti nakupovalnem centru Rudnik. Po moje tisti radarji slikajo samo one, ki peljejo do 80 km/h, pri vseh ostalih se pa ne vidi niti obrisa, ker je čas zaslonke predolg.

  6. chef Says:

    Tudi to me že od nekdaj mika, da bi namreč mimo radarjana avtocesti padel 220 km/h. Tam pod Nanosom, kjer so ga nalašč postavili na koncu spusta, kjer ne moreš vozit 130 km/h če divje ne bremzaš, bi šlo po mojem tudi 240.

    Res me firbec matra.

    Saj če si daš masko na glavo, ti nič ne morejo. Richardu Nixonu po mojem ne bi poslali položnice.

  7. dronyx Says:

    @Chef, vidim da si ti tudi primeren za kakšno delavnico na temo odličnosti v vožnji. Če bi jaz izbiral masko, potem bi raje namesto Nixona izbral Chaplina, ali pa Oliverja Hardya.

  8. pijanec Says:

    Itak da se spet gre za urejanje businessa kakemu znancu. Na tistem poligonu so idealni pogoji, ki jih v resnici ni. Posebej ne na naših luknjastih cestah.

    Bi pa bil čas, da se ukinejo obvezne avtošole in se vsak nauči voziti kakor želi – če bi se kdo npr. rad naučil doma poleg staršev (na takšen avto bi potem morali nalepiti nalepko L), bi npr. dobil 5 kazenskih točk za prva 3 leta, tisti ki pa v avtošoli pa 10 kazenskih točk. Na prometno varnost to ne bi imelo posebnega vpliva, kot nima podobna ureditev v Avstraliji, ZDA itd.

  9. pijanec Says:

    Tam pod Nanosom, kjer so ga nalašč postavili na koncu spusta, kjer ne moreš vozit 130 km/h če divje ne bremzaš, bi šlo po mojem tudi 240.

    Polovica naših stacionarnih radarjev je na dolgih, strmih spustih. Ne vem pa, kateri prometni strokovnjak je to dovolil in predlagal, saj marsikje v razviti tujini velja, da se na spuste ne sme postavljati radarjev, ker dejansko zmanjšujejo prometno varnost. V Veliki Britaniji se jih ne sme več postavljati niti na gradbišča, saj so ugotovili, da je to vodilo v več nesreč.

  10. Jaka Says:

    Chef: “Inštruktor v avtošoli je baje lahko vsak kekec, ki je spacal osnovno šolo in opravil nekakšen tečaj.”

    Prosim preberi si kak Zakon in še kak zlobiran Pravilnik pa boš spoznal, da učitelji vožnje niso kekci z osnovno šolo! Da avtošola mora izpolnjevati določene kadrovske in materialne pogoje, da sploh lahko obstaja, da se učitelji vožnje morajo vsakoletno udeleževati premanentnih izobaraževanj in da vsaka tri leta poleg zdravstvenega pregleda, ki stane cca 170 EUR morajo opravljati tudi preizkuse znanja in to brez napak.

    95% učiteljev vožnje se strinja s publiko, da je Zakonodaja u kurcu, Pravilniki in Programi pa zlobirani v prid redkih bahačev, ki si na račun raje polnijo žepe.

    Mene res zanima kaj se smatra pod izraz “vožnja odličnosti”, kako ta zadeva izgleda in kdo to izvaja? Bo ta “karton za dodatno usposabljanje” izdala UE? V šoli varne vožnje pa se “naučimo” svašta. Ampak, če bi vozili že tako kot učijo v AŠ do “kriznih situacij” praktično ne bi prihajalo, pa vseeno g. Brane & Co. reklamirajo, da inštruktorji v avtošolah ničesar ne naučijo (ni čudnega da Chef poj dobi popizditis) in seveda da v Sloveniji razen na Vranskem NI poligona. Avtošole poligone imajo in tudi sam sem se vožnje na dvokolesniku učil na na zadovoljivo velikem poligoni. Je pa res, da ne škripajo z gumami in ne polivajo vode pa tudi z motorjem se nism metal na tla. Da se ne bomo razumeli narobe. Šola varne vožnje je dobra reč, dejstvo pa je, da se je ne udeležujejo skoraj vsi, kot je bilo pričakovano. Pa dejmo zadevo uzakonit, da ne bo šla investicija v nič. Pa pustimo podrobnosti o tem, kdo je poligon plačal, kdo si bo basal žepe in pljuval po avtošolah in to da MS in v SLO.

    Pa še pogled v zgodovino: 1991 ZVCP; 1998 ZVCP, 2000 ZVCP-A, 2002 ZVCP-B, ZVCP-C, 2004 ZVCP-1, 2005 ZVCP-1A, ZVCP-1B, ZVCP-1C, 2006 ZVCP-1D, 2008 ZVCP-1E, 2009 ZVCP-1F, 2010 ZVCP-1G. Naštevam samo pisane Zakone brez Pravilnikov s strani ministrstev in brez Odločb s strani Ustavnega sodišča, ki pogosto ugotavlja, da je zakon napisan v neskladju z Ustavo! Kaj ti naši “strokovnjaki” mutijo? Da ne omenjam NPVCP – kaj je to in kako je fajn!

    A se je že kdo vprašal kok stane sprememba Zakona pa zakaj se še zmeri vozmo po makadamu???

    Aha najdu v X Pravilniku: Vožnja odličnosti se izvede po predpisanem zaporedju izvajanja programa, ki ga določa drugi odstavek 140. člena zakona, pri čemer vsak del vožnje odličnosti traja dve učni uri. KIRGA ZAKONAAA?!?!?

    Dejstvo, dragi moji soznalci, sotrpini in ostali, je da se lahko mi, raja, mečemo na trepalnice, bogati na položajih pa bodo na naš račun bogateli in se sam posmehovali, pa ne samo na področju ZVCP-ja. In ne glede na to, kašne kazni se napišejo in kakše programe se uzakoni in šele po tem ko so že uzakonjeni šele pripravlja in potem spet ukinja in spreminja, se bo folk še vedno pobijal po cestah in se selil v Sočo. Ker smo pač vsi vzgojeni po svoje. Eni greste čez trupla eni pa sploh ne upamo več na cesto…

    pa ŽIVEL KAPITALIZEM in CRKNI ČLOVEK!!!

  11. chef Says:

    @Jaka: Ne vem o čem govoriš – o inštruktorjih varne vožnje ali o inštruktorjih v avtošolah? Kakšno zvezo s kakovostjo inštruktorjev (moja je cele ura tipkala SMS-e) z zdravniškimi pregledi, preizkusi znanja in izobraževanji (ki jih skoraj zagotovo naredim tudi jaz ali kdorkoli drug)?

    Kako je mogoče, da nekdo, ki je soliden voznik, na izpitu trikrat rukne, iz prve ga pa dobijo taki, ki si sploh ne upajo sami na cesto (in bi bilo tudi bolje, če ne bi šli)? Jaz dvomim, da je tu kriva samo in izključno zakonodaja.

  12. Avtosola Says:

    @Dronyx, naslov članka bi moral biti VARNA VOŽNJA, ker vožnjo odličnosti izvajajo avto šole, varno vožnjo pa organizacije, ki jih pooblasti Ministrstvo za notranje zadeve, ta podatek pa še ni znan in tudi okvirna cena naj bi nihala od 160€ do 200€ (to govorim o vadbi varne vožnje), cena vožnje odličnosti pa je odvisna od posamezne avto šole.

    Vozniku začetniku se ob pridobitvi vozniškega dovoljenja izda karton voznika začetnika za spremljanje njegovega dodatnega usposabljanja.

    Program dodatnega usposabljnja:
    1) VOŽNJA ODLIČNOSTI v avtošoli (1.del)
    2) Enodnevna VADBA VARNE VOŽNJE na poligonu + skupinska delavnica-predavanja)
    3) VOŽNJA ODLIČNOSTI v avtošoli (2.del)

    Vožnja odličnosti v avto šoli vsebuje razgovor, samostojno vožnjo, analizo ter oceno vožnje voznika začetnika in razpravo, pri kateri voznik opredeli svoja ustrezna ravnanja in kritične situacije, ki jih je zaznal med vožnjo ter poda lastno oceno upravljanja z vozilom.

    Voznik začetnik mora po 2 mesecih po izdaji vozniškega dovoljenja opraviti 1. del vožnje odličnosti v avto šoli.
    Po najmanj 2 mesecih po vožnji odličnosti se udeležiti enodnevne vadbe varne vožnje.
    Po najmanj 2 mesecih po opravljeni varni vožnji se udeležiti 2. dela vožnje odličnosti v avto šoli.
    V roku 1 leta pa mora vse skupaj opraviti, ker se mu vozniško dovoljenje izda samo za dobo od 2-3 let.

    Torej voznik začetnik opravi 2 uri vožnje v avto šoli in celodnevni program varne vožnje (5-6 ur, poligon + skupinske delavnice-predavanja).

    Če voznik začetnik ne opravi predpisanega dodatnega usposabljanja, se mu po izteku veljavnosti vozniškega dovoljenja ne izda novega dovoljenja, razen če ponovno opravi vozniški izpit. Vendar pa lahko pristojni organ v roku največ enega leta od izteka veljavnosti podaljša veljavnost vozniškega dovoljenja za obdobje, potrebno za izpolnitev predpisanih obveznosti (največ za eno leto), če voznik začetnik iz utemeljenega razloga ni opravil programa usposabljanja za voznika začetnika. V takšnem primeru voznik začetnik zaprosi za podaljšanje statusa voznika začetnika in s tem tudi veljavnosti vozniškega dovoljenja.

    Video kako poteka varna vožnja si lahko ogledate na spodnji povezavi:

    @Chef, za učitelja vožnje so določeni pogoji, ki jih moraš izpolnjevati za sedaj min 5. stopnja izobrazbe po novem letu pa bo pogoj 6. stopnja in normalno opravljen tečaj za učitelja vožnje, tako da ni vsak lahko učitelj vožnje.

    Učitelji se redno izobražujejo vsako leto, to je pogoj, da lahko dovoljenje za učitelja sploh podaljšujejo.

  13. Avtosola Says:

    Dodajam 2 x po 2 uri vožnje odličnosti v avtošoli, vendar še ni nič dokončno dorečeno.

    Hkrati obveščam še, da novi Zakon o voznikih predvideva ukinitev obveznosti voznikov začetnikov, da se morajo udeležiti vožnje odličnosti. Vsebina končnega besedila Zakona o voznikih je sicer odvisna od tega kako bodo o njegovi vsebini razmišljali poslanci, ki naj bi zakon sprejeli predvidoma do konca tega leta.

Komentiraj