Odgovor Apeka glede MPEG-4

Po elektronski pošti sem dobil sledeče mnenje Apeka glede kaosa, ki vlada na policah prodajalcev v zvezi z digitalno televizijo:

Spoštovani,

ni nikakršnega razloga, da prodajalci ne bi prodajali tudi MPEG-2 sprejemnikov. Vsak kupec je dolžan pred nakupom preveriti ali izdelek ustreza željam, potrebam in namenu.

Za vsak televizor, ki ne podpira digitalnega sprejema ali kodiranja MPEG-4 je možno dokupiti zunanji sprejemnik (set top box), ki bo omogočil sprejem prizemne digitalne televizije na katerem koli TV sprejemniku.

Lep pozdrav.

Moj modri odgovor na to se pa glasi:

Po tej logiki potem ni nobenega razloga, da ne bi prodajalci prodajali pri nas tudi naprav za 110 V 60 Hz, ali katerikoli drug standard, ki se po svetu uporablja za distribucijo električne energije do končnega potrošnika (daljši seznam tule).

Vsak kupec je sam dolžan preveriti, ali izdelek ustreza željam in namenu (morda kdo recimo potuje v ZDA ali v Republiko Kongo), nenazadnje pa lahko kupec vedno kupi v Radio Shacku ali Conradu  tudi črno škatlo (transformator oziroma frekvenčni konverter), ki pretvori naših 220 V 50 Hz izmenično na karkoli drugega.

Meni osebno se zdi tako razmišljanje Apeka zgrešeno, ker očitno oni predpostavljajo, da bi morali kupci poznati vse tehnične podrobnosti, ki se jih sproti izmišljujejo in jim težko sledijo celo strokovnjaki za ta področja, kaj šele povprečni potrošniki ali zmedeni prodajalci.

Jaz sem prepričan, da če bi šli danes preverjati po tehničnih trgovinah, bi našli prodajalce, ki se jim niti pod razno ne šajna, kakšne standarde zahteva digitalna televizija pri nas za različne možnosti sprejema, ki se pojavljajo v praksi:

DVB-T = zemeljski oddajniki (wiki)
DVB-C = kabelska TV (wiki)
DVB-S = satelitski sprejem (wiki)

Po moje gre tu za povsem napačen pristop!

Namesto znaka digi, ki so ga do sedaj podelili baje samo trem firmam (ena od njih je Telefunken, za katerega sem bil prepričan, da je že davno pod rušo, tako kot Grunding), bi morali biti prodajalci zavezani, da kupca jasno in nedvoumno opozorijo, da sprejem DVB-T (gre za prek 200.000 uporabnikov) z MPEG-2 napravami pri nas ne bo deloval! Ampak očitno je spet prevladal poslovni interes, saj je baje za znak digi potrebno plačati 2000 EUR neki firmi, ki opravlja testiranja in morda je celo edina, ki to lahko počne (to je tako tipično slovensko).

Šele decembra 2010 pa bodo ljudje res masovno opazili, da zadeva z digitalno televizijo ni tako preprosta, kot se jim morda trenutno zdi. Predvsem zato, ker vlada na trgu po moje zmeda, ki jo očitno na nek način podpira tudi nacionalni regulator, medtem ko zaščitniki potrošnika raje modro molčijo.

Argument, da če televizor ne bo uporaben za DVB-T, bo pa za kakšen drug DVB (ostane še C in S), pa vedno zmaga in temu nimaš kaj dodati.

Preberi še:
Na potrošnike pa pozabili

22 Responses to “Odgovor Apeka glede MPEG-4”

  1. zigak Says:

    Dr. Onyx-a za ombudsmana!
    bravo

  2. DjJuvan Says:

    dronyx, se strinjam! Nategavščina do kraja.

  3. rockstar1707 Says:

    Sicer se s teboj strinjam, vendar je tista s 110V napravami mogoče nekoliko prenagljena. Saj najbrž nikjer ne piše, da se tega ne sme prodajati. Tega se pač ne prodaja v velikih količinah, ker skoraj nihče ne bi kupil, kar pa najbrž ni namen prodajalcev. Gre pač za znano in standardizirano stvar, ki jo praktično vsi poznajo. Celo prodajalci.

    Pri teh digitalnih televizijah je pa po mojem glavni problem, da je vse skupaj precej novo. Ne vem, če je ravno stvar APEKA, da “kaznuje” tiste, ki to prodajajo. Bi bila pa po mojem moralna dolžnost prodajalcev opozoriti na to. Samo je vprašanja koliko prodajalcev je leta 2008 sploh vedelo za kaj se gre. Sicer pa recimo, da jih bo to udarilo nazaj preko pritožb kupcev in posledično zmanjšanja zaupananja v trgovino.

  4. kekez Says:

    Jaz se ne strinjam in imam poln kufer miselnosti, da mora država skrbeti za nas od rojstva do smrti. Ni več socializma in vsak naj prevzame odgovornost za svoja dejanja. Kolektivizem je mrtev!

    Če se vrnem k tehniki.
    V EU se lahko prodaja naprave, ki imajo znak CE.
    Nekoč sem imel na grbi projekt v enem podjetju, kjer so želeli vso informatiko spraviti na brezprekinjeno napajanje (UPS). Ker se je že prevečkrat dogajalo, da so čistilke svoj sesalnik vtaknile prav v tako vtičnico, čeprav so bile kričeče rdeče barve z napisom UPS, sem se domislil, da bi za UPS montirali ameriške vtičnice.
    Ampak problem. Ni teorije, da to pri nas dobiš, niti po naročilu. Priključne kable še občasno zraven naprav, kjer priložijo vse možne. Vtičnic nikakor. Ko sem se dogovarjal z dobaviteljem, je pojasnil, da to ni možno, ker nimajo CE certifikata, samo za nas pa bi bilo certificiranje predrago. Meni se je zdelo škoda, da ne moreš po celem svetu (vsaj v širši okolici, če že ne za prvim vogalom) kupiti poljubnih tehničnih artiklov.

    Zadeve spet nismo rešili drugače kot z rdečimi vtičnicami in vsake toliko kakšna veja počepne, ko tajnica vanjo vključi kuhalnik za kavo.

    Svet postaja globalna vas. Poznam čedalje več ljudi, ki tehnično robo kupije in naroča za lastno rabo direktno s Kitajske. Očitno se bo treba navaditi na poznavanje osnovnih standardov.

    NTSC se uporablja v ZDA. Ampak v Evropi se je pa poleg PAL tudi SECAM. Celo moja stara mama je vedela, da mora domači televizor podpirati PAL in da SECAM ni dober. Od mojih otrok stara mama bo pač morala pozabiti na te kratice in si namesto njih zapomniti nove MPEG, DVB. Mislim, da 10 bytov spomina ima še fraj v glavi.

  5. rockstar1707 Says:

    @Kekez, zanimivo, na to pa sploh nisem pomislil. Sicer se pa meni še vseeno zdi, da bi na te stvari morali opozarjati prodajalci. Kar mogoče sedaj že celo počnejo.

  6. tanja Says:

    Glede na njihov odločen in aroganten odgovor je edino možno zaskrbljeno sklepati, da APEK ni le seznanjen s tem problemom, ampak tudi samozavestno podpira prodajo takih “vesoljcev” na našem trgu. Občutka varnosti na naši zemljici človek res ne more imeti.

    A bi se mogoče vseeno splačalo, da se obrneš še na kak Urad RS za varstvo potrošnikov ali pa Zvezo potrošnikov Slovenije? Ali pa kar na Svet na Kanalu A, kjer rabijo tovrstne aktualne nateguncije, da zapolnejo čas :).

    Drugače pa res pišeš odličen blog … vedno ena konkretna porcija “food for thought”.

  7. dronyx Says:

    @kekez: S tem, kar si napisal, se absolutno ne strinjam! Ko gre za blago široke potrošnje bi pričakoval, da se od malega potrošnika ne pričakuje doktorat iz področja digitalne obdelave signalov. Če sem opravilno sposoben upam, da sem sposoben kupiti samostojno en kurčev digitalni televizor, brez da imam s seboj v trgovini dva zaprisežena izvedenca za področje telekomunikacij!

  8. chef Says:

    Kot je povedala Tanja. Jaz bi se obrnil še na Zvezo potrošnikov. Da bodo na APEKu skrbeli samo za svojo rit in se obnašali arogantno, je pač jasno.

    Za PAL in SECAM pa jaz prvič slišim, čeprav nisem babica.

  9. ervinator Says:

    To je ena od slabosti spletne prodaje. Resda se greš pred spletnim nakupom osebno v trgovino pogovarjat s prodajalcem. Vendar tudi prodajalec opazi, ali si njihov kupec ali si od konkurence. Pred takšnim nakupom, kadar te zanima kaj več od tega, ali je slika ostra, se prodajalci v spodobnih trgovinah kar potrudijo in izveš še marsikaj, česar sploh ne vprašaš. Jaz vsakič pred podobnim spletnim nakupom porabim precej časa (več kot en dan) tudi za brskanje po spletu.

  10. dronyx Says:

    @ervinator: V mojem primeru ne igra nobene vloge, da sem kupil monitor prek spleta. Povsem isto bi se mi zgodilo, če bi šel ponj konec 2008 v zaresno trgovino, kjer lahko debatiraš s pravimi prodajalci. Jaz enostavno do pred kakšnim tednom sploh nisem vedel, da podpora za digitalno televizijo ne pomeni, da mi bo digitalna televizija zares delala. Jaz sem naivno mislil, da je to samoumevno.

  11. kekez Says:

    Meni se tole bolj zdi problem proizvajalcev, ki ne vgrajujejo novejših standardov v svoje proizvode. Nazadnje gre samo za softverski problem, ki bi ga bilo moč urediti z nadgradnjo softvera.

    Podobno kot smo včasih kupovali televizorje, kjer je bilo vse hardkodirano (vgrajeno v hardver). Potem so prišle TV računalniške kartice, kjer si v konfiguraciji izbral katero podverzijo PAL-a rabiš, tudi SECAM se je našel vmes, pri nekaterih celo NTSC. Softversko nastavljivo.
    Podobno je bilo pri ISDN modemih, kjer si imel tudi kopico standardov na izbiro.

    Nenazadnje je to tudi uporabno. Najbrž zahodnjaki ne bodo za vse večne čase zabetonirani na MPEG-2. Pa Primorci bodo tudi zelo nesrečni, če bodo izgubili vse italijanske programe, oziroma če bo treba za to imeti doma 2 televizorja.

  12. dronyx Says:

    @kekez: Televizor verjetno nima vgrajene računalniške moči, kot jo imajo današnji večjedrni procesorji za računalnike. Morda se motim, ampak zdi se mi, da se v digitalne TV vgrajuje namenske čipe, ki počnejo vse od DSP (digitalna obdelava signala) naprej. V takem primeru je možno, da tega sploh ne počne “programska oprema”, ki bi bila enostavno nadgradljiva, ampak to dela “hardcoded” elektronika. Prehod iz MPEG-2 v MPEG-4 potem pomeni drug čip, ki stane polovico vrednosti televizorja.

  13. kekez Says:

    Tega, da za to ne bi skrbel softver, jaz ne verjamem.
    Včeraj sem nadgrajeval programsko opremo (firmware) na običajnih diskih, danes pa na grafičnih karticah. Razvijam namreč eno industrijsko napravo.
    Danes ima praktično vsaka naprava svoj firmware. Tudi avtomobili.
    Kolega je pravil, da je imel doma težave z ogrevanjem, pa je prišel serviser in mu zamenjal firmware na toplotni črpalki.

    Morda imajo starejši modeli premalo procesorske moči za zapletenejše kodeke. Pa tudi to ni verjetno, ker je enostavno predrago delati več modelov samo z različnimi čipi (nalašč starejšimi in šibkejšimi). Dejstvo je, da MPEG-2 televizorji tudi obstajajo in ni treba zraven v ta namen imeti super računalnika.

    Nekoč mi je kazal znanec čip, ki so ga v njegovi firmi vgrajevali v regulator pretoka, ki se uporablja za infuzije (v medicini). Čip je imel vgrajeno logiko za regulacijo, hkrati pa še spletni vmesnik za administriranje (to pomeni, kompleten TCP/IP mrežni stack od 3-7 nivoja OSI v enem zelo majhnem čipu). Cel regulator je bil velik 2 cm2 in se je smatral kot naprava za enkratno uporabo (za enega pacienta).

  14. dronyx Says:

    @kekez: Firmware ja, samo ne moreš ti samo z zamenjavo firmware rešiti nek problem, če pa DSP procesor nima dovolj računske moči (kot si sam ugotovil)! Verjetno je MPEG-4 glede tega bistveno bolj zahteven, kot pa MPEG-2.

    Recimo moj Samsungov monitor ima razširitveno režo za CI module in prek tega se mu da dokupiti kartico, ki zna potem dekodirati tudi MPEG-4. Stane pa to solidnih 60 €. Če bi se dalo, bi jaz z veseljem potegnil iz interneta nov firemware in updejtal TV, kot flešaš bios od računalnika.

  15. ivan Says:

    Nimam TV ti pa povem da bos vzel spajkalnik v roke pa nalotal gor ta cip. Ako gre za majhni cip rabis malo boljsi spajkalnik z regulacijo temperature.
    Baje da so na Vegovi ucil spajkanje, mozno tudi da so na FE ucili, mislim da tukaj ne bi mel tezav.
    Ce pravis da gre za 200k cipov, potem dobis s Kitajske, Hong Konga, Taiwana poceni zadevo.

  16. dronyx Says:

    @ivan: Vesela novica. MPEG-4 čipi iz Kitajske so že na carini, spajkalnik bom vzel pa kar tistega za žlebove.

  17. ivan Says:

    dronyx: Digitalna prizemna televizija v standardu MPEG-4 (12.01.2007)
    823 dni je minilo od objave te novice na strani APEK. Dejansko bi lahko ze vedel ko si kupil :S. Bi pa moralo biti priporocljivo(obvezno) od prodajalcev da obvestijo vsakega kupca o tem!
    Mogoce bi moral poslat mejl na Tržni inšpektorat, ker sumim da bi mogla podjetja to ze vedet.

    Ne se hitet k nakupu, pozanimaj se ce bodo uvedli 3D TV. Mogoce bos hotel se to, pa ne bos mel pravega cipa. MPEG-4 je bil sprejem kot standard 1998, potem pa so ga dopolnjevali.
    Aja se to pri nas v Spodnjem Dupleku takrat ni blo interneta, modemov, PCja, mobitela in telefona, da ne boš kaj preveč vihal nos. Dejansko ga ni mel noben v vasi.

  18. kekez Says:

    He, he. Moj namenski spajkalnik izgleda približno tako kot stylus za dlančnika in ima 5W moči. Krmiljenje na napajalniku, saj ima 6V napajanje. Najfinejše elemente pa je še vedno težko ciniti.

    Imam pa doma tudi avtogen varilnik (na acetilen), ki ima tudi priključke za varjenje nakita (kot las tanko plamensko varilno orodje)

  19. dronyx Says:

    Oh, kjer so časi, ko smo še doma v kopalnici jedkali tiskana vezja. Se pa ne spomnim, da bi kdaj spajkal večplastna tiskana vezja. Te tehnologije pa mislim da nisem osvojil nikdar.

  20. sparkica Says:

    Malo mimo, ampak še zmeraj v kontekstu… Ena o prodajalcih in svetovanju… ni šlo za TV, ampak za navadni zunanji disk. Prišla sem v trgovino in pred polico z zunanjimi diski tuhtala, kaj se mi splača. Ker sem (verjetno?) zgledala nebogljeno (ženska, sama v trgovini s tehnično, bohpomagaj), je k meni samozavestno pristopil prodajalec, če mi kaj pomaga. Naključje je hotelo, da sem ravno gledala 2 diska istega proizvajalca, enega 320 Gb, drugega 240 Gb, en je bil rdeč, drug črn, stala sta približno isto (cca 5 EUR razlike).
    Ker mi ni bilo čisto jasno, zakaj tako majhna razlika v ceni (glede na ostale diske), sem prodajalca vprašala (in pokazala z roko): “V čem je razlika med tema diskoma?”
    Tip se je popraskal po glavi, mal nagrbančil obrvi in rekel: “Ja… tale je rdeč, on pa črn.”
    Jaz: “Emm…Ja, že, samo v čem je razlika?”
    On (poškili na škatli):”Ja, en je 320 Gb, drugi pa 240 Gb.”
    Jaz (že malo nestrpno): “Ja, TO vidim. V čem je razlika?”
    On: “Emm…”
    Jaz (skušam pomagat, ker sem pri drugem disku zagledala napis glede enostavne sinhronizacije ipd.):”Ima manjši slučajno kakšen program zraven za sinhronizacijo? A dela program sam na Winsih?”
    On (pokroviteljsko):”NE! Ne ne ne… gospa, to so samo diski, to ne rabi nobene programske opreme.”
    Jaz: “Ok, ok, hvala, bom sama naprej.”

    Večini prodajalcev danes a) se ne da niti prebrat specifikacij, ki pridejo zraven; b) kaj šele, da bi šli kakšno stvar preveriti in se (sami dodatno) informirali, c) ergo… ne more ustrezno svetovati.
    Filozofija, ki jo opažam: “Izdelek je treba prodat, ne glede na to, al je primeren, ali ne. Zalog ne sme bit. Če bom dovolj dobro glumil, bo nekdo že nasedel. Prodajat pa ja znam.”
    No, včasih se najdejo svetle izjeme 😀

    O nadutosti proizvajalcev in podobnih ne gre izgubljati besed.

  21. dronyx Says:

    @sparkica, nekaj podobnega sem se jaz danes spraševal v eni gostilni. Mala porcija petih čevapčičev je stala 5.50 €, velika porcija desetih čevapčičev pa 6.50 €. Če odmisliš okraske, je razlike v hrani za 100 % (čevapčiči so res povsem enaki, ne glede na porcijo). Potem smo naročili eno veliko porcijo in tri krožnike.

  22. steve Says:

    No glede digitalnih komunikacij digitalizacije nasploh pa o obvladovanju osnovnih osnov prodajalcev bi lahko govorili v neskončnost, pa še vedno ne bi pojasnili brezmejnosti ! Računalhika kot celoto seveda ne kupuješ v prehrambeni trgovini razen će je seveda low cost in za podariti pa še to ne bližnjemu sorodstvu ker se lahko zgodi da te bodo preklinjali kot hudiča ! Je že tako da vsi ne obvladamo vsega vendar pa je v primeru dvoma več kot pametno pridobiti čim več informacij ali kot pravijo amerikanci ”What you see is what you get” ! Sam imam pa tudi slabo izkušnjo z prodajalci. Kupoval sem namreč kar precej drag podatkovni usb prenosni kabel in seveda zahteval da zadeva podpere MAC Linux in Win x86 in x64 ! Vse lepo in prav, vsi so zatrjevali od generalnega uvoznika do prodajalca, da zadeva dela podpira pa še čakati je potrebno 10 dni na dobavo ! Ko pa se je zadeva v praksi testirala pa šok, podpreti so samo win xp in 2003 pa še to le x86 ! Pa še to da sploh ni plug & play ! Ročno je potrbno posiliti sistem da sprejme in inštalira gonilnik na obeh straneh ! Mi je pa dvignilo pritisk in dekl tudi ! Ne boste verjeli kako sem jih napel glavnemu uvozniku bivši Avteri v Mariboru ! Seveda sem potem šel gledat kako so me nap…. Tak podatkovni kabel obstaja ampak niti glavni uvoznik ni vedel kaj se sploh zahteva, kaj naroča in kaj prodaja ! Toliko o specializiranih uvoznikih, ki bi naj vedeli kaj delajo ! Ekonomija je čudna stvar ! Če nisi zadovoljen z ”robo za maso” ali eksotične želje, potem imaš problem ! Zadnjič sem za kolega sestavljal nov kompič pa niti ena plošča v cenovni klasi od 180 do 260 evrov ni ustrezala zahtevam, katere so bile dobavljive pri nas ! Seveda pa za enako cenovno klaso v nemških revijah kot so CHIP in še katera revija se najde najdeš robo v isti cenovni klasi generacijo ali dve naprej ! Pri nas se v prodjalnah prodaja kvazi ze zastarela roba ! Če pa poceni kupiš kupiš večkrat vendar to ni vedno nujno zato pa je treba vedeti kaj, kje,kako in zakaj kupuješ ! Tako kot se ekonimija pri nas vede pa vse do vodilnih, ki ne obvladajo tega kar delajo rezultira v družbeni solati ki jo danes imamo ! Absolutno z vsem se da zasliužiti pogoj je samo da tisto kar delaš tudi obvladaš in seveda narediš tako kot je treba in se pričakuje ! Treba je samo zavihati rokave ! Tako pa nesposobni onemogočajo sposobne ! Klasika v tej banana krajojokracijski državi ! Dvomim da se bomo učakali poštenja !

Leave a Reply

