Pol kile spletnega portala brez kosti

Na enem izmed spletnih forumov je uporabnik zastavil zanimivo vprašanje, koliko so vredni nekateri naši najbolj znani portali in Had. Da, v družbi 24ur.com, najdi.si, finance.si, avto.net in tako dalje, da vseh ne naštevam, se je znašel na navidezni spletni dražbi tudi Hadov blog.

Iz preteklih transakcij s spletnimi portali že vemo, da je potrebno za bolje obiskane strani odšteti kar precej denarja. Recimo Telekom je za 75 % lastniški delež v Slovenskem spletnem iskalniku Najdi.si moral žrtvovati 8.5 milijona € (julija 566.000 obiskovalce in 51 milijonov naloženih strani), medtem ko je Avstrijska Styria za dodatnih 40 % (poleg obstoječih 26 %) Bolhe plačala 1.6 milijona € (julija 377.000 obiskovalcev in 31 milijonov naloženih strani). Ob tem se ve, da Bolha posluje z izgubo (v zadnjih treh letih pol milijona), kako posluje iskalnik pa nimam podatka.

Določiti tržno ceno spletnega portala se mi zdi precej abstraktna veda. Podobno kot pri drugih podjetjih je domnevam bolj pomembna ocena kupca, kakšne možnosti so za nadaljnji razvoj in ne  samo trenutno poslovanje.

Manjši problem pri nabavi spletnega portala jaz vidim v tem, da skoraj ne poznam drugega načina za služenje denarja na prihodkovni strani, kot so reklame! Prikrite, razkrite, odkrite ali promocijska beseda. Vse to so samo navadne reklame oziroma oglaševalska sporočila, ki jih večina uporabnikov spleta dojema kot moteč element in nič drugega. In da je težava še večja, obstajajo  tudi elegantne rešitve za brskalnike, ki večino reklam enostavno skrijejo (primer Adblock v Firefoxu). Tako sem jaz čisto pozabil, da imam v brskalnikih povsod nameščen Adblock in sem naivno mislil, da reklam na spletu sploh ni.

Drug, alternativni način ustvarjanja prihodkov, so plačljive vsebine, a se mi zdi, da jih je trg enostavno zavrnil, ker je imel to možnost zaradi hude konkurence. Na hitro iz glave se spomnim samo dveh primerov, ki nad tem še nista obupala. Finance.si imajo občasno kakšen članek dostopen samo za uporabnike, ki dostop plačajo z nekakšnim žetonom, Ius info (portal z objavljenimi čistopisi zakonov in pravilnikov) pa je dostopen samo ob plačilu naročnine (zanimivo ob tem je, koliko država plačuje temu portalu za dostop do čistopisov zakonov, ki jih sama sprejema in piše!). Morda v to kategorijo sodi še kakšna porno stran, kar pa ne spremljam.

Iz napisanega je razumljivo, da so oglaševalci tisti, ki usodno oblikujejo podobo komercialnega dela interneta. In pri oglaševalcih so alfa in omega kliki, meritve obiskanosti, številke, grafi. Uredniki spletnih strani so pripravljeni vsak dan objaviti na spletu tudi svojo golo rit, samo če se dvignejo zaradi tega številke za par procentov, ker to se edino da pretopiti v denar.

Tudi prepričanje, da na internetu vse samo raste samo od sebe z določenim procentom, mislim da je potrebno vzeti z rezervo. Število uporabnikov spleta in količina oglaševalskega denarja verjetno res rasteta, s tem pa raste tudi število ponudnikov najrazličnejših vsebin in boj za omejen oglaševalski kolač je neizprosen. Praktično nikdar do sedaj se ni dalo tako poceni dobiti infrastrukture, kjer lahko objavljaš svoje vsebine in se greš medij. Tiskarski stroji so bili vedno dragi, še dražje mreže radijskih ali TV oddajnikov. Splet pa je ekonomijo v medijskem prostoru obrnil na glavo.

In da ne dolgovezim, kateri spletni portal se torej trenutno splača kupiti (Pozor, sledi dolgovezenje!)?

Če pogledam najprej naš oh in sploh narcisoidni portal, ki kar poka po šivih predvsem od samohvale (24ur.com) in ki se ponaša s titulo najbolj obiskane spletne strani, je imel po raziskavi MOSS julija 2009 (vir: moss) doseg 600.000 obiskovalcev in skoraj 90 milijonov prikazov strani.

Po moje nam (spletnim uporabnikom) ta rezultat nikakor ne more biti v ponos in je absolutno nezaslužen, vsaj kar se kvalitete strani tiče. Gre pa verjetno zasluga za to prej masovnemu reklamiranju na POP TV in to v najbolj gledanih terminih, kot pa kvalitetnim vsebinam! Ali 24ur.com karkoli plačuje sestrski televiziji, sicer ne vem, če pa bi te reklame obračunali po tržni vrednosti, tako kot jih plačujejo ostali oglaševalci, pa bi šli ti zneski po moje v milijone evrov. Poleg tega predvidevam, da je marketing POP TV in 24ur.com skupen, tako da morda oglaševalci v paketu dobijo poleg reklame na TV še bonus določeno število prikazov na 24ur.

V primeru, da kupiš 24ur.com in s tem dobiš samo študente, ki vnašajo novice o življenju in delu Damjana Murka, “brand name” 24ur ter pripadajočo tehnično opremo, ki to podpira, sem prepričan, da to prav veliko vredno ne more biti. Ko enkrat izgubiš navezo s POP TV in tako tudi reklame, ki jih vidi vsak dan več sto tisoč ljudi, postaneš postopoma samo navaden rumeni portal, na katerega zahajajo samo še ljudje, ki se praznijo tako, da puščajo brezvezne komentarje (te večina blogerjev elegantno nevtralizira z moderacijo) in tisti, ki se norčujejo iz slovničnih in ostalih napak. Za večino oglaševalcev postaneš počasi  nezanimiv, odpade vezana trgovina z oglasnim blokom na TV, s tem pa hitro kopnijo tudi prihodki.

24ur se je po moje edino pametno lotil spin off portalov, kot so bibaleze, cekin, potovanja in golfportal, za katere služi matični 24ur kot odskočna deska, kjer objavijo samo par besed in povezavo naprej. Tako isti članek v bistvu dvakrat prodajo, neumni MOSS pa to tako tudi zabeleži. Prednost takih spinoffov pa je zlasti v tem, da oglaševalci dobijo bolj usmerjeno ciljno publiko. Tako recimo oglasa za plenice Pampers na montiraš na glavni portal, ampak na bibaleze, kjer bo učinek bistveno večji.

Kljub temu pa samo portala 24ur.com ne bi jaz kupil nikdar.

Najdi.si se mi zdi močno preplačan preprosto zato, ker je njegova usoda ob velikem Googlu znana vnaprej. Počasno umiranje in postopno zmanjševanje tržnega deleža, pri čemer bodo potrebna čedalje večja sredstva, da bodo lahko sledili velikemu vzorniku, ki  je s Slovenjenjem  svojih storitev enostavno prehuda konkurenca. Edino kar je tam res nekaj vredno, so informacije o iskalnih navadah, ki se jih da koristno uporabiti, možno pa, da kakšna SOVA in podobni organi za “nadzor” komunikacij kaj malega tudi plačajo, da pridejo do teh informacij. Za Googla sem skoraj prepričan, da imajo Ameriške tajne službe lahko kadarkoli direktni vpogled v samo drobovje iskalnika.

Meni osebno se zdijo za nakup še najprimernejši portali, ki imajo relativno visok obisk, ter zelo nizke produkcijske stroške. V bistvu je še najbolje, če celotno vsebino prispevajo kar sami uporabniki, tako da ti investiraš samo v osnovno infrastrukturo in nekaj malega kadra, ki to za silo drži pokonci. Še dodatno prednost pa vidim v tem, če je portal ožje usmerjen k določeni publiki, kar oglaševalci to znajo ceniti.

Ne moreš pa seveda kupovati spletnih strani samo na podlagi teh kriterijev.

Glede na podatke mop.si ima fantastičen obisk spletna stran partis.si (prek 400.000 obiskovalcev!!!, prek 50 milijonov ogledov strani). Na prvi pogled strong buy. Ampak če moje informacije držijo (strani ne poznam, ker zahteva registracijo), je to nekakšen Slovenski Pirate Bay, kjer se zelo ugodno (brezplačno) dobijo nelegalne avtorske vsebine (torrenti). Osebno si težko predstavljam resnega oglaševalca, ki bi bil pripravljen oglaševati na taki strani, ne glede na impresivne številke. Morda kvečjemu kakšna 080 vedeževalska linija, ki pa bo hitro ugotovila, da so uporabnik P2P omrežji za njih prepametni in ne bo želenega učinka.

Nekoliko bolj privlačna za nakup se mi zdi stran podnapisi.net (prek 1.5 milijona obiskovalcev, prek 9 milijonov ogledov strani), kjer se da dobiti podnapise za divx filme. Zadeva je v bistvu komplementarna partisu, saj vsak nelegalno naložen divx potrebuje tudi legalen podnapis, le da tu pravno verjetno ni nič spornega in ne gre za kršenje avtorskih pravic. Stran ima ogromno obiska tudi iz tujine, poleg tega pa praktično vso vsebino prispevajo kar uporabniki sami. Ampak če nekdo v nekem trenutku ustavi torrente, je konec tudi podnapisov!

Meni se zdi, da samo spletni novičarski portali tudi niso najbolj pametna naložba (razen če ne gre za stranski produkt kakšnega drugega medija, kot je časopis ali TV), kar potrjuje med drugim tudi vest.si, ki ne obstaja od včeraj, a se ponaša kljub vsemu z dokaj skromnim obiskom (70.000 obiskovalcev, pol milijona ogledov strani). Če ti podatki držijo, je njen dometa pri obiskovalcih komaj nekajkrat večji od bolje obiskanih blogov, ki jih ustvarjajo posamezniki in dvomim, da je tu brez občutno večjega finančnega vložka veliko možnosti za rast, če sploh na tak način.

Veliko napisanega, a še vedno nobenega nakupa.

Kot kaže je nakup spletnega portala precej stresni posel. Da pa ne bom samo hodil po trgovini in gledal razstavljene spletne portale, bom za konec še nekaj zares (zahec) vrgel v košarico.

V bistvu se še najbolj nagibam k nakupu portala kulinarika.net (prek 150.000 obiskovalcev, malo manj kot 5 milijonov ogledov strani), ki zadosti skoraj vse zgoraj naštete moje kriterije. Vsebino večinoma prispevajo uporabniki, portal je ozko specializiran (kuharstvo in recepti), zaradi česar so potencialno oglaševalci znani in zainteresirani. Število redno zaposlenih za vzdrževanje portala je lahko tudi nič in imaš vse urejeno z vzdrževalnimi pogodbami. Skratka, sami plusi, edino manjšo težavo vidim v tem, da kadarkoli lahko nekdo odpre podoben portal, investiranega več denarja in s kakšno bonus nagradno igro pobere večino uporabnikov, kar pa je v bistvu riziko tudi pri večini drugih spletnih strani.

In koliko je zares vreden Had?

Priceless.

Advertisements

12 Responses to “Pol kile spletnega portala brez kosti”

  1. had Says:

    had je vreden natanko 0,0€ , ker ni naprodaj.. cene, ki se pojavljajo v slovenskem spletu so pa itak da dol pades.. 8 mio za najdi? 1,6 mio za bolho.. hahah.. investicija pa se povrne v naslednjih?!?! xx letih..

    ce kupujem strani potem to delam po principu 12x mesecni prihodek = cena.. torej bi bilo pri meni tudi iz tega vidika = 0.. ni oglasov, ni prihodka..

    p.s.: kje pa je bila ta debata? to bi pa rad videl 🙂

  2. dronyx Says:

    Debata je na Slo-tech forumu. Sicer si pa po moje vreden bistveno več, kot si se sedaj ocenil. Z dolgoletnim delom si si ustvaril neko ime, ki se ga predvidevam da tudi kako prodati, pa ne mislim samo oglase. Recimo če bi ti pred 10 leti kot R.K. napisal knjigo, bi prodal 100 izvodov, pa še to verjetno ne. Če jo napišeš danes in ne bo čisti poden, prodaš par tisoč izvodov, ker te pozna celotna blogosfera in še kdo, med njimi pa se najde določen odstotek ljudi, ki jih bo zanimalo, kaj je Had napisal v knjigi.

    Jaz nenazadnje tudi gradim “brand name” dr. Onyx, ki ga bom upam lahko nekoč unovčil.

  3. had Says:

    @dronyx: hvala za tolazbo 🙂 ampak dejansko se zavedam svoje vrednosti v tem primeru.. namrec ce bi prodal sajt, bi bil bolj malo vreden, ker vrednost daje vsebina (o tem, kaksna se najbolj prodaja, veva oba dva dovolj) in s tem je ne bi bilo vec..

    user generated content sajti so precej boljsi za prodajo, saj ni potrebno dodatnega dela in ur in tednov za racunalnikom..

    🙂

    drzim pesti, da postanes dr.onyx! doktor ali pa oniks 🙂

  4. DjJuvan Says:

    Partis ima polno oglasov, služijo pa tudi z donacijami. Imajo še lastno trgovino… etc. Po moje služijo na polno.

    Sploh ne razumem, kako kdo kaj zasluži z oglasi. Mel sem več kot pol leta na svoji strani oglase, pa sem zbral ravno za eno pivo.

    LP

  5. dronyx Says:

    @DjJuvan: Misliš kot bloger si zaslužil z oglasi za eno pivo? To je še zelo dobro, kajti večina niti ne preseže na tak način (govorim o Toboads in Adpartner oglasih) praga, pri katerem ti sploh kaj izplačajo! Saj zato je verjetno tudi Had umaknil to neumnost, ker enostavno ni pravična.

  6. DjJuvan Says:

    Ja, s svojim blogom sem prilezel do enga piva. Ampak klinc, ko takega zneska niti dvignit ne moreš. Torej mi je tudi pivo odpadlo… za brezveze so mi tisti oglasi smetili blog. Oglase sem odstranu, tiste evre pa naj si zataknejo v rit.

    No, anyway… se oproščam za offtopic.

  7. Gregor Says:

    Dronyx kaj pa pravi statistika obiskov tvojega bloga?

  8. dronyx Says:

    @Gregor: V kakšnem smislu to misliš?

  9. Gregor Says:

    Kakšen obisk beležiš…..?

  10. dronyx Says:

    Skupno število klikov od oktobra 2007 je prikazano na levi strani v rubriki Libido. Leta 2009 je zabeleženih nekaj več kot 100.000 klikov, število različnih obiskovalcev mi je neznano, ker tega WordPress ne meri ali pa ne znam pogledati. Največje število ogledov na dan se je ustavilo pri številki 1600, mesečno je absolutni zmagovalec julij 2009, z prek 20.000 ogledi. Tudi če ne napišem ničesar cel mesec, se številno dnevnih klikov nikdar ne spusti pod 200. Vrednost bloga je trenutno ocenjena na en tiramisu, bobi palčke in dva deci limonade brez mehurčkov. Priložnosti za nadaljnjo rast skoraj ni več….Če bi svoje številke postavil ob bok Hada, bi padel v depresijo. Toliko na kratko.

    Potencialnemu oglaševalcu ali kupcu večinskega deleža bloga sem pripravljen številke poslati tudi v obliki priročnega poročila v PDF obliki.

  11. Gregor Says:

    Zanimalo me je zato,ker si po mojem skromnem mnenju eden redkih naših blogerjev,ki ga je vredno brati.Tvoji blogi ne vsebujejo nepotrebnega balasta,so do neke mere argumentirano strokovni,predvsem pa življenjski.

  12. zigak Says:

    Ne ga tolk hvalit, mu bo v glavo stoplo.

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s


%d bloggers like this: