Garmine v Airbuse

Čeprav sam sodim po izobrazbi med naravoslovce, lahko rečem, da mi fizika že vse od osnovne šole naprej nikdar ni preveč ležala, oziroma je bila po priljubljenosti nekje v rangu slovenščine.  Torej na repu.

Problem, ki sem ga imel z fiziko, pa je bil v tem, da se nihče od učiteljev ni trudil razumno opisati fizikalne principe, ampak se je vse vrtelo samo okrog formul. Najprej linearna algebra (v=s/t) potem diferencialne enačbe (v=ds/dt).

Ko smo pisali izpite, je šlo vedno za računske naloge in je bilo nekaj količin podanih, eno ali več smo pa iskali in potem si moral na plonk listku čim hitreje in čim bolj spretno ugotoviti, katere formule bi se dalo uporabiti, oziroma vsebujejo podane količine v nalogi. Kaj pa rezultat pomeni in o čem sploh govori naloga, pa sploh ni bilo pomembno. Samo da je padla ven na koncu prava številka.

Iz povedanega je potem jasno, da se sam ne morem norčevati iz tistih, ki se sprašujejo, zakaj za vraga neumni Francozi vgrajujejo v nadvse moderna potniška letala še vedno pitotove cevi za merjenje hitrosti, ko ima danes praktično vsak ljubiteljski šofer že v avtu Garmina (GPS naprava) za 85 € plus davek, ki mu natančno prikazuje med drugim tudi hitrost?

Namreč ob zadnjem strmoglavljenju Airubusa 330 letalske družbe Air France na poti iz Brazilije v Pariz je prišlo na dan med drugim tudi to, da imajo ta letala, ki so ponos EU letalske industrije in so praktično “leteči računalniki”, težave s senzorji hitrosti (napačna meritev, ko se na senzorju nabere led), ki so še vedno navadne pitotove cevi in izkoriščajo star fizikalni princip (odkrit v 18. stoletju) merjena hitrosti v fluidih s pomočjo razlike v tlaku, poimenovan  po Francozu Henriju Pitotu.

AirbusA330vir: Airbus

In zakaj ne Garmin?

Letala letijo na principu vzgona, ki ima nasprotno smer, kot sila teže in ta omogoča, da se  letalo obdrži v zraku. Za vzgon pa ni pomembna hitrost, gledana relativno na zemljo (groundspeed), ampak je relevantna tako imenovana airspeed, hitrost glede na zračni tok, v katerem letalo leti in se lahko od groundspeed bistveno razlikuje (20% lahko pomeni razliko med letenjem in padanjem).

Namreč če ima letalo prenizek airspeed, lahko pride do strmoglavljenja zaradi izgube vzgona (stall) in kar nekaj letalskih nesreč je že bilo posledica napake pilota, ki je ob izgubi vzgona nos letala dvignil in s tem samo še zmanjšal airspeed, namesto da bi ga spustil in tako pridobil na hitrosti (seveda če višina to sploh še dopušča – na Airubusu verjamem, da računalnik takšne napake niti ne pusti). Druga skrajnost je prevelik airspeed, ki pa ima lahko za posledico uničenje letala zaradi mehanskih poškodb.

GPS sistem ugotavljanja pozicije deluje na principu geostacionarnih satelitov (fiksna pozicija glede na Zemljo) in o zračnih tokovih, v katerih se letalo nahaja, ne ve nič. Zato je podatek o hitrosti, ki ga letalo izračuna s pomočjo GPS sistema (povprečna hitrost = prevožena pot v času), lahko samo groundspeed, ki se lahko uporabi recimo za izračun časa leta do destinacije in podobno.

Pitotva cev, ki je nameščena zunaj letala, pa meri pravi airspeed in zato Garmini (še) niso zamenjali starih cevi v novih letalih.

Značke:

3 Responses to “Garmine v Airbuse”

  1. Mikec Says:

    V končni fazi s pitotovimi cevmi ni prav nič narobe, do napak, kolikor sem gledal po raznih dokumentarcih, pride le pri elektronskih prikazovalnikih, če se morda vgradi napačnega ipd.

  2. dronyx Says:

    @Mikec: Na internetu sme prebral, da so že veliko Airbusom zamenjali pitotov senzor zaradi tega, ker je led lahko povzročal napačne meritve. Niso pa ga zamenjali tudi na tem, ki je strmoglavil nazadnje. Očitno pa ima Airbus 330 več teh senzorjev, ker če sem prav prebral, se poslane meritve airspeeda niso ujemale med sabo, zato so sklepali, da je šlo (tudi) za to okvaro.

  3. pijanec Says:

    Poučen članek.

    Vsak Airbus A330/A340 ima 3 pitotove cevi. Računalnik pa se je očitno zgubil, ko je dobil toliko različnih meritev.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s


%d bloggers like this: