Tušmobilovci letijo v nebo

Do Mirka Tuša, človeka iz vrha lestvice najbogatejših Slovencev, so mediji in pa tudi raja nasploh v vsej tej gonji proti tranzicijskim tajkunom zelo prizanesljivi.

Delno je temu krivo to, da se sam novinarjev izogiba, če se le da, poleg tega pa on verjetno niti ne sodi med klasične “tajkune” tipa Igor Bavčar ali Boško Šrot, kjer je šlo za tipično tranzicijsko lastninjenje podjetji, ki so že dolgo vrsto let obstajala tudi v komunizmu in to  s pomočjo zajetnih bančnih kreditov ter poštnih nabiralnikov za prikrivanje pravih namer. In nenazadnje, Mirko Tuš deluje že na prvi pogled kot “težka faca”.

Kot se govori (med ljudmi), je Mirko Tuš je začel svojo poslovno pot leta 1989, ko je odprl svojo prvo trgovino v Slovenskih Konjicah, potem pa svoje poslovanje hitro širil in odpiral nove in nove trgovine. V bistvu je Tuš dobro izkoristil in unovčil ogromno potrebo po nakupovanju, ki jo je v Slovencih prebudil padec komunizma in začetek nove, potrošniške dobe. Mi je pa jasno, da brez poguma in “big cohones” ne bi šlo, čeprav je tudi ta imperij nastal s pomočjo velikih bančnih kreditov, le da je v tem primeru nastal praktično iz nič, oziroma na temelju prve trgovine v Slovenskih Konjicah in torej pri njemu ni šlo zgolj za kupovanje vrednostnih papirjev.

Sam osebno v Tuševih trgovinah praktično nikdar ne kupujem, zato jih tudi ne poznam. Edino, s čemer imam včasih opravka, je Tuševa franšizna trgovina, ki obstaja pri nas na vasi kakšno desetletje ali še dlje, je pa edina, ki je od novo nastalih garažnih trgovin preživela na trgu. Poleg seveda Mercatorjeve, ki pa stoji tam od nekdaj, pri čemer je vsaj zadnjih 30 let enaka, pozabljena od boga in matičnega Mercatorja, v napol razpadajočem stanju. Podobno pa se dogaja kot opažam še z celo vrsto drugimi, manjšimi Mercatorjevimi trgovinicami.  In medtem ko se je nekoč praktično edini naš večji trgovec, Mercator, usmeril na južne trge in poizkušal konkurirati ostalim trgovcem pri nas s svetlečimi megamarketi, ter pri tem, kot rečeno, gladko zanemaril vaške trgovinice, ker ne prinašajo nekega enormnega dobička, je očitno Tuš razmišljal drugače in poleg megamarketov gradil tudi tovrstno ponudbo, ki pa izgleda delujejo večino kot nekakšne franšize. Ampak tudi v to našo ne zahajam prav pogosto, ker se mi zdi, da je še dražja od Mercatorja nekaj metrov stran.

No, Mirko Tuš pa je zelo podoben ostalim klasičnim tranzicijskim “tajkunom” v tem, da se ni ustavil samo pri matični dejavnosti, torej trgovini, ampak je imel kot majhni otroci zelo velike oči ter se lotil še gradnje kinematografov, znanih kot Planet Tuš (tega v Ljubljani ali okolici kakor vem ni, zato nimam izkušnje s tem) in zame nekoliko presenetljivo se je spustil tudi na trg mobilne telefonije pod blagovno znamko Tušmobile, kjer je pred časom že pogorel veliki Westeren wirelles s svojim omrežjem Vego.

Tudi tu ne poznam praktično nikogar, ki bi imel naročnino pri Tušmobilu za telefon, tako da se mi zdi izjemno smela in ambiciozna želja Mirka Tuša, da bi bil leta 2010 drugi mobilni operater pri nas in v čast tega naj bi že vplačal za enega izmed svojih naročnikov tudi že nagradni turistični let v vesolje z družbo Virgin Galactic. Da pa naročniku med letom proti zvezdam ne bo dolgčas, se je za let prijavil tudi sam Mirko Tuš, tako da bomo kot vse kaže imeli v istem trenutku hkrati kar dva Slovenca v vesolju. In oba bosta lahko med letom od blizu (no, vsaj bližje kakor mi) opazovala tudi zvezdo Vego, v ozvezdju Lyra. Podobnost z imenom propadlega mobilnega operaterja pa je upam zgolj naključna.

Sam to napoved jemljem precej z rezervo in se mi zdi, da gre predvsem za reklamno potezo, morda on v tem vidi simboliko v smislu (podjetniška) zvezda med zvezde. Ampak z denarjem se danes da kupiti skoraj vse, tako da dve in pol ure trajajoči let v Zemljino orbito zame ni nekaj najbolj utrganega, niti ne nekaj najdražjega, kar si je trenutno možno umisliti. Nenazadnje, let z potniškim letalom do New Yorka traja 8 ur, torej bistveno dlje, kot tale kratka avanturica z vesoljskimi devičniki.


vir: popsci.com

Če si je nek umetnik, tipa Živadinov, lahko privoščil nekaj sekund breztežnostnega stanja na krovu letala v Ruskem  centru za usposabljanje vesoljcev Zvezdno mesto, si bo pa menda ja tudi najbogatejši Slovenec lahko mimogrede plačal karto za let do orbite in po možnosti še nazaj. Saj za to je denar na začetku povsem dovolj, pa še cena ni  ravno astronomska. Okrog 200.000,00 USD za let, ki traja, kot že rečeno, samo 2 uri in pol, ni veliko niti v primerjavi z poletom predsednika Turka v Bosno, ki je stal čez 60.000 € in je trajal morda največ pol ure. Res pa je bila dosežena višina bistveno nižja, kot jo bodo dosegli potniki na krovu letala (rakete) potovalne agencije Virgin Galactic.

Za polet enega od naročnikov Tušmobila sem pa že rahlo bolj skeptičen, ker se mi zdi, da leta 2010 ne bo teh naročnikov ravno na pretek, poleg tega pa ta zabava ni najbolj primerna za gospodinje v zrelih letih. Sam osebno bi zelo pomišljal, če bi se za tak polet odločil, tudi če bi me Mirko Tuš povlekel iz bobna, ker se mi zdi, da bodo na začetku ti raketoplani padali po tleh tako, kot so trdo pristajali prvi pionirji letalstva.

Se pa hkrati bojim, kako bodo ostali naši tajkuni odgovorili na tole hedonistično rokavico v stilu “joue de vivre “, vrženo s strani Mirka Tuša?

Bavčar ima velike likvidnostne težave in ga banke v Istrabenzu praktično držijo krepko za vrat, tako da kaj ekstravagantnega v njegovem primeru in glede na trenutno situacijo, nikakor ne bi bilo na mestu. Si pa bi lahko morda privoščil kakšno potovanje v slogu Nautilusa pod Severnim tečajem na krovu kakšne stare Ruske podmornice na dizelski pogon in veliko rdečo zvezdo na trupu.  S Šrotom zadeva žal tudi ni bistveno drugačna, tako da tudi zanj pride v poštev zgolj kakšen manjši podvigec. Morda veslanje za dve osebi po Krki ali spust z raftom po Soči? To mislim da bo čisto dovolj, pa še kakšnega izžrebanega zvestega pivca Laškega piva lahko vzame s seboj na krov, da mu ne bo dolgčas.

Za Tušmobilovca, ki bo izžreban za Tušmobilovo Odisejo 2010 v Vesolju in bo poletel proti zvezdam, pa bi na jukeboxu zavrtel tole Kreslinovo zimzeleno skladbo:

Od višine se zvrti,
skrij me v svojo dlan,
svojo mehko dlan,
svojo toplo dlan.
Vzemi me na svojo stran,
skrij me v svojo dlan,
lahko mi vrneš karto še nocoj,
hočem le,
da me vidijo s teboj.
(Mirko Tuš)

Sam osebno sem kljub vsemu prepričan, da so za bogate ljudi bistveno bolj primerni načini razkazovanja bogastva plastične operacije, liposukcija in lasni vložki (tupeji), kot pa poleti v Vesolje. Te bi za enkrat jaz raje prepustil profesionalcem, ki vedo, kaj delajo in so za to tudi primerno usposobljeni. Ker tile modeli, pionirji vesoljskega turizma, kaj drugega kot kričati ino bruhati dve uri in pol, kot bi bili na ogromnem vlakcu smrti, žal ne bodo znali.

Poglej še:
Space Ship Two (animacija za naročnika Tušmobila)

Advertisements

6 komentarjev to “Tušmobilovci letijo v nebo”

  1. Urban Says:

    To si dal pa dober naslov “tušmobilovci letijo v nebo” hehe

  2. dronyx Says:

    Druga opcija za naslov je bila “Tušmobilova Odiseja 2010 v Vesolju”, samo se mi je prva zdela boljša. 🙂

  3. Rado Says:

    Neverjetno kakšen skepticizem veje iz tvojega teksta.

    Sami strahovi:
    – da se lahko kaj zgodi
    – da tušmobilu ne bo uspelo
    – da gre za izkazovanje bogastva ***
    – nikoli ne kupuješ v Tušu (ker se distanciraš od njega, ali kaj?)

    Razumem, da ti ne bi hotel poskusiti z letom v nebo. Najbrž bi tudi mene težko prepričali. Kdo drug bo pa najbrž z veseljem segel po novi izkušnji.

    ***
    Kdor pozna Mirkota, ve da ukrepa s premislekom (zato pa je tam, kjer je) in bo za svoj vložek dobil veliko več reklame, kot s klasičnimi reklamnimi akcijami.

  4. dronyx Says:

    @Rado: Skepticizem je eden od možnih pogledov na zadevo in v tem primeru sem skeptičen. To, da gre za izkazovanje bogastva pa mislim da nisem nikjer zapisal (zadnji odstavek je mišljen na splošno), ker je ta let relativno poceni (nekateri vesoljski turisti so plačali karto za polet v Vesolje, ki je stala več milijonov USD) in toliko stane recimo boljši avto višjega srednjega razreda z vso dodatno opremo in litimi platišči. Gre pa nedvomno za spretno reklamno potezo, ki je Tuša vsaj za en dan postavila na prve strani v medijih. V Tušu ne kupujem zato, ker je še dražji od Mercatorja, ki stoji nekaj metrov stran. To je edini razlog, drugih Tuševih trgovin pa ne poznam. Vem, da je odprl nov megacenter v BTC, samo to pač ni zame, žal. Kar se tiče pa smele napovedi, da bo leta 2010 (to je že čez dve leti!) Tušmobil na že tako prenasičenem trgu mobilne telefonije, kjer možnosti za kakšno veliko rast ni več, kar drugi in tako prehitel Simobil, ki ima daljšo tradicijo in zelo solidno bazo naročnikov, se pa upam staviti, da temu ne bo tako in da Mirko Tuš glede tega enostavno pretirava. Danes nismo več leta 2000, ko je obstajal samo Mobitel in je cene določal avtonomno in so morali biti zaslužki na tem področju res bajeslovni. Sedaj vlada na tem majhnem trgu huda konkurenca ter za povrh še direktive EU in če bo šlo tako naprej, bo kmalu vse zastonj. Ljudje bodo šli k tistemu operaterju, ki bo več ponudil brezplačno. Samo kje bo pa potem tu kakšen biznis, razen v primeru Tuša minute pogovorov kot zvezdice zvestobe? Jaz dvomim, da je na tem Slovenskem trgu z potencialno 2 milijona uporabniki mesta za tretjega enakovrednega operaterja (ki bo postavil spet svoje GSM/UMTS omrežje), se bom pa pustil presenetiti.

    Osebno pa tudi ne verjamem v to Slovensko poslovno folkloro, da se firma ukvarja z vsem živim, brez da bi negovala matično dejavnost. Po tej poti je šel Istrabenz in danes je namesto naftne družbe ena navadna borzno posredniška hiša, ki bi naj morala po nekaterih podatkih že iti v stečaj zaradi prezadolženosti, praktično enako se je zaluštalo tudi Šrotu, ki je iz nekoč uspešne pivovarne naredil zopet neko neuspešno BPH, ki je podobno kot Istrabenz stopala po tankem političnem ledu. Je pa seveda to, kako bo posle razvijal, čisto na strani Tuša in me prav malo briga za to. Trenutno pa ne bi nikakor postal Tušmobilov naročnik. Pač, skepticizem.

    Naj me pa prosim kdo korigira, ampak sam dvomim in tudi ne poznam primera, da bi bili v tujini operaterji mobilne telefonije zraven še vse kaj drugega in telekomunikacije ne veljajo ravno za enostaven posel. Ker če pogledam Tušmobila, je zadeva res videti na prvi pogled trivialna in čudi me, da svojega omrežja ne postavljata vsaj še Petrol in Rimokatoliška cerkev. Nekaj denarja, kreditov in dobra volja, pa si operater. Kljub vsemu je po moje bistveno lažje odpirati štacune, kot postavljati bazne postaje, iskati lokacijska dovoljenja in skrbeti, da je vse to “up & running” (pa še naročnike iskati z smešno ugodnimi akcijami hkrati).

    Finančne krize, ki bo vrh verjetno dosegla 2009 ali šele 2010, pa raje nisem niti omenil.

  5. zigak Says:

    Tole me je pa čisto presenetilo, a ni Mirko prodal Tušmobila srbom?
    Plus sem moral prav pomislit kje hudiča je megaTuš v Btcju. Še nisem bil nikoli tam, je preveč od rok.

  6. dronyx Says:

    @zigak, megaTuš je v BTCju tam, kjer je bil včasih Baumax. Če greš iz Kolosjea na obvoznico, zaviješ na prvem krožnem križišču desno in potem takoj levo. Zraven je pa tudi neka precej velika trgovina s samimi tehničnimi napravami. Zadnjič sem bil tam prvič in sem bil presenečen nad velikostjo, še bolj pa nad razstavljenim sfriziranim hroščem, ki je baje Slovenski izdelek in kaj takega nisem videl niti v filmih. Baje je samo strošek predelave vreden čez 200.000 €.

    Drugače, kar se tiče Tušmobila, da me ne bo kdo narobe razumel, je s stališča uporabnikov seveda (teoretično) čim bolje, da je konkurenca ostra in da povzroči padanje cen, ali vsaj to, da dobiš več za manj denarja. Ampak pri trgovcih smo lepo opazili, da kljub “ostri” konkurenci, jaz od tega nimam čisto nič, ker se lepo zmenijo med sabo in morda plačujem še dražje, kot če bi imeli tako kot v komunizmu, samo Mercatorja. Se mi pa kljub vsemu zdi, da na področju mobilnih tehnologij ne vlada takšna simbioza med konkurenti, kot pa pri trgovcih. Edini problem nastane, če ponudnik zapre vrata, tako kot Vega in se naročniki lahko obrišejo pod nosom. Samo tudi v tem primeru uporabnike kupi kdo drug in stvari gredo naprej ter ne ostaneš brez mobilca in GSM signala. Oddajniki in zveze gredo pa v stečajno maso.

    Drugi pomislek pa imam glede tarif. Namreč konkurenca tudi pomeni, da niso vsi, ki jih kličeš, naročniki istega operaterja, kar pa je lahko zame slabo, če so cene klicev v druga omrežja bistveno višje. Če je temu tako, potem smo pa spet pri simptomu trgovcev, ko konkurenca zame ne pomeni nič. Čisto nič.

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s


%d bloggers like this: