Črne skrinjice

Nekateri zapisi v Blogosferi me prijetno presenetijo in navdajajo z optimizmom, da je še upanje za človeško vrsto ter da še nismo rekli zadnje besede.

Na zadnji takšen zapis sem naletel ravno včeraj pri Centrifuziji, ki se je v zvezi s kolesarskimi lučmi  spraševala:

Zakaj ne izdelajo luči, ki bi bila sposobna shraniti nekaj pridelane energije in bi luč enako močno svetila tudi, ko se malo ustavimo ali pa ko sestopimo s kolesa v kakšnem temnem hodniku? Saj to ne more biti tako komplicirano, ali pač …

To je to, kar uvršča človeka na sam vrh evolucijske lestvice in daleč nad druge sralce, ki samo mulijo travo, počivajo na soncu po obilnem obedu ali razmišljajo, kako bodo naskočili najbližjo samičko, ker jih privlači njen vonj.

Človek si, za razliko od ostalih živih bitji tega planeta, postavlja vedno nova vprašanja, izmišlja nove  probleme in mrzlično išče odgovore ter rešitve. Mi svoje okolice ne jemljemo samo kot naravno danost, ampak jo skušamo prilagoditi nam v prid ter si tako življenje vsaj olajšati, če že ne povsem zagreniti. Študiramo, grizemo, gledamo v teleskope, razbijamo protone, premikamo meje. In vso to filozofijo naravnost v samo bistvo zadane Centrifuzijin zapis o kolesarskih lučeh.

Sam se nekaj podobnega sprašujem že nekaj časa v zvezi z črnimi skrinjicami, ki se kot vemo uporabljajo že vrsto let v letalski industriji zato, da se da v primeru letalskih nesreč tudi z njihovo pomočjo rekonstruirati potek dogodkov. Kot zanimivost, sam izum ima kar precejšnjo brado, saj sega v davno leto 1957, nekaj let pozneje pa je Avstralija kot prva država uvedla njihovo obvezno vgradnjo v letala (vir).

Delovanje “črne skrinjice” se da lepo ponazoriti s pomočjo spodnje (sposojene) slikice.

vir: howstuffworks.com

Gre v bistvu za dve škatli, elektronski napravi, ki ponavadi sploh nista črne barve, pri čemer ena služi za zbiranje podatkov o samem letu in delovanju tehnikalij na letalu, ki jih zbira s pomočjo senzorjev in merilnikov (flight data recorder), druga pa za snemanje pogovorov v kokpitu letala (cockpit voice recorder). Skrinjici sta tehnično nameščeni v letalo tako, da je možnost “preživetja” ob nesreči čim večja. Tu pa takoj nastopi problem.

Za najhujše letalske nesreče je namreč značilno, da se končajo v peklenskem ognju, ko se vname  preostali kerozin v krilih, dostikrat pa se letala raztreščijo na nedostopnem terenu ali padejo v morje ter se skupaj z črnima skrinjicama oranžne barve vse skupaj potopi globoko na dno. Zato je z velikimi stroški povezano tako samo iskanje, kot poznejša rekonstrukcija in analiza podatkov, sploh če sta črni skrinjici močno poškodovani.

Ampak danes ima praktično že vsako levo moštvo Formule 1, ki kupuje na odpadu rabljene Ferrarijeve motorje in stare karoserije, v bolide vgrajen sistem telemetrije, ki prek radijske zveze in v realnem času prenaša podatke o delovanju motorja in ostale zanimive parametre v štab moštva, kjer vodstvo in mehaniki šminkirajo zraven LCD zaslonov, ki prikazujejo množico nekih grafov in številk, ki jih nihče v ekipi zares ne bere ali razume (govorim za levo moštvo).

Vendar, ali se res ne bi dalo nekaj podobnega narediti tudi namesto letalskih črnih skrinjic iz leta 1957?

Zakaj ne bi, če recimo EU že postavlja nov sistem globalnega pozicioniranja Galileo in “smo” z Airbusom eni največjih svetovnih proizvajalcev potniških letal, postavili standarde, razvili ustrezne komunikacijske tehnologije in hkrati vgradili v satelite še sprejemnike za globalno telemetrijo potniških letal, ki bi nadomestila “black boxe”?

S tem bi praktično odpadlo preiskovanje razbitin ali potapljanje nekaj 100 metrov ali še več pod morsko gladino za oranžnimi škatlami in bi preiskovalci samo prenesli k sebi računalniške podatke telemetrije ter digitalne zapis pogovorov, kar bi upam olajšalo preiskovanje morebitnih nesreč. Hkrati pa bi se  lahko rezultate meritev tehničnega delovanja letal uporabljalo še za izboljšave in morda še kaj.

Če ima kdo čas, mu lahko posodim moj spajkalnik in se lahko veselo loti dela.

Zanimivo branje:
How Black Boxes Work

Advertisements

10 Responses to “Črne skrinjice”

  1. rockstar1707 Says:

    Ja kaj bi pa potem delali potapljači?

  2. chef Says:

    Mogoče zato, ker bi te sisteme lahko iz svoje votline nadziral tudi Osama bin Laden? Morda bi lahko potem kar z joystickom razbil še kip svobode, kar bi Johnu McCainu tik pred zdajci zagotovilo zmago na volitvah?

  3. dronyx Says:

    chef, zamešal si Home Run, ki naj bi omogočal baje radijsko vodenje letal na daljavo (recimo če oba pilota hkrati zadane infarkt) in telemetrijo. Pri telemetriji gre za enosmerno komunikacijo od letala do sprejemnika, nazaj pa ne vplivaš na let. Poleg tega so danes metode kriptiranja že tako razvite, da je tudi Osama nemočen (in obratno velja tudi). Nenazadnje, če bi bilo to tako lahko, bi tudi pri F1 Osama prevzel bolide na daljavo z joystickom tako, da bi se zaletavali kot električni avtomobilčki v Luna parku.

  4. Ležalnik pika Com Says:

    Dvomim da bi naša Musar Pirc tole dovolila.

  5. dronyx Says:

    Ha, ha, Ležalnik, pronicljiv smisel za humor. Če bi Musar Pirc vedela, da obstajajo črne skrinjice, bi prepovedala letenje z letalom (ali vsaj pogovarjanje v pilotski kabini). 🙂

    Sicer je pa prav, da se varstvo osebnih podatkov resno jemlje, je pa res, da letalo ni oseba, zato telemetrija na srečo ne sodi pod tovrstno zakonodajo, razen če se šteje kot osebni podatek komande pilota (hm, zanimivo vprašanje)?

  6. Ležalnik pika Com Says:

    Vprašanje je predvsem ali piloti med letom dajejo samo komande ali pa mogoče tudi kakšno žaltavo razderejo skupaj s stevardesami. Kar je definitivno privat zadeva in pade pod vrstvo osebnih podatkov, kot smo se lahko prepričali :).

  7. chef Says:

    Ne, nisem zamešal, ampak enostavno o tem nimam pojma 😆

  8. dronyx Says:

    chef, vidim da ti pa ne boš nikdar politik. 🙂

  9. Centrifuzija Says:

    Ooooo, hvala. 🙂

  10. dronyx Says:

    Kot kaže je tole Airbus prebral. Plosk, plosk… (pričakuje provizijo ali pa da se vsaj kakšen del opreme imenuje po meni).

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s


%d bloggers like this: