Sopomenke

Pri pisanju bloga, oziroma natančneje, uporabi (zlorabi) jezika na blogu, je na voljo več možnosti. Nekateri pišejo po Srbskem sistemu »piši kao što govoriš, ejga, stari«, spet drugi se trudijo z slovnično pravilnim izražanjem (da mi nebi kdo slučajno…) in lepo skrbijo za naš jezik, večina blogerjev pa lebdi nekje tu vmes.

Jaz se trudim, da običajno pišem kolikor toliko pravilno in da ne zlorabljam po nepotrebnem jezika, čeprav mi seveda (ne)znanje slovenščine predstavlja kar resno oviro. Pa za to ne bi krivil učiteljice slovenskega jezika, ampak me jezik, kot znanost za proučevanje, ni nikdar zares zanimal. Celo več, velikokrat sem se čudil, zakaj imamo toliko različnih besed za isto reč, kar se mi je zdelo čisto razmetavanje sicer praktično neomejenih besednih resursov in samo dodatna velika težava za tiste, ki se želijo naučiti tujega jezika, ker jih po obvezni slovnici čaka še ogromen besedni zaklad.

Samo dokler napišeš na leto največ kakšen »vesele božične praznike in srečno novo leto« na voščilnico, ali pa še to ne, ker kupiš vnaprej natiskano, do takrat morda izgleda tako. Sedaj pa, ko že nekaj časa precej redno moje izlive objavljam na spletu, sem ugotovil, da so sopomenke ključne za to, da se ista beseda neprestano ne ponavlja in bi bil brez njih tekst še bolj suhoparen, kot sicer.

Recimo tipičen primer je beseda domnevno. Blog ni medij, kjer bi jaz kot kakšen novinar šel karkoli preverjati ali ugotavljati dejstva, ampak največkrat samo nekaj domnevam. In domnevam. In domnevam. In domnevam. In če nočeš, da samo domnevaš, moraš poiskati sopomenke. Potem pa lahko enkrat domnevaš, drugič špekuliraš, potem ugibaš, malo spet špekuliraš, potem se ti enkrat nekaj dozdeva in tako naprej. In nepozoren bralec morda na koncu sploh spregleda, da nimaš pojma o tem (vejca butec!) o čemer pišeš, kar je na koncu koncev visoko na lestvici bistva.

Odkar sem namestil slovenski črkovalnik v Firefoxa (različica 2) (toplo priporočam namestitev, če slučajno ne veste, da obstaja), večino tekstov pišem kar znotraj brskalnika, direktno v WordPress urejevalniku. Zatipkane besede se potem obarvajo rdeče, deluje pa tako kot v MS Wordu ali OO Writerju desni klik in izbereš besedo iz seznama predlaganih popravkov.

Za sopomenke pa je MS Word morda še najbolj enostavna rešitev in deluje hitra tipka SHIFT + F7. Ko tipkaš besedilo enostavno napišeš besedo, ki se v tekstu prevečkrat ponovi, stisneš navedeno kombinacijo in iz ponujenega seznama izbereš nekaj, kar pomeni enako ali vsaj zelo podobno, a zveni drugače. Upam, da bodo to čim prej dogradili tudi v spletne urejevalnike.

Mi je pa za nekatere besede resnično žal, da so po moje napačno uporabljene, oziroma jih je za takšno uporabo škoda. Recimo beseda “Vignette” za vinjeto. Jaz bi to besedo uporabil vsekakor za kakšno dish (hrano, moda pizza), ne pa za brezvezno nalepko. Ali se ne sliši lepo “One vignette with mushrooms omaka, please. Half beaked, half cooked.”?

18 komentarjev to “Sopomenke”

  1. ElQurc Says:

    odlično, sedi, 5 🙂

    za uporabo SLOVENSKE besede 😉

  2. ElQurc Says:

    mimo njive, ali slovenski črkovalnik deluje v ff 3 ?

  3. kekez Says:

    Prva lekcija, kjer so me učili pisanja strokovnih člankov:
    1. pozabite vse o stilu pisanja, kar so vas učili v šoli
    2. ne uporabljajte sopomenk, čimvečkrat ponovite iste ključne besede
    3. ne uporabljajte zaimkov, čimvečkrat ponovite iste ključne besede

  4. Anonimnež Says:

    ElQurc: Deluje tudi v FF3.

  5. kekez Says:

    Najbolj smešno pri novi slovnici pa se mi zdi, kako postaja pravilo, da se po novem vse piše na_razen.

    Potem beremo v časopisu:
    “Po_nesreči si je zlomila nogo.”
    A ni bila že nesreča dovolj, da si je šla kasneje še lomit nogo?

    Kjer_koli se ti lahko pripeti kar_koli.
    Mi zna kdo pojasniti, kaj pomeni “koli”, če je že samostojna beseda. Slišal sem le za bakterije koli.

    Bo mo ne koč mor da pi sa li ta ko le?

    Zanimiv se mi zdi tudi stavek iz medijev: vlak se je iztiril. Ja seveda, letalo se je pa pristalo. 🙂
    Ali pa, motorist je zbil dve peški (in tri koščice?).

  6. Anonimnež Says:

    Dr. Onyx: Tukaj imaš napisan pomen iz SSKJ kaj pomeni beseda vinjeta. 😉

    Črkovalnik, ne popravlja predlogov s/z, kako rešuješ ta problem?
    “Domnevam”, da imaš svojo tajnico, ki ti lektorira tekst, mogoče ti tvoji pravniki s tem ko lektorirajo tekst krajšajo čas na dopustu, ali pa imaš najeto kakšno brhko mladenko, ki ti to lektorira?

  7. dronyx Says:

    anonimnež, danes težko dobiš zanesljiv kader na trgu, tako da se o uporabi s/z odločam kar sam. Verjetnost napake je samo 50%. ;(

    Sem pa razočaran nad črkovalnikom, vgrajenim v Openoffce , ker če bi pa njega poslušal, potem je pa tekst skoraj neberljiv. Večino daljših besed po njihovo se sploh ne na piše sku paj, ampak moraš pisati v dveh delih, kot kakšen Ki-tajec. Kje so pa to pobrali?

  8. Anonimnež Says:

    kekez: Preberi si tale prispevek.
    Za besedo koli ti lahko povem, da je to več kolov (recimo koli za fižol, paradajz, karkoli kar raste po kolu). Za natančnejši pomen in uporabo besede “koli” poglej v online SSKJ.

    A nisi nič prisoten in priseben v šoli pri predmetu z imenom slovenščina?!?

  9. Anonimnež Says:

    Dr. Onyx:
    “Anonimnež Says: Your comment is awaiting moderation. ” ?!?
    cenzura?

  10. Anonimnež Says:

    Dr. Onyx: Katere HTML kode so dovoljene v wordpressu?

    Domnevam, da ti neki “bremza” ena skripta.

  11. sparkica Says:

    O porkatoporišič 😀 A da se bo pisalo narazen? 😀
    kekez, dolžan si mi krpo :mrgreen: ker sem popljuvala (pardon, po pljuvala) monitor in to s kavo :mrgreen:

  12. Anonimnež Says:

    Dr. Onyx: V žargonu v IT branži lahko uporabljamo besedi “vignette”, samo kaj ko jo bodo poznali ljudje, ki to berejo dr. Onyxeva kompanija, pa mogoče še kdo.

  13. Anonimnež Says:

    kekez: V kateto šolo hodiš?

  14. kekez Says:

    mal mam še do penzije

  15. Luka Says:

    Ha … bravo … meni pa fali še dosti.

  16. raja Says:

    Malo sem alergičen na takšne napake – “z (!?) slovnično pravilnim izražanjem”. Pravilo za uporabo s/z je pa ja najenostavnejše, ane?

  17. DJ Says:

    Vinjeta v kulinariki? Hm, jaz sem imel se boljso 😀 idejo: Da bi se besedo zgoscenka ne uporabljalo za CDje, ampak za gneco v prometu. Npr. Na avtocesti A321 zaradi zaprtja pasu nastaja vecja zgoscenka pri izhodu 11. ;D

  18. Anonimnež Says:

    Raja: Tole si preberi, nekaj piše o tem.

    Dr. Onyx: Offtopic: “Psychedelic mushrooms” so gobice, ki jih jemljejo “mamilaši”, s katerimi baje hodiš po vodi.
    Zato tole ne more biti omaka!

Oddajte komentar

