Za prijatelje se dela zastonj!

“Halo, halo…oooo živijo Onyx, stari moj, se opravičujem, ker te takole pozn kličem. Sej še ne spiš, ne? Veš, sem si ubodu nov računalnik, pa bi te prosu, če mi lahko naložiš gor Winse, pa še kakšen Word za pisat, da bom lahko začel delat. Veš, sam ga dobu v akciji za 400 ojrov, ful je bil znižan, pa še na 12 obrokov brez obresti so mi ga dal. Si predstavljaš, stari moj? Za 400 ojrov sem ubodu dual-korca, ma 4 Gige spomina, grafika naspidirana, 800 Gigov diska, stari moj. Si predstavljaš? 800 giga diskov? Nisem mogu verjet, da se mi to dogaja. Dej, če maš čas, ti ga bom pokazu, pa mi boš še gor naložu programe. Prov? Ajde, dej prlet, pa še sprot kakšno rečeva.”

Sweet, stari, to je pa res poceni. Sam ali nimaš že naloženo vse gor? Saj so ti morali to v štacuni naložit, ker ne smejo prodat računalnika brez operacijskega sistema!”

“Stari, me ti zajebawaš? Bi me rad pwnow? Stari moj! Pa kaj ti mislš, da ti bodo za to ceno še programe gor nalagal? Pa ritko v garanciji brisal? Kje pa živiš, človk? Ti me zezaš, ne? Dej, ajde, prlet, da bom lahko čim prej začel delat. Se vidva. Čao!”

Tole sem si sicer na hitro izmislil in namerno napisal v domačem, sočnem jeziku, samo to sem doživel že “nebroj puta” in ko sem prebral še zapis Predrage računalniške storitve v Sloveniji, mi je pa dokončno postalo jasno, da ljudje v tej državi nimajo jasne predstave o ničemer, kamor sodi tudi računalništvo.

Najprej naj povem, da sem tudi sam že večkrat raznim prijateljem in znancem pomagal pri težavah z računalniki. Reševal viruse, konfiguriral wi-fi točke, rutarje (poizkus šale), razkuževal spyware, nameščal OS, vlekel kable in še marsikaj. In niti enkrat se ne spomnim, da bi komu za te usluge sploh kaj zaračunal. To je samoumevno, da ti računalnike in te zadeve znanci poštimajo zastonj in tudi če te kdo vpraša, koliko sem dolžen, je to mišljeno samo kot vljudnostna fraza. Kaj pa naj bi mu na to odgovoril? Če rečem 10 € je bolje, da mu naredim zastonj, ker sicer nisva več prjatla. Še znanca verjetno ne več. Če mu po referenčnem ceniku Gospodarske zbornice Slovenije zaračunam samo delo tehnika po 42 € na uro, se mi bo verjetno nasmehnil in rekel, da tako dobre šale že dolgo ni slišal in da ga zelo veseli, ker imam še vedno dobri stari smisel za črni humor. Tako pač dobiš včasih kakšne doma pečene piškote, potico morda celo pivo brez alkohola in si lahko na koncu še vesel, ker si pet ur v nedeljo popoldne lahko razkuževal nek računalnik, ki je bil okužen do vratu z virusi in spywarom ter se ni več niti zagnal.

Samo ko pa takole človek na stara leta meditira, mu ni pa več nič jasno. Recimo, če hočeš položiti nekaj kvadratov ploščic na hodniku, vgraditi eno predelno steno 4×2 metra Knaufa, ali pa recimo samo montirati navadno WC školjko, ne poznam nikogar, ampak res nikogar, ki bi lahko poklical nekega prjatla ali znanca, če mu pride to naredit kar zastonj. Poznate vi koga?

V teh primerih imeti prjatla ali znaneca pomeni, da ti pride zadevo naredit že čez mesec, ali kvečjemu kakšen dan pozneje, ter ga ne prosiš na kolenih pol leta, če bi si lahko vzel čas in naredu uslugo. Uslugo, ki jo boš itak plačal in to po obrtniških tarifah, brez centa popusta za prjatle. pa mogoče se bo še toliko potrudil, da te ne bo čisto na suho nategnil in bo zadevo kolikor toliko spodobno narejena ter ne bo potrebno čez par dni klicarit novega majstra, če pride nekaj popravit, ker je eden drug fušar zamočil.

“Veš stari, saj bi ti malo manj računal, samo potem se bo pa to okrog razvedlo in bodo še ostali hotli, da jim delam zastonj. Saj me razumeš, ne. Jez moram tud živet, mam družino, pa avto, pa bolno taščo. To vse stane. Lahko pa se zmenva, da ti računa uradno ne napišem, pol ti pa lahko 2% manj računam, če se strinjaš? Zakaj bi plačeval pogoltni državi, ki potem denar od davkov skozi okno meče? Pa kaj ti to razlagam, stari, sej sam dober veš, kako se to delo pr nas. Sej si še tam v službi, k si bil, ne?”

[sarkazem on]
Jaz osebno sicer povsem resno menim, da bi morale biti IT storitve, kot je recimo nameščanje operacijskega sistema in gonilnikov, čiščenje virusov in spywara, priklapljanje raznih naprav, kot so printerji, skenerji, fotkiči in podobno povsem zastonj. Hudiča vendar, saj namestit OS in vozače (šoferje, driverje, gonilnike, pohotneže…) ni nobena umetnost. Noter vtakneš CD, ki itak ne gre v drugo lukno, ker je zanalašč to tko narejeno, pržgeš računalnik (čaki mal, mogoče je potrebno prej računalnik pržgat, preden greš CD vtikat?), on te vpraša, če bi namestu sistem, rečeš Ja, kwa pa druzga, potem pa klikaš naprej do konca. Pa ga maš. Sej pol pa sam še notr vtakneš drug CD kjer so gor vozači za mamaplato in grafično, ki se pa tud sam od sebe zažene in tud sam od sebe ugotovi, kaj mora namestit. Stari, baš neka silna težava? Poleg tega mi že tako predrago plačujemo hardware, naj bo zato pa vsaj software in tole prčkarjenje okrog računalnikov zastonj. Ali nas morajo res od spred in od odzadi ves čas odirat? Ne! Ni treba, če se jim ne bomo pustil. Banda računalniška pokvarjena. Nas bodo imel za norce?
[sarkazem off]

Kar se mene tiče, sem že nekaj časa nazaj sklenil, da se na hobi domače računalništvo ne spoznam več. Zaračunati tega dela ne morem, če pa to počnem zastonj, pa v bistvu delam samo škodo nekemu poklicu oziroma področju, ki je tako samo še bolj razvrednoteno in takšno razmišljanje se žal seli tudi v poslovna okolja, kar je pa nevarno. Če bom zaradi tega izgubil kakšnega prijatelja ali znanca prav, potem pač ni bil vreden, da je moj prjatu.

Uf, skoraj bi pozabil. Jan, stari moj, ko zaženem računalnik mi javi, da ne more naložit nezga gonilnika. Pol se mi pa ful dolg časa nalaga, pa nalaga, pa nalaga, da skor znorim, ko pa pridem v windowse mi pa javi, da ima premal spomina in zamrzne, tako da ne morem čisto nič naredit, samo še električni kabel lahko ven potegnem. Samo kako premal spomina, ko pa sem mu glih zaradi tega dokupu še 4 GB, tako da jih ima zdej že 8 GB. Ko bom znoru, bom šu še eno ploščico kupit za 4 GB, sej spomin je ratu dons đabe. Stari, bi skoču do mene in tole mal pogledu, kva mu je? Vem, boš reku, serviserja si ubod. Samo stari, jest delam za 800 starih € plače, če mi ne bi šef vsak mesec na roko stisnu še tisočaka ojrov, bi bli lahko moji otroc doma lačni. Pa veš, Mojca bi rada novga video iPoda , ki ga majo že vse njene sošolke, mimogrede, sinkotu sem pa kupu Air Maca, tistega, ki ti tehta manj kot kilo, ker hodi na faks in rabi za šolo. Prideš?

Preberi še:
Cene računalniških storitev by Marco

14 Responses to “Za prijatelje se dela zastonj!”

  1. Jan Says:

    Vešde dr. Onyx zate vse 🙂 Jao ste se pa res vsi vtaknal v ta zapis 😛

  2. dronyx Says:

    Če bi ga videl že prej, bi se prej tudi odzval. Sicer ta tvoja altruistična filozofija je čisto OK, ni pa OK za naš trenutni kapitalizem, ker ga ruši pri temeljih. Če bi živel v kakšnem Izraelskem Kibutzu, pa mislim da bi lepo uspeval. Ti bi drugim zastonj šraufal računalnik, oni bi pa tebi zastonj popravljali avto, prekrivali streho…

  3. Tjasa Says:

    Ej, frizerka (tapocen, nič fensišmensi) me olupi za 50 €, ko grem nohte štimat, gre 20 po tamalem, za menjavo olja in filtra na karjoli so me olajšali za 80 €, sem omenila, da to ni nič v primerjavi s tem, kaj si je zadrznila država?

    No, računalnik si rihtam sama.

    BTW. Prav fin “manifest” 🙂

  4. Jan Says:

    Hja, js sm še zmeraj optimist 🙂 Samo me kapitalizem zmeraj postavi na trdna tla. Sej kul, da je spet mal prevetrena blogosfera 😛

  5. easyriderka Says:

    Jap – poznam tole – kot da bi brala dogodivščine mojga lubeka. Isti revež. 🙂

  6. Mašon Says:

    No, pozabu si omenit, da potem si ti kriv, ko gre kej narobe in te po možnosti tvoj ‘kolega’ še nadere zrd tega.

  7. dronyx Says:

    Mene je enkrat poklicala kolegica, če ji pridem neki zrihtat, ker ne dela tko, kot bi moral. Pa mi pove, da je dobila nekoga iz Ljubljane, ki ji je za 15 € rihtov računalnik. Za 15 € se je ubadal z wireless povezavo in v to ceno je vključen tudi prevoz, pol ure v eno smer. Sicer ni bilo čisto v redu narejen, zato so bile težave, me je pa šokirala s ceno. Od takrat sem res naredil križ čez tem in se domačih uporabnikov ne pritaknem več. Ne za denar, ne zastonj. 15 € si pa lahko vsak, ki si kupi računalnik, privošči. Ne meni potem težit. 🙂

  8. Petermašeter Says:

    Meni ponavadi gnjavijo s pritožbami za prometne prekrške. Ko jim poveš še ceno, so užaljeni.

    Pa naj si grejo rihtat stvari k zobozdravnikom. Ti so znani po tem, da delajo zastonj.

  9. tuditak Says:

    Čisto res je, kar si napisal. Tudi mene so nekaj časa morili raznorazni sorodniki, prijatelji in znanci, pa sorodniki od sorodnikov, prijatelji od prijateljev in znanci od znancev. Potem sem nekega dne naredil lepo konec: sorodnikom od sorodnikom in kar je še tega lepo računam – ko to naredim enkrat, ga ne vidim več: je vredno tega denarja tudi, če bi ga moral jaz njim plačat, prijateljem, znancem in sorodnikom pa pridem pojest potico in ne zrihtam nič. Kao ne znam, presega moje sposobnosti, naj vprašajo kakega sosedovega mulca.

  10. chef Says:

    He, he.

  11. dronyx Says:

    Če je recimo pri nas 800.000 kosov računalnikov v zasebni lasti (štejem PC in prenosniki) in če je za nemoteno delovanje vsakega potrebno recimo storitev samo za 100 € na leto (to je po ceniku GZS samo par ur na leto), je to letno 80 milijonov evrov. Če bi to počelo 10.000 ljudi, je to dodaten zaslužek v obliki 8 kile evrov na leto za par ur dela. 😉

    Samo kaj, ko ljudje ne razumejo bistva kapitalizma, potem se pa pritožujejo, da se ne da denarja služit. Ja seveda, da se ga ne da, če pa se obnašate kot sestre usmiljenke. Računalništvo je postalo kot nekakšno prostovoljno gasilstvo, le da se pri gasilcih spije več piva.

  12. Drakula Says:

    Hehe, dobro si to napisal.

    Pri meni je to zastonj štimanje kompov šlo celo tako daleč, da sem se nehal družit z ljudmi, ki so to od mene pričakovali. Ker jim na lep način nisem mogel razložit, da zastonj ne bom delal in sem pol dobival klice v stilu “ne morem poslat mejla, pa je nujno, če ne zgubim službo, pridi hitro” in seveda nikoli nisem prišel.

    Nakar se je začelo okol govorit kako sem nesramen, samo za denar da mi gre in da nikomur ne pomagam.

    Problem je v tem, da mene te govorice ne motijo in ko me danes ti ljudje kličejo je prvo vprašanje, ki ga dobim “koliko bi mene stalo, da bi mi ti….”.

    lp

    lp

  13. Lojtra Says:

    haha, te so hude, jst sm dostkrat kej naredu zastonj pa si tud dostojenga HVALA nism zaslužu, in pol k to dvakrat trikrat nardiš pa te pol tud povohajo ne, kaj čš pol narest.
    Ej stari mam problem, a mi lahk pomagaš. Ej stari maš navodila preber si, danes vse piše, samo prebrat je treba. Če pa nimaš cjta za to pa poklič koga.
    Al pa druga varianta, enostavno rečem ne znam, čeprav je še tok banalna stvar, pa kljub temu da sedim 8 ur za kompom. Pač ne da se mi s tem ukvarjat, pol pa kej zjebe pa prav da si ti kriv, je****u, ti pa porabu 8 ur da mu to uštimu.

  14. cdmikelis Says:

    Bravo dronix: lepo napisano. Sam sem imel prvi računalnik na srednji šoli (med sošolci) in tudi na vasi. Po desetletju zgoraj opisanih prigod, sem imel že toliko prijateljev, da jim nisem vedel imena vsem. Potem sem se po priporočilu prijeteljav, ki so največ storitev “jemali” pri meni, odločil odpreti S.P. za računalništvo: “Veš, ti bi mogu firmo odpret za tole…”. Prvo leto v firmi sem se strašansko matral najti kako stranko… Polovico ljudi sploh nisem več videl, vsi prijatli in “prijatli” pa so seveda moralno pritiskali name: “ej, za prijatelja, ne?” Moj odgovor je bil: “Jaz od tega živim”, z dodatkom “delam pa tako samo prijetlom, ker vas je toliko, da mi ni treba še naokoli iskat”. strašno so se razredčili. Na splošno pa znajo stranke ki jih razvadiš s popusti kaj kmalu očitat “slab posloven odnos”, “nekorektnost”, lahko tudi “strokovnost”… V glavnem moje reklo: “Pri nas imamo kakovostno robo, pri konkurenci imajo pa popuste”. Vsak nekaj 🙂

Oddajte komentar

