Pomisleki ob uvedbi vinjet

Tole pišem pozno v noč kot bivši predsedniški kandidat, zato se bom potrudil izpasti pametno, čeprav se zavedam, da gre verjetno za račun brez krčmarice z velikim oprsjem. Cenjenemu bralcu se vnaprej opravičujem, če je tekst nepovezan in zmeden brez jasno izraženega koncepta in vodilne rdeče niti, vendar to je posledica težke neprespane noči, ki je še pred mano.


vir: bbsnews.net

Vse se je začelo že zgodaj popoldan preteklega dne, ko sem zagledal na spletu slike Kristin Davis in je postalo tudi meni jasno, da gre res za Kristin Davis ter zaradi tega potem nisem zaspal do treh ponoči. Samo ko to pišem tega še nisem vedel. Predajal sem se sanjarjenju in meditaciji, med katero sem razmišljal…ne boste verjeli…o vinjetah. Če je to normalno, lepo vas prosim? Očitno moram spet čim prej poklicati lokalno dežurno zdravnico, da mi napiše novo napotnico za specialista urologa, ker to po moje ni normalno.

Sedaj pa k bistvu moje nočne more, vinjetam.

O tej temi sem pisal že dvakrat, kar je natanko tolikokrat (dvakrat) več kot o Kristin Davis, in kar je zame samo še en dokaz več, da je z mano nekaj hudo narobe. Vendar danes vemo nekaj neznank več, zato se lahko o tem pogovarjamo nekoliko bolj resno in argumentirano ter razkadimo nekaj megle, ki se je nabrala okrog te teme v zadnjem mesecu.

Z 1. julijem 2008 dobimo v SLO vinjete, ki bodo potrebne tako za vožnjo po avtocesti, kot tudi (POZOR!!) za vožnjo po cesti enega ranga nižje (ne vem kako se ji uradno reče, so pa modre table namesto zelenih). To je že eden izmed ključnih podatkov, ker to v bistvu teoretično pomeni, da potrebuješ vinjeto tudi za vožnjo v krogu po ljubljanski obvoznico, ker si šel pač v soboto popoldan malo na sprehod in svež zrak. Jeba, vam rečem. Tukaj sem jaz brez moči, ker brez obvoznice si vožnje ne predstavljam. Že ko zagledam semafor, mestno gužvo na križišču in vse tiste utripajoče modro, zeleno, rumene lučke na semaforju doživim blažji epileptični napad in dobim peno na ustih.

Znana je tudi že druga neznanka, to je cena. Obstajale bodo samo dve vrsti vinjet in sicer letna, ki bo veljala od začetka prvega do zadnjega novega leta po ceni 55 € ter polletna, ki bo veljala pol leta od dneva nakupa 35 €. Poleg tega bodo še motoristi dobili svojo, pri čemer bo za njih uvedena samo letna po ceni 27.50 €.

Cena je za povprečnega slovenskega voznika nedvomno ugodna, za mnoge celo tako ugodna, da o prometnem ministru Žerjavu za šankom že govorijo kot o kašnem pop zvezdniku, računskem geniju in dobrotniku. Sam na palec desne noge ocenjujem, da bo verjetno na ta način več kot 80 % naših voznikov, ki avto ne uporabljajo samo na dan mrtvih za vožnjo do lokalnega pokopališča, dejansko plačalo manj. Jaz sem pri taki ceni ravno na meji, čeprav bo šok mnogo večji, ko bom moral v trenutku odšteti 55 € v gotovini (plastike ne uporabljam že nekaj let) vnaprej, prej pa sem napraskal nekaj centov drobiža za cestnino sproti, ter nekajkrat po nekaj evrov na leto za vožnjo do obale.

Če ne bi bila potrebna vinjeta tudi za obvoznico, sam jo verjetno sploh ne bi kupil in bi se vozil na morje po stari cesti. Nenazadnje je taka vožnja bolj dinamična, všeč mi je drift na Črnokalskem klancu, pa še vmes se lahko vstaviš v kakšni gostilnici, kjer lahko za predjed morda celo zagrabiš za rit kakšno luštno natakrico ali ji mimogrede navržeš kakšen seksualni dvotip. Tega na avtocestah pač ni. Vozi in ne sprašuj.

Pri vsakem računu brez prsate krčmarice pa se zadeva konča pri stari dobri linearni algebri oziroma matematiki.

Namreč izračun cene vinjete temelji na dveh postulatih.

Prvi, da je pri nas v obtoku cca. 1.100.000 osebnih vozil in drugem, da po podatkih Policije mejo prečka letno 2.700.000 tujih osebnih vozil. Ta drugi podatek pa pri meni prižge rdečo luč, pa ne želim nikakor podcenjevati sposobnosti Policije (Urška, he, he…ne bi o šalah na ta račun tule, ker večina ne bi razumela poante).

Namreč pozor! Mi uvajamo letne in polletne vinjete. Za resen izračun, kjer predpostavljamo, da bomo do golega odrli predvsem tujce (dopustnike) na poti do Hrvaške obale (ali kdo tu že vidi politično genialnost te ideje?), ki bodo recimo za 4 ure vožnje čez Avstrijo plačali 7 €, za uro in pol vožnje čez SLO pa kar 35 €, sedaj sem se pa zmedel…aha, kar sem hotel povedati je, da bi za resen izračun pa vendarle morali upoštevati ne absolutno številko tujih vozil, ampak absolutno številko modificirano za vpeljan model vinjet.

Sliši se komplicirano, pa ni.

Tudi tujec bo lahko kupil samo letno ali polletno vinjeto, ki jo verjetno ne bo takoj ko zapusti državo strgal iz sprednje šipe. Torej eno osebno vozilo Italijana, ki je 50 krat odšel čez mejo v casino Perla se šteje tu kot 1 in ne 50, ker bo kupil verjetno letno vinjeto in odštel samo en krat 55 €. Isto recimo armada zdomcev iz južnih bivših republik, ki dela na začasnem delu v Avstriji in Nemčiji, se ne šteje kot 1 ob vsakem prehodu meje in vstopu v SLO, ker bodo verjetno isti avtomobili mejo prečkali z letno vinjeto za vse večje praznike in počitnice.

Torej ta izračun lahko pade povsem na otročje lahkem matematičnem problemu, ker imamo več neznank kot pa je na voljo enačb. To pa vedo tudi cvekarji, da je NEREŠLJIVO. Oziroma rešljivo šele potem, ko dobimo toliko enačb kot neznank.

Druga past kjer ta sistem, ki temelji na nam sicer povsem všečnem odiranju tujcev, lahko pade, je sistem nadzora in kaznovanja prekrškarjev brez vinjete. Tu se za nas domačine toliko ne bojim. Nenazadnje postaviš na nekaj ključnih mestih kamere, poslikaš vsa vozila, računalniško obdelaš slike in samo pošiljaš položnice. Pri tujcih je pa problem, ker če ga zadosti hitro ne ustaviš, gre lahko že čez mejo in izterjava v tujini prekrškov ne dela in po moje še nekaj časa ne bo delovala. Torej bodo morali tujce brez vinjet loviti policisti (ali kasneje v specialce preoblečeni MARSOV-ci, pardon darsovci), kar ni tako trivialno kot izgleda. Ujeti ga je namreč potrebno „in flagranti“ na avtocesti ali hitri cesti, bi pa rad videl policista, ki si upa ustavljati vozila, ki drvijo z 200 km/h ali več od Celja proti Blagovici z loparčkom na odstavnem pasu? Potem je pa tu še problem višine kazni. Namreč če postaviš kazen prenizko, recimo 100 €, potem bo večina tujcev reskirala in ne bo niti govora o 2.000.000 njim prodanih vinjet. Če postaviš kazen dovolj visoko, recimo 500 € ali več, potem pa moraš zagotoviti, da statistično gledano tujec ne bo tvegal in bo vedel, da ima vsaj 20% možnosti, da ga bodo ujeli, če bo vozil na črno. To pa potem nadalje pomeni, da potrebuješ zelo veliko ekipo, ki bo izvajala nadzor, kar pa tudi ne bo ravno poceni.

V poletnih mesecih, v času dopustov, bo zadeva sicer nekoliko lažja, ker enostavno ustvariš par nepreglednih kolon (recimo umetno povzročiš vsak dan eno kao nesrečo, da se promet ustavi), potem pa med dopustnike pošlješ hordo študnetnov z plastenkami vode in…položnicami za kazen tistim, ki nimajo nalepke. Pa še tu bo pri tujcih prišlo do problema izterjave, ker nek Fahrudin rodom iz Brčkog, v mladosti državni pravak v boksu in na pogojnem odpusti iz zapora, kjer je prestajal nekajletno zaporno kazen zaradi uboja hišnega ljubljenčka iz koristoljubja, pač neki simpatični in nedolžni študentki prvega letnika fakultete za socialno delo Moniki B. iz Štanjela ne bo kar brez upiranja na roko plačal petstotaka. Verjemite na besedo.

Uf, koliko teksta, pa ura je šele dve ponoči. Sedaj sem pa že resno utrujen in preden me premami spanec, moram tole moje življensko delo počasi končati. Počutim se približno tako, kot se je počutil Dostojevski, ko je bil pri romanu Vojna in mir na 2450 strani pete knjige. Nujno pa rabim skodelico močne kave (tu ne pride v poštev cikorja ali proja), da ne padem iz stola direktno v koš za smeti ob meni.

Iz mojega izvajanja je upam do sedaj že jasno, da sistem vinjet prinaša tudi pasti, zato se velja vprašati, ali ne obstaja morda tudi boljša, predvidljivejša in pravičnejša rešitev problema?

Po moje obstaja.

Jaz bi na ceste, za katere skrbi država, gledal kot integralno celoto, pa naj bo to avtocesta ali državna cesta. Te prometnice so glavne arterije in vene prometnega obtoka ter zato nacionalnega pomena. Za delovanje tega obtoka so potrebna sredstva tako za tekoče vzdrževanje, kot nove investice in investicijsko vzdrževanje. In ta sredstva je na nek način potrebno zagotoviti.

Idealen sistem pobiranja cestnin je po moje tak, da ne ustavarj z pobiranjem cestnine dodatnih stroškov, da je pravičen, torej kdor uporablja ceste več, tudi plača več, da je predvidljiv in omogoča fini nadzor nad  finančnim tokom (strokovno cash flow) ter da zaradi cestninjenja ni nikakršnih ovir na cestah.

In vse to je po moje izvedljivo enostavno tako, da se ceni goriva (bencin, nafta, pogonski plin) prišteje še vsotica, ki zagotovi tistih nesrečnih 200.000.000 € na leto.

Pa poglejmo koliko denarčka pri litru je to s pomočjo fibonaccijeve vrste in parcialnega odvajanja polinoma pete stopnje Čebašnikova? Se hecam, samo malo osnovnošolske 1+1, pa je piška pečena.

Poglejmno najprej kaj imamo:
Imamo 1.100.000 v SLO registriranih vozil (ne vem če so tu tudi motorji in traktorji?).
Predpostavimo, da vsako vozilo naredi vsaj 10.000 km na leto.
Predpostavimo, da je povprečna poraba vozila 7 litrov na 100 km.

S pomočjo teh enačb izračunamo, da letno recimo pokurimo za vožnjo 770 milijonov litrov.

Pa jih po moje dejansko bistveno več, ker prvič naredimo v povprečju več kilometrov, poraba je tudi višja zaradi armade Touaregov in podobnih težkokategornikov, ki 20 litrov/100 km porabijo v standby-u (plus javni promet, taksi službe…). Ampak izhajamo po principu „worst case scenario“ iz te številke.

Da zberemo 200.000.000 € na leto iz 770.000.000 porabljenih litrov moramo liter podražiti za 26 centa. Moja ocena je, da je prava številka še bistveno nižja in okrog 15 centov na liter.

Stroškov na ta način praktično ni, denar se preprosto odvede kot DDV od prodaje goriva. Lahko se potem združi DARS in DDC v eno firmo, ki integralno skrbi za državno cestno omrežje, kar bi prineslo prihranke pri človeških resursih, pa tudi ob pravilni organizaciji bi bila cena izgrajenega ali vzdrževeanega kilometra bistveno nižja.

Seveda tu nisem posebaj omenjal tovornjakov. Za njih se mi zdi satelitski sistem cestninjenja idealna rešitev, ker hkrati omogoča tudi nadzor gibanja (kemikalije, jedrski odpadki, nezemljani) in podobno.

In kje so slabosti tega načina?

V bistvu jih gledano širše ni, gledano ozko pa nekateri izgubijo privilegije in visoke zaslužke, ki jih omogočajo do sedaj videni načini pobiranja cestnin in preplačane gradnje cest. Verjetno je manjši problem še inflacija, ker je po neki čudni logiki v košarici, na podlagi katere se računa inflacija, tudi bencin in recimo ne ribje konzerve. Ampak to je bolj fiktivni problem, saj se da nenazadnje iz košarice na UMARJU z odlokom ali odredbo svetovalca II. v pravni službi bencin preprosto vreči ven iz košarice in se pač ne šteje pod inflacijo.

Aja, pa na nek način bi bilo čez čas potrebno rešiti tudi porblem z armado tistih, ki se bi vozili na akumulatorje, ki bi jih polnili na črno doma v garaži. Samo to se da tudi rešiti tako, da še teh 15 centov pribiješ na ceno kilo Watne ure, pa je problem rešen.

Upam da so tudi slepci med vami, spoštovani bralci, spregledali, kakšno fatalno napako ste naredili jeseni leta 2007, da mene niste izvolili za precednika?

Sedaj me je pa spanec dokončno ubil in poč as iii u g a š a m. S   a    m  o š e shra  nim tol e………

Crap. Ne morem več.

Advertisements

8 komentarjev to “Pomisleki ob uvedbi vinjet”

  1. dronyx Says:

    Študentka Nina, hvala za čisto simpatičen prvi prispevek. Samo ne okrog govort, kdo ga je zares napisal! Saj veva za kaj gre, mar ne? 😉

  2. PiPi Says:

    z bencinom bi slo ( in smo tudi ze meli razne bencinske tolarje/dinarje vcasih ), samo kaj, ko bi pol tujci tankali na drugi strani meje, slovenci pa bi dejansko financirali njih?

    .::PiPi::.

  3. dronyx Says:

    Pipi: nimam sicer podatka, koliko je bencin vreden v sosednjih državah, ampak recimo, da je pri nas vsaj za 15 centov še vedno cenejši in tako kljub takšni podražitvi ne bi dosegli njihove cene. Glede tega, ali bodo z vinjetami tujci res nasedli na foro in nas financirali, ali pa se bodo avtocestam SLO na daleč izognili in se vozili po starih cestah in sosednji Italiji, bo pokazal šele čas. Ker če ta fora pade v vodo, bomo spet lepo nazaj po starem kar sami vse račune plačevali.

    Jaz osebno sem ZELOOO skeptičen, ker poznam Nemce še iz Istre, ko smo tja hodil še na morje in so pili vodo iz steklenic, ki so jih pripeljali iz ZRN ali še bivše DDR. Ne morem si predstavljati, da bi ti isti ljudje, ki so danes 20 let starejši in hodijo še vedno v Koversado na morje (kar pomeni, da varčujejo tudi pri kopalkah), za uro pa pol vožnje čez SLO dali kar tako 35 €. Ne morem verjeti. Poleg tega se mi zdi pametneje, da smo privlačna turistična država tudi za enodnevne tuje turiste, ki se ustavijo na poti na Hrvaško v Postonjski jami ali Lipici, ker se da po moje prek turizma zaslužiti precej več, kot se da izgubiti, če se te prime sloves države, kjer tujce nepošteno in krivično oderejo zato, da se sami lahko ceneje vozijo.

    Recimo mene so samo enkrat na poti iz Murterja iz kolone vozil potegnili zanalašč CRO policisti, ker sem kao prekoračil omejitev (vozil sem v koloni z ostalimi, tabla za omejitev 30 km/h je pa ležala nekje v grabnu!!!) in so videli, da sem slovenec ter sem plačal takrat nekaj 100 mark kazni (ne vem več natančno). Od takrat zame CRO ne obstaja več. Nikdar več v vsem tem času od takrat nisem prestopil meje in verjetno me tam še leta ne bodo videli. Dokler ima morje Grčija in še kdo, zame Lipa naša več ne obstaja. Princip je princip, jebi ga.

    Se pa strinjam z Alešičem, da bi morali glavno breme financiranja vzdrževanja avtocest nositi tovornjaki, ki ceste tudi daleč najbolj uničujejo. To pa dejansko rešuje satelitski sistem.

  4. ElQurc Says:

    četrta beseda od zadaj pove vse o tem ex-predsedniškem kandidatu. crap.

  5. ani Says:

    Halo, pa kdaj se je pri nas kaka stvar že uredila smiselno in s čim manj stroški? Če bi samo navili ceno goriv – od česa pa bi živela ena mala četica tistih, ki bodo sedaj pokasirali čedne kupčke z uvedbo vinjet?

    Glede tujcev pa – jaz bi se takšni državi, ki mi hoče za mukotrpno (itak bodo vseeno kolone zaradi “šengena”, pa zaradi nesreč, pa …) prečkanje države zacolati najmanj 35 evrov, v velikem loku izognila. Verjetno bo še kdo tako razmišljal.

    Eno veliko vprašanje je seveda nadzor in sankcije … dobro si opisal, nimam kaj dodat.

    Mogoče pa želi naša država preusmeriti promet tujcev mimo naše dežele – da bi mi lahko dihali čistejši zrak? Mogoče?

  6. Robert Says:

    Na vprašanje o pokrivanju finančnih bremen Darsa po uvedbi vinjet je prometni minister Radovan Žerjav po včerajšnji seji vlade odgovoril, da pričakujejo za desetino višje prilive od zbranih cestnin, kar v številkah pomeni okoli 20 milijonov evrov. “Izračun smo naredili ob predpostavki, da bomo prodali 3,3 milijona vinjet, 800.000 kupcev naj bi kupilo letne vinjete, medtem ko naj bi se za polletne vinjete odločilo 2,5 milijona voznikov.”
    20 mio. €, ti omenjaš 200… 800.000×55+2.500.000×35=132mio WTF? To je točno nekje vmes…

    Sicer pa: http://www.stat.si/letopis/2004/19_04/19-10-04.xls
    Naftni proizvodi, končna poraba, promet: 1.396.000 ton

    Če podelimo te dve številki, pridemo na 10 centov/liter

    Grüßle aus’m Schwoabaländle, mir zahlet eure Autobahna sicher net, da hasch vollkommen recht 🙂

  7. pijanec Says:

    Da se plačuje tudi za obvoznico, je logično. Drugače se tudi ne bi rabilo plačevati za hitro cesto po Vipavski dolini.

    Tisti, ki je računal, da bodo toliko vinjet prodali tujcem, je po moje popolni idiot. Večina tujcev, ki nas obišče 1x oz. gre preko nas samo na morje (ali tudi v kakšne slovenske toplice), potuje na relaciji Šentilj-Gruškovje, kjer imamo točno za 10,7 km avtocest (tistih dodatnih 5 km hitre ceste na tej relaciji nima smisla šteti, ker je deloma samo 1 vozni pas in se poleti vedno čaka). Pričakovati, da bodo tujci za teh 10 km in 10 km nazaj, torej skupno 10 minut vožnje (in 5 ur čakanja na hitri cesti), plačali 35 evrov, je skrajno neumno. Večina preostalih “enodnevnih” tujcev pride čez italijanske prehode, kjer pa spet naredijo v povprečju 10-20 km v eno smer.

    Nemci se tudi po Švici (do Züricha ali Basla) radi vozijo brez vinjet (glede na razne internetne forume), tako da ni za pričakovati, da so tako neumni, da bodo za 10 km dali 35 evrov.

    Tega, da bi na Hrvaškem zanalašč vlekli ven Slovence, že dolgo ne delajo več (sam živim ob meji in sem tako velikokrat po njihovih cestah). Če pa te že ustavijo, pa lahko računaš na maksimalno kazen 20-30 evrov (v kolikor se ne obnašaš primitivno) ne glede na to, za koliko si prekoračil 😀 .

  8. pijanec Says:

    Se pa strinjam s tabo, da bi bilo najprimerneje k ceni bencina pribiti 15 centov. Bencin bi bil še vedno cenejši kot v sosednjih državah. V Franciji npr. na avtocestah plačuješ tako cestnino, kot za okrog 10 centov dražji bencin.

    Je pa DARS namignil, da bodo v kabinah stali delavci in preverjali uporabo vinjet :).

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s


%d bloggers like this: