Naj montiram ABC kartico?

Lansko leto sem dobil kot darilo za rojstni dan ABC cestninsko kartico in mi jo do danes še ni uspelo namontirati v avto. Ampak ko sedaj poslušam razprave o prihodnosti pobiranja cestnin se sprašujem, ali je to sploh še aktualno? Ker če sedaj montiram to čudo tehnike in gor naložim nek resen znesek se mi lahko zgodi, da jutri zapeljem na avtocesto, kjer ne bo več cestninskih postaj in bom izpadel bedak z napolnjeno in neuporabno ABC kartico.

Mi je pa pri vsej zadevi zanimivo to, kako praktično iz sredine sedemdesetih let prejšnjega stoletja, ko so odprli avtocesto iz Ljubljane proti Postojni, ni nihče omenil nobene druge možnosti za pobiranje cestnin, kot pa so cestninske postaje. Vsakič ko se z avtomobilom zapelješ čez cestninsko postajo lepo zažvenketa in konec leta se suma sumarum domnevam nabere kar čedna vsotica, pretežno kovancev. Ampak ker jih je veliko, gredo zneski v milijone. Vendar dokler je bil avtocestni križ še bolj majhen križek v tem očitno ni nobeden videl večjega problema. Problem je nastal danes, ko se recimo zapelješ iz Ljubljane v Maribor in pri tem trikrat sotjiš na cestnini ter se ti na koncu zdi, da te nekdo zajebava in da gre za šalo. In ta občutek ni daleč od resnice, sploh če se še v vsakem tunelu voziš 60 km/h, ker baje drsi.

In sedaj, po tolikih letih, ko smo v cestninske postaje zabetonirali milijone evrov, je čas že zrel za VINJETE. Pa saj niste normalni. Kakšne vinjete na lepem pri vseh svetnikih, sploh pri cenah, ki sedaj krožijo v javnosti? 11 € za dnevno vinjeto, 150 do 250 € za letno…!?

Pa poglejmo na mojem primeru zakaj me ob teh številkah zaboli v denarnici. Jaz osebno na leto ne zapravim za cestnine več kot 50 € (ajde pa za rezervo recimo 80€) maksimalno. Nekajkrat poleti do obale, vse ostalo je zanemarljivo in velikokrat ko peljem po Ljubljanski obvoznici in študiram ali naj grem naprej na avtocesto ali pa po stari cesti, pri čemer vožnja traja samo nekaj minut več, grem preprosto na lokalno cesto, ker se mi ne ljubi ustavljati na cestninski postaji, spuščati okno na avtomobilu in potem še iskati po denarnici drobiž za plačilo cestnine.

Enkrat se mi je na Logu med močnim nalivom celo zgodilo, da mi je veter odnesel cestninski listek. Ker drugega listka ne dobiš, dokler ne zapelješ čez rampo, sem potem študiral, ali naj avto ugasnem in lovim listek po cestninski postaji in tvegam, da me še kdo vrže na prednjo havbo. Potem sem panično udarjal po rdečem gumbu za klic v sili, ampak kakih pet minut ni bilo nobenega odziva, nakar se vendarle prikaže nek delavec cestninske postaje in mi prinese nesrečni listek, tako da sem se lahko odpeljal naprej.

In kakšno vinjeto naj jaz potem kupim?

Dnevno po ceni recimo 11 € za vožnjo, ki me drugače stane manj kot 1 € v obe smeri? Ali naj kupim kar letno za 150 €, pri čemer bom 100 € vsaj na zgubi glede sedanjega sistema.

Po drugi strani bi morali tisti, ki razmišljajo o uvedbi vinjet za naše avtoceste, razumeti tudi slovensko dušo in mentaliteto, ki ni primerljiva z povprečnim avstrijcem ali nemcem. Za povprečnega slovenca je značilna FOVŠIJA in UHRNOST (po domače je škrt). Fovšija pri vinjetah preprosto pomeni, da jaz nikakor ne bom plačal za letno vinjeto 150 €, ko sedaj porabim 50 € ter tako financiral vse tiste tajkune, obrtnike, estradnike in podobne tiče, ki se dnevno vozijo po avtocesti iz Kopra v Maribor in so do sedaj letno porabili nekaj 1000 € za cestnine, po novem pa jih bo to stalo praktično drobiž, medtem ko uhrnost pomeni, da nikakor ne dam za dnevno vinjeto 11 €, če sem dal do sedaj za mojo relacijo manj kot 1 €.  Pri čemer morda ni zanemarljivo to, da se sam našim avtocestam brez problemov tudi v celoti odpovem in se vozim lepo po magistralnih cestah.

V to, da bodo vinjete povečale pretočnost naših avtocest in ne bo več čakanja, pa žal tudi sam dvomim. Namreč po tem, kar opažam sam, večina z ABC karticami ne izgubi več kot nekaj minut na cestninskih postajah in je zadeva še kar pretočna. Vinjete pa ne rešijo ključnega problema zastojev, to so neprestana popravila cest in zaprti pasovi ter omejitve, da ne govorim o turistični sezoni, kjer ena manjša nesreča takoj ustvari kilometerske kolone tudi če ni nobene cestniske hišice nikjer več. Nenazadnje to potrjujejo tudi prizori iz avtocest zahodnih držav, kjer imajo vinjete ali pa ne poznajo cestninjenja sploh, pa so kljub temu v turistični sezoni dolge kolone na avtocestah.

Problem, ki je po moji oceni pri vsem skupaj še najhujši je pa ta, da je zadeva očitno poleg obračuna z tajkuni postala prvovrstna plebiscitarna politična tema, ki naj bi očitno po mnenju nekaterih strategov odločila letošnje parlamentarne volitve. Glede na ogromne denarje, ki se na tem področju obračajo in na pregovorno poštenost in spretnost politikov pa ne dvomim, da bodo ta kratko zopet potegnili…

Ja kdo neki, kaj mislite?

Advertisements

13 komentarjev to “Naj montiram ABC kartico?”

  1. chef Says:

    Ampak če boš plačal 150 evrov za letno vinjeto, se boš definitivno večkrat odločil za AC. Tako ne boš motil okoliškega prebivalstva na lokalnih cestah, prej boš priešl na cilj (tistih par minut pač), pa še bolj varno je vse skupaj.
    Ko mi na stari cesti CE-LJ nek jebeni zafukani kreten s pick upom prehiteva starega atija v škarje in smo vzporedno trije, pri čemer jaz drsim po robu bankine in samo upam, da me ne bo navilo v bližnji kandelaber, ker stari sploh ni ugotovil, da je kaj narobe in še kar vozi po sredi ceste, se resno vprašam: “Zakaj, prekleto, šparam?!?”

  2. dronyx Says:

    Chef, saj to je po moje tudi ena od slabosti vinjet, ker te dobesedno vzpodbuja k vožnji po avtocesti, kar je glede na problematiko onesnaženja kontraproduktivno. Znani so primeri, ko nekdo najde še uporabno avstrijsko vinjeto in se mu zdi škoda, če jo ne bi izkoristil, potem pa gre z avtom do Dunaja po Mozart kugle ali na zahar torto.

  3. chef Says:

    Haha, OK, ali gre pa iz LJ v MB po AC in ker ves čas tišči enakomerno, v zrak spusti manj emisij, kot na stari cesti, kjer se vozi med 50 v mestih in 140 km/h ko prehiteva kamione.

  4. rockstar1707 Says:

    Kar se mene tice, je pri vsem tem najbolj butasto to, da naj bi 2 ali 3 leta pred uvedbo satelitskega (ali ne vem kaksnega) pobiranja cestnine, oni uvedli nek nov sistem. Saj je vendar vsakemu bedaku jasno, da vsaka sprememba stane. Torej bomo najprej placali za prehod na vinjete, potem pa cez kako leto ali dve se za prehod na “satelitsko” cestninjenje (kar se bo nedvomno zgodilo).

    Saj jaz osebno bi s temi vinjetami kar precej prihranil, ce bi si omislil letno za 150€, ampak se vseeno se mi prehod na nek nov sistem v tem trenutku zdi totalna neumnost.

  5. Kašpar Says:

    A mi kdo razloži, če ve, kaj je fora s satelitskim cestninjenjem. Sem že nekajkrat zasledil – če prav razumem, nas bodo nadzorovali s satelitom?

  6. flamacue Says:

    za avstrijsko vinjeto dajem manj kot 80 eu na leto, slovenska bo pa kar 200.. wuhuu

  7. dr. Onyx Says:

    rockstar1707: Če sem jaz pravilno razumel dilemo gre za to, da ne vedo, ali se splača za nekaj let (baje do 2010) graditi nove cestninske postaje v Prekmurju in na Gorenjskem, ali pa za to prehodno obdobje uvesti vinjete.

    Kašpar: Pri satelitskem cestninjenju imaš ti v avtu napravico, GPS sprejemnik, ki v vsakem trenutku ve tvojo pozicijo in ima domnevam pozicijo “nevidnih cestninskih postaj” spravljeno v pomnilniku. Tako beleži kje se voziš in na podlagi tega obračuna cestnino. Verjetno potem dobiš konec meseca na dom obračun podobno kot pri mobilni telefoniji. Prednost tega je še ta, da se lahko cestnine uvede tudi na lokalnih cestah, recimo za prečkanje mostov, predorov in podobno. Morda bomo v naslednji fazi na ta način plačevali tudi parkirnine.

    Glede nadzora iz satelitov zadeva ni čisto taka. Sateliti so samo oddajniki, torej tvoje pozicije ameriška vojska, ki je (domnevam) lastnica GPS sistema, ne bo imela. Je pa vprašanje, na kakšen način se bodo iz naprave v avtu prenašali podatki v center za obračun cestnin. Upam da ne bomo prenašali podatke na disketah.

    Glede nadzora moraš vedeti tudi to, da že današnji sistem mobilne telefonije omogoča, da te ob vklopljenem mobilnem telefonu locirajo na nekaj 10 metrov natančno. Kako natančno je pozicioniranje pa je odvisno od števila baznih postaj v tvoji okolici. Tako da…. :=)

    Sem pa sam skoraj pred letom dni pisal o sistemu za Pravičnejše kaznovanje prehitrih voznikov, ki bi temeljil na GPS sprejemniku v avtu. To sem takrat napisal bolj za šalo in sem ocenil, da do 2020 to ni realno. Ampak očitno je.

  8. rockstar1707 Says:

    Fora “satelitskega” cestninjenja je v tem, da bos placal dejansko prevozeno razdaljo na avtocesti. Nisem ravno preprican, da gre v resnici za satelitsko tehnologijo, ampak bistvo je v tem, da ne bi bilo vec cestninskih postaj itd. Ideja je tudi, da bi potem tako placeval tudi uporabo klasicnih cest, kar sedaj placas ob registraciji. Ampak kako je s tem ne vem.

    Kar se pa tice nadzorovanja itd. je pa po mojem to mlatenje prazne slame. Dejstvo je, da ti lahko “sledijo” ze zaradi mobilnega telefona, ki je, kolikor vem, natancen vsaj na cca. 100 do 200 m. Tako da je govorjenje o nadzoru itd. nekoliko nesmiselno.

    Sicer pa tudi v Avstriji ni vse tako lepo s temi vinjetami. Ocitno se pac vecina ljudi vozi po cestah, kjer ni tunelov. Tam se namrec tuneli placujejo posebej. Najprej torej placas vinjeto, potem pa se pred vsakim vecjim tunelom ustavis na nekaksni cesninski postaji, kjer placas tunel. Ce imas torej “sreco”, da uporabljas taksne avtoceste, potem so tiste drazje kot pri nas.

  9. rockstar1707 Says:

    No, pa si me prehitel 🙂

    Kakorkoli, tudi ce je problem samo na Gorenjskem in v Prekmurju, se meni samo zaradi tega zdi uvedba nove tehnologije vsekakor predraga “zajebancija”. Ker ce se uvede sistem vinjet, se potem najbrz ne bo uvedel samo na Gorenjskem in v Prekmurju ampak po celotni Sloveniji. Da bi pa samo s tema dvema odsekoma zasluzili toliko, da bi bila uvedba smiselna, se mi pa zdi zelo malo verjetno. OK, dopuscam moznost, da se motim, govorim na pamet, pa vseeno…

  10. dronyx Says:

    rockstar1707: Sem kar malo debelo pogledal, ko si samo minuto za mano napisal podoben post. Zametek telepatskih sposobnosti?

  11. rockstar1707 Says:

    @dronyx

    Kaj pa vem. Mogoce. Ali pa le posledica tehnicne izobrazbe 🙂 Sicer ne iste stroke, ampak vseeno…

  12. Dinozaver Says:

    Vinjete = sprememba sistema = zmeda = priložnost za podražitev.
    Ker ceneje se ne bomo vozili, brez skrbi.

    Primer tajkunov, ki ga navajaš, doktor, je zelo na mestu. V skladu s plebiscitarno odločitvijo za liberalni kapitalizem, po skoraj dveh desetletjih sistem končno postaja pravičen. Najprej je vlada premožnim znižala davke, zdaj jim bo še cestnine, v bližnji prihodnosti pa verjetno še kake druge stroške, mogoče gorivo, da bodo lažje in lepše rasli.

    Satelitski sistem cestninjenja pa napoveduje svetle čase, ko bomo lahko plačevali tudi za uporabo mestnih ulic, vaških kolovozov in gozdnih cest. Vse to se bo seveda prištelo letnemu prispevku za uporabo cest, ker dobrih stvari iz starih časov (recimo EMŠO) res ne gre zametavati.

  13. Centrifuzija Says:

    Ne more verjeti, da imaš že eno leto kartico in da je še vedno ne uporabljaš. Samo to je moje mnenje.

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s


%d bloggers like this: